Teknikföretagen dominerar listan över de mest populära arbetsgivarna bland unga i Sverige – också för icke-ingenjörer. Men för dem som jobbar eller studerar teknik är det ännu tydligare. Och i den gruppen har en oväntad arbetsgivare stigit som en raket.
Det är Academic Works undersökning Young Professional Attraction Index som har besvarats av drygt 7 000 studenter och akademiker i början av karriären. De har fått ranka de mest attraktiva arbetsgivarna.
I den totala listan – där ingenjörerna bara är en del – utgörs listan trots det nästan helt av teknikföretag:
- Ikea
- Spotify
- Microsoft
- Apple
- Tesla
- Nasa
- Volvo Group
- Volvo Cars
- Scania
Här är det nytt för i år att båda Volvo-bolagen och Scania finns med på topp-10.
Och ser man bara på gruppen som pluggar eller jobbar med teknik rankas de här arbetsgivarna högst:
- Nasa
- Volvo Group
- Scania
- Tesla
- ÅF
- ABB
- Spotify
- Microsoft
- Volvo Cars
– Den amerikanska rymdstyrelsen Nasa har inte varit med på topp-100 förut. Det är spännande att de finns på den totala listan och toppar listan för dem inom teknikområdet. När man fått tänka fritt och drömma om vilken arbetsgivare man helst vill jobba hos har det blivit så här. Teknikutvecklingen gör också att man inte tycker att rymden är så långt borta längre, säger Julia Granström, Additional Services Specialist på Academic Work.
Hon tycker att Nasas inträde på listan speglar att mångfalden bland dem som svarat ökar – och att unga ser sig som världsmedborgare och inte begränsas av att jobba i Sverige.
ÅF och ABB är de två arbetsgivare som kommit in på teknik-topplistan jämfört med den totala listan, och Scania kommer också högre här.
Men Julia Granström menar att industriföretagen, och särskilt fordonsindustrin, blir mer och mer attraktiva för alla unga.
– Det är en kombination av att det som händer i fordonsindustrin påverkar människors vardag och att utvecklingen inom denna bransch går fort. Jobbar man i branschen kan man bidra till samhällsutvecklingen, påverka omställningen mot en mer hållbar livsstil och samtidigt få arbeta med den senaste tekniken.
Julia Granström tycker att arbetsgivare ska ta till sig av den här topplistan.
– Arbetsgivare kan kika på listan och se vilka företag som lyckats nått ut. Man ska aldrig kopiera någon annan utan måste hitta sin egen identitet. Många unga ser arbetsgivaren som en förlängning av den egna identiteten. Via årets topplista kan man få inspiration av hur andra har gått till väga när de lyckats kommunicera sitt arbetsgivarvarumärke.
1 kommentar
Det roliga är att NASA knappt tar in folk som inte har US medborgarskap.
https://nasajobs.nasa.gov/jobs/noncitizens.htm