Får du många förfrågningar via Linkedin, men sällan sådana som intresserar dig? Då kanske det är dags att se över din profil. Här är några enkla steg som får din Linkedinprofil att lyfta.
Linkedin är det allra viktigaste professionella nätverket på sociala medier, inte minst för ingenjörer. Om du hoppas bli headhuntad är det här du ska vara. Men det kan även vara ett sätt att öppna dörren för nya karriärmöjligheter.
– Oavsett om du just nu söker jobb eller inte så gör du dig själv en otjänst om du inte finns på Linkedin, säger Erik Fors-Andrée, vd och grundare av företaget Go Monday där han bland annat hjälper ingenjörer att ta nästa steg i jobblivet.
Irrelevanta förfrågningar
Att bara finnas på Linkedin är alltid ett bra första steg, konstaterar han. Du behöver inte alls vara aktiv och göra inlägg, gilla eller följa med i flödet. Det är helt okej att betrakta Linkedin som en reklampelare för dig själv.
Men det är smart att också vara medveten om hur du gör dig synlig på Linkedin. Ett vanligt problem, som kan vara ett tecken på att du behöver vässa din Linkedinprofil, är att du får alldeles för många och irrelevanta jobbförfrågningar.
Hur du presenterar dig, vilka styrkor du lyfter fram och vad du väljer att visa intresse för kan nämligen hjälpa dig att bli synlig för de jobb som verkligen intresserar dig.
– Du kan styra över vilka typer av förfrågningar du får genom att ta kontroll över den bild du förmedlar, vilken kompetens du lyfter fram och vilka typer av uppdrag du är intresserad av, förklarar Erik Fors-Andrée.
Vässa profilen i tre steg
Det är huvudsakligen tre delar du behöver ha koll på:
- Beskriv dig själv. Här presenterar du vad du kan, vilka tidigare erfarenheter du bär med dig i form av utbildning, certifieringar, projekt och anställningar. Tänk också på att lyfta fram dina egenskaper, vad du är bra på och vilka dina styrkor är.
- Beskriv vad du vill i karriären. Vilka intressen har du, vilka är dina drivkrafter, vad gillar du att jobba med? Vilka är dina värderingar och vad längtar du efter i din karriär?
- Beskriv vilken kontext du vill vara i. Vill du jobba i ett litet tajt företag eller i en stor organisation? Vill du jobba med en start-up eller i en mer etablerad verksamhet? Vill du utveckla dig i din specialistroll eller vara en del av ett team?
– De allra flesta är bra på att beskriva vad de gjort, men om du vill få din profil att lyfta så måste du också få med vem du är och i vilket sammanhang du vill vara i, säger Erik Fors-Andrée.
Han jämför med det traditionella sättet att söka jobb via CV och personligt brev.
– Vi anställer aldrig ett CV – vi anställer människor. Därför är det viktigt att få med känslan av vem du är som person i din Linkedinprofil. Det är betydligt svårare, därför missar många det.
Ta fram färgpennan
Ett tips för att se till att du får med de bitarna är att skriva ut din profil och färgmarkera informationen i profilen. Använd exempelvis blå för beskrivningar av dina kvalifikationer, röd för vad du vill och gul för den kontext du vill vara i.
Vill du ha hjälp med din Linkedin-profil?
Är med medlem i Sveriges Ingenjörer kan du få hjälp att vässa din Linkedin-profil. Läs här om hur du går tillväga. Du behöver vara inloggad.
– De allra flesta märker då att det blir väldigt mycket blått. Men genom att tänka smart kan du få mer av din personlighet och dina drivkrafter att lysa igenom, tipsar Erik Fors-Andrée.
När du exempelvis tar upp projekt du varit involverad i så kan du lägga till beskrivningar av hur det fungerade, vad som gjorde att projektet blev lyckat och hur du bidrog.
Skriv exempelvis att du ”jobbade i en litet tajt grupp där vi hade stort utbyte oss kollegor emellan” för att betona att du är en person som gillar att arbeta i team med andra.
Vart är du på väg?
Du kan också se till att lyfta fram kompetenser och erfarenheter som ger en bild av det du brinner för och vart du vill i karriären.
Dessutom kan du använda beskrivningen av dig själv högst upp i profilen för att berätta mer om vem du är och vad du vill – stanna inte vid titel och befattning.
– Jämför med det personliga brevet. Sammanfattningen högst upp är ditt personliga brev. Det är där du ska visa vad du vill och vilket sammanhang du vill vara i, förklarar Erik Fors-Andrée.
Var generös med kontakter
Vill man öka sina chanser att bli hittad av rekryterare är det dessutom smart att jobba med sitt kontaktnät. Algoritmerna på Linkedin gör att dina närmaste kontakter prioriteras när du gör sökningar. Dina första- och andrahands kontakter dyker med andra ord upp först, vilket gör att kontakter längre bort i ditt nätverk hamnar långt ned i sökresultaten.
Ju fler kontakter du har, desto större är därmed chansen att du dyker upp när en rekryterare gör en sökning på en viss kompetens.
Erik Fors-Andrée tycker därför att man, framför allt i början, kan vara generös med sina kontakter för att komma upp i volym.
– Tänk också på att det finns ett viktigt signalvärde i vilka du har kontakt med på Linkedin. Om du är specialiserad inom ett visst område så är det också bra att visa att du har kontakter med andra experter på det området.
Glöm inte att uppdatera
Glöm inte heller bort att uppdatera din Linkedinprofil då och då. Kolla igenom om den fortfarande stämmer med dina karriärmål och lägg till nya erfarenheter och resultat. Det kan också vara ett bra tillfälle att fundera över vad man vill med sin karriär.
– Jobbet är på många sätt en stor del av livet, poängterar Erik Fors-Andrée. Därför behöver vi stanna upp ibland och reflektera – vart är jag på väg och vad är mitt nästa steg?