Nya regler skapar otydlighet kring hemarbete

Enligt arbetsmiljölagen har arbetsgivare ett ansvar för arbetsmiljön, även när du jobbar hemifrån. Men de föreskrifter som reglerar arbetsplatsens utformning gäller numera bara i de lokaler som arbetsgivaren råder över. Fot: Getty Images

De nya föreskrifterna som reglerar hur en arbetsplats ska utformas gäller inte längre för arbete i hemmet. ”Det blir väldigt osäkert vilka kravnivåer som gäller” säger Magnus Skagerfält på Sveriges Ingenjörer.

Arbetsmiljöverket har fattat beslut om nya föreskrifter för arbetsplatsers utformning. Många av reglerna har funnits tidigare, men en del har förtydligats, skärpts och tillkommit. En nyhet är att projektörer har nu ett tydligare ansvar att se till att man tar hänsyn till arbetsmiljöregler redan på projekteringsstadiet. Dessutom har reglerna kring tillgänglighet skärpts.

Arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1)

Föreskrifterna innehåller regler om allt från luftkvalitet till krav på belysning och dagsljus, personalutrymmen, tillgänglighet, utrymning och säkerhet. Nytt är bland annat att det nu kommer att ställas tydligare krav på att byggherrar, arkitekter och projektörer tar hänsyn till arbetsmiljön i den färdiga byggnaden redan vid projekteringen och skärpta regler om tillgänglighet. 

Föreskrifterna börjar gälla den 1 januari 2021. 

Läs mer här.

De nya föreskrifterna drar också en ny gräns för arbetsgivarens ansvar. Tidigare gällde reglerna även då arbete utfördes utanför traditionella arbetsplatser, till exempel i det egna eller någon annans hem, men i de nya föreskrifterna har man begränsat detta till arbetsplatser som arbetsgivaren råder över.

– Det är en anpassning till rådande verklighet och praktiska förutsättningar. Det är svårt för arbetsgivare att ställa krav på utformning i miljöer som de inte råder över, därför gäller inte just dessa föreskrifter för arbete i annans hem, förklarar Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.

Svårt att ställa krav

Magnus Skagerfält, utredare på Sveriges Ingenjörer, tycker att förändringen som gäller arbetsgivarens ansvar är problematisk. I och med att föreskrifterna så tydligt undantar arbete på platser som arbetsgivaren inte råder över blir det i praktiken svårt för den enskilde att ställa krav på en god arbetsmiljö när man exempelvis arbetar hemifrån, menar han.

– Det finns inte längre några detaljerade regler att luta sig mot. Tidigare kunde man använda föreskrifterna som utgångspunkt för att skapa en god arbetsmiljö för distansarbete, men nu blir det väldigt osäkert vilka kravnivåer som gäller, säger Magnus Skagerfält.

Speglar inte det moderna arbetslivet

Frågan är särskilt aktuell i det läge vi befinner oss nu när många jobbar hemifrån för att undvika smittspridning, men det är också en del i en större trend i arbetslivet, konstaterar Magnus Skagerfält. Vi går mot ett mer flexibelt arbetsliv där vi inte längre är beroende av tid och plats för att utföra vårt arbete. Att i dessa tider förändra föreskrifterna så att de inte omfattas av det nya sättet att arbeta tycker Magnus Skagerfält är märkligt.

– Jag hade önskat att man hade tagit med en tydlig analys av förändringarna i arbetslivet och lyft upp diskussionen om hur man kan ställa krav på en god arbetsmiljö även när vi inte sitter på kontoret.

Arbetsgivaren har ansvar

Ewa Krynicka Storskog poängterar dock att det finns andra föreskrifter, till exempel föreskrifterna om belastningsergonomi, som gäller vid hemarbete. Arbetsmiljölagen säger dessutom att arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön även när de anställda arbetar hemifrån och ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.

– För att få till en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs en regelbunden dialog mellan chef och medarbetare. Samarbetet är avgörande och det ligger även på arbetstagaren att själv uppmärksamma risker, säger hon.

Ewa Krynicka Storskog håller med om att arbetslivet är i förändring och att det också påverkar vår arbetsmiljö. Men det finns idag många olika regelverk och myndigheter som kan beröras av ett flexibelt arbetsliv – till exempel Boverket som reglerar bostäders utformning.

På Arbetsmiljöverket pågår ett arbete med att stöpa om alla föreskrifter som rör arbetsmiljö i en ny form. Den nya strukturen är just nu ute på remiss och tanken är att göra det lättare för exempelvis arbetsgivare att navigera bland alla regler och föreskrifter.

Pandemin har väckt frågan

Även det EU-direktiv som har koppling till arbetsplatsens utformning är under revidering. Eftersom coronapandemin aktualiserat frågan kring distansarbete kan det även bli en del förändringar där som rör ett mer flexibelt arbetsliv.

– Coronapandemin har väckt en hel del funderingar, hur kommer våra arbetsplatser att se ut i framtiden och hur säkerställer vi en god arbetsmiljö? Jag tror att det kommer att sätta avtryck även på våra föreskrifter och regler kring arbetsmiljö framöver, säger hon.

1 kommentar

  • Anna Maria

    Jättebra att denna diskussion kommer upp. Där jag arbetar tog det ett tag innan möjligheten att låna hem kontorstol och skärm så jag hann investera i detta själv. Kontorsstolen köpte jag från ett företag som säljer begnade kontorsmöbler och jag återanvände bänkskivan från mitt gamla kök som skrivbord – så min arbetshörna hemma blev t.o.m. lite bättre än mitt jobbkontor. Sedan har jag uppdaterat hemma med brandfilt som komplement till den brandsläckare jag redan hade.

    15 september 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Strikta regler – då kommer färre till kontoret

Strikta regler – då kommer färre till kontoret

Efter pandemin har många teknikföretag fått ompröva sin inställning till hur distansarbete och närvaro på kontoret ska kombineras. Nu visar en studie vad som krävs av företagen för att kontoren ska bli en plats där medarbetarna vill vara.
Fler artiklar