För den som behöver köpa en dator eller telefon kan det vara svårt att veta vilken modell som passar de behov man har. Det gav några gymnasiekillar i Jönköping en affärsidé. Snart räknar de med att egna bolaget Orpose Group går med vinst.
Vad erbjuder Orpose Group?
– Vi har utvecklat en onlinetjänst som hjälper privatpersoner att hitta den teknikprodukt som passar deras behov. Den som behöver köpa exempelvis en laptop följer vår onlineguide på orpose.se och uppger vad den ska användas till och vilka egenskaper som är viktiga. En algoritm räknar sedan ut vilken modell och märke som bäst matchar kundens behov, säger Albin Ledell, COO på företaget.
Men hur tjänar ni pengar på det här?
– Användaren får länkar till nätbutiker som säljer produkterna som guiden föreslår. När kunder som slussats från vår site till butikerna gör ett köp får Orpose en provision av vissa butiker.
Vilka är ni som startat företaget?
– Vi är sex killar, fem från teknikprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet och en från ekonomiprogrammet på Per Brahegymnasiet i Jönköping. Fem av oss tog studenten i våras och fyller 19 i år och en fyller 18.
Att starta företag i gymnasiet låter som ett UF-företag?
– Det kan man tro men det är det inte. På vår gymnasieskola kan elever på teknikprogrammet välja att driva UF-företag (vanligtvis bara på ekonomiprogrammet) och vi funderade på det men kände att begränsningarna var för stora. Därför valde vi istället att jobba med företaget utanför skolan och startade ett aktiebolag.
Aktiebolag kräver ett rejält startkapital, hur fick ni råd?
– Det kostade 50 000 att registrera bolaget och alla vi sex som grundade Orpose har investerat. Senare har också våra familjer investerat och blivit aktieägare.
Hur fick ni affärsidén?
– Eftersom vi är teknikkunniga blir vi ofta tillfrågade när kompisar och bekanta ska köpa teknikprylar. Emil Wagman och jag som gick i samma klass har länge haft en tanke på att starta ett företag och när vi insåg att den här typen av onlineguide inte finns bestämde vi oss för att utveckla en sådan tjänst, starta ett företag och fick vi de andra fyra med oss. Det är Emil som har tagit fram algoritmen som tjänsten är uppbyggd på och i dag har han rollen som VD.
Vad har hänt sedan starten?
– Efter hårt arbete under vintern kunde vi äntligen lansera tjänsten i april och då investerade vi en hel del i marknadsföring på sociala medier. I augusti lanserade vi en uppdaterad och bättre version och nu ska vi starta en ny omgång med marknadsföring. I dag har vi omkring 120 unika användare i veckan men efter kampanjen räknar vi med fem till tio gånger fler. Då bör vi också kunna tjäna lite pengar. Vi har alla olika roller i bolaget, några jobbar med frontend, några med backend, andra med affärskontakter och marknadsföring.
Vad har varit svårast?
– Det finns alltid tekniska svårigheter men där är vi ganska kunniga. De ekonomiska och juridiska bitarna är svårare. Vi har jobbat mycket med att förklara vad tjänsten kan göra och få användarna att gilla den och lita på den. Design och funktionalitet är viktigt och det är lätt att bli hemmablind.
Vad är era egna framtidsplaner?
– Vi fem som läst teknikprogrammet funderar på att läsa teknik på högskolan. Två har redan börjat plugga, en till civilingenjör och en programmering. Jag sökte och kom in på teknisk fysik men vill ta ett sabbatsår för att fokusera på företaget och börja plugga nästa höst. Att vidareutveckla Orpose Group eller starta fler företag tror jag att vi alla funderar på i framtiden.