Årets vinnare av det nyinstiftade priset Jämställdhetsbygget är Uppsalahem som bland annat arbetar med jämställd upphandling. ”Vi hoppas att vi kan inspirera fler att satsa på ett strategiskt jämställdhetsarbete, det är inte så svårt”, säger Beatrice Nordling, verksamhetsutvecklare på Uppsalahem.
Vad innebär jämställd upphandling, Beatrice Nordling?
– Vi upphandlar för 1 miljard kronor varje år och vi vill kunna använda vår ekonomiska tyngd för att påverka andra. I varje upphandling har vi numera en checklista med skall-krav som vi vill att våra leverantörer uppfyller. De bygger på de lagkrav som finns, men vi vet att det är många som ännu inte hunnit med att uppfylla alla krav. Till exempel frågar vi efter hur de arbetar för lika lön för lika arbete och hur de aktivt arbetar för ett jämställt uttag av föräldraförsäkring. För oss handlar det inte om att stänga ute, utan om att tillsammans med våra leverantörer och entreprenörer bli bättre på jämställdhet.
Vad betyder det för er att få den här utmärkelsen?
– Det är verkligen superkul. Det vi gör är bra och viktigt och det är extra roligt att vårt arbete nu uppmärksammas på nationell nivå i branschen. Vi hoppas att vi kan inspirera och att detta kan ge ringar på vattnet. För oss på Uppsalahem är det också en uppmuntran som ger oss ny kraft i arbetet.
På vilket sätt arbetar ni med frågorna internt?
Jämställdhetsbygget
I samband med Årets Bygge-galan tidigare i veckan delade Sveriges Byggindustrier ut ett helt nytt pris, Jämställdhetsbygget. Tanken är att det ska inspirera aktörer inom byggbranschen att aktivt arbeta för ökad jämställdhet. Årets vinnare, Uppsalahem, uppmärksammas bland annat för att de sedan 2018 infört jämställdhet som ett krav på alla leverantörer och entreprenörer vid en upphandling.
– Vi har många ingenjörer som jobbar hos oss, allt från byggnadsingenjörer och lantmätare till ingenjörer inom energi. Vi arbetar hårt med att rekrytera jämställt och inom dessa grupper har det gett resultat, det är ungefär lika många kvinnor och män inom dessa yrken. I andra grupper är det dock mer klassiskt könssegregerat, till exempel inom hantverksyrken och administration. Vi har gjort en hel del företagsövergripande insatser när det gäller exempelvis inkluderande kommunikation där vi diskuterat jargong, bemötande och attityder. Men framför allt vill vi att jämställdhet och mångfald ska vara självklart och integrerat i allt vi gör, när vi möter våra kunder, i vår externa kommunikation eller när vi planerar för ett nytt bostadsområde.
Vad har varit viktigast för er i arbetet med att för att lyfta jämställdhetsarbetet?
– Det absolut viktigaste är att se jämställdhetsarbetet som en strategisk affärsfråga. Det handlar inte om goodwill, ett strategiskt jämställdhetsarbete höjer kvaliteten i hela verksamheten. Jämställdhetsarbetet är viktigt för att möta alla våra kunder på ett likvärdigt sätt, det är viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare och vi vet också att en jämställd organisation är mer kreativ och når bättre resultat. Det är en lönsamhetsfråga.
Vilka är dina bästa råd till andra?
– Det viktigaste tipset är att börja, det är inte så svårt. Utgå från er verksamhet, var har ni störst möjlighet att påverka, var ger det störst effekt? Tänk inte på jämställdhet som ett separat projekt utan jobba strategiskt så att det genomsyrar allt ni gör och inte är beroende av några enstaka eldsjälar. Jag tror också att det krävs en vilja i organisationen, inte minst från ledningen, men också en vilja och nyfikenhet från alla att hela tiden utforska området och bli bättre.