”Regionen är en guldgruva för en ingenjör”

I sin arbetsvardag har Anders Jaktlund exempelvis arbetat med att utveckla fjärrstyrda lösningar för lagerhållning, förbättrat posthanteringen på sjukhusen och tagit fram logistiklösningar för både sjuktransporter och beredning av cytostatika.

Vad kan hälso- och sjukvården lära av fordonsindustrin? En hel del, enligt Anders Jaktlund, som började sin karriär med dieselmotorer på Scania och idag jobbar med flöden och logistik på Region Västernorrland. 

Anders Jaktlund är ett exempel på en ingenjör som lämnat den privata sektorn för att jobba i regionen. Han är idag en av tre utredare i Region Västernorrland där han arbetar med allt från remissvar till projektledning och verksamhetsutveckling. Han konstaterar att den offentliga sektorn är en guldgruva för en ingenjör.

– Det bästa med mitt jobb är att det finns oändligt många förbättringsområden inom regionen. Som ingenjör kan man arbeta med allt från regionalutveckling och infrastrukturfrågor till organisation, digitalisering och klimat.

Nya perspektiv på verksamheten

I sin arbetsvardag har Anders Jaktlund exempelvis arbetat med att utveckla fjärrstyrda lösningar för lagerhållning, förbättrat posthanteringen på sjukhusen och tagit fram logistiklösningar för både sjuktransporter och beredning av cytostatika.

Ambulansförarna kan tack vare digitala lösningar göra mer vård ute på plats hos patienten.

Han har även varit involverad i ett arbete där man förändrat ambulansförarnas arbetssätt. Från att tidigare fungerat som transportörer av patienter kan de tack vare digitala lösningar numera göra mer vård ute på plats hos patienten. I bästa fall behöver de inte ens ta in patienten till sjukhuset.

– Digitala journaler, drönare och jourläkare som kan arbeta på distans innebär en massa möjligheter inom vården. Här behövs det personer med erfarenhet från andra branscher, som mig, som kan ifrågasätta och tillföra nya perspektiv på verksamheten, förklarar han.

Utvecklade dieselmotorer

Men det var på Scania som Anders Jaktlund en gång i tiden inledde sin karriär. Som nyutexaminerad civilingenjör var han lockad av att jobba på ett stort, globalt företag med goda möjligheter till kompetensutveckling och spännande karriärmöjligheter både i Sverige och utomlands.

Från början arbetade han med att utveckla dieselmotorer, men snart inriktade han sig på logistik och när Scania började införa Lean i verksamheten blev det hans nya karriärspår. Här upptäckte han sitt intresse för att leda människor och hur det är möjligt att förändra en organisation genom ett aktivt ledarskap.

– Lean handlar i grunden om att utveckla sina flöden så att man kan gå från behov till kundtillfredsställelse med korta ledtider och till rimlig kostnad. För att kunna bygga varje lastbil unikt för kunden krävs det enormt mycket logistik och ett ledarskap där man inte ger order, utan ger medarbetare mandat att ta eget ansvar, konstaterar han.

Längtade hem till Norrland

Efter några år på Scania blev dock hemlängtan för stor. Ett nytt spännande IT-företag i Sundsvall sökte folk och Anders Jaktlund såg chansen att flytta ”hem” med sin familj och samtidigt få jobba i den heta IT-branschen.

– Det här var 1997. IT var framtiden och företaget hade en spännande affärsidé där man använde digital teknik för att sända ljud och bild. Tyvärr var de inte ensamma med den idén och det visade sig snart att de inte hade en chans på världsmarknaden, berättar han.

Anders Jaktlund har bland annat utvecklat fjärrstyrda lösningar för lagerhållning och tagit fram logistiklösningar för sjuktransporter och beredning av cytostatika.

Efter ett par år i IT-branschen sökte han sig därefter tillbaka till fordonsbranschen och klev in som logistikchef på familjeägda Permobil – som vid den tiden var Sveriges största svenska fordonstillverkare.

– Alla andra tillverkare hade blivit uppköpta av utländska ägare, så vi var faktiskt störst. När jag började där tillverkade vi 3 000 elektriska stolar per år.

Anpassningar för kunden

Till Permobil tog Anders Jaktlund med sig sina erfarenheter av produktplanering, Lean och kundanpassning och genomförde stora förändringar i bland annat produktion, systemstöd och det logistiska flödet.

Under de tio åren på Permobil växte produktionen till närmare 30 000 rullstolar per år.

– Det var en häftig expansion och ett superroligt företag att arbeta på, med engagerade medarbetare och en produkt som verkligen berör.

Men när företaget köptes upp av ett investmentbolag kände Anders Jaktlund att det var läge att söka sig vidare. Då dök annonsen om logistikchef på dåvarande Landstinget i Västernorrland upp.

– Jag hade egentligen ingen aning om vad landstinget gjorde, men jag minns att jag tänkte att ”är det någonstans det finns mycket att göra när det handlar om logistik så är det på landstinget”, berättar han.

Älskar att jobba med människor

Nu har det gått drygt 14 år sedan Anders Jaktlund inledde sin bana i den offentliga sektorn. Här har han haft titlar som logistikchef, servicedirektör och utredare och arbetar idag med allt från att svara på remisser, ta fram faktaunderlag och införa ledningssystem till att vara en en resurs för konkreta uppdrag eller förändringsarbeten i organisationen.

Han konstaterar att han aldrig varit rädd för att byta inriktning, bransch eller uppdrag i sin karriär. Hans roll har förändrats, från specialisten med spjutspetskompetens till generalisten som älskar att jobba med människor.

Men det som gått som en röd tråd genom hans yrkesliv är att hans intresse av att förbättra flöden och att som ledare kunna dra nytta av kraften i de mångas ansträngningar.

– Jag är bara en person, men om vi är tio som går i samma riktning kan vi göra stora förändringar, konstaterar han.

Begränsas inte av konkurrenstänkande

Styrkan med att arbeta i en offentlig verksamhet är att det finns en öppenhet att lära sig av varandra, förklarar han. Här finns inga konkurrenter. Det är på så vis enklare att jämföra sig med andra och kopiera smarta idéer. Samtidigt finns det ett inbyggt hinder att gå utanför sin egen verksamhet eftersom all hälso- och sjukvård i Sverige är evidensbaserad, det vill säga att det är svårt att ändra och testa sig fram.

Här tror Anders Jaktlund att det kan vara bra att komma in med erfarenhet från andra branscher.

– Jag ser att man pratar om samma saker som vi gjorde på Scania, men språket är annorlunda, man använder andra uttryck och begrepp. Att lära sig språket är därför en viktig nyckel för att kunna påverka och förändra, förklarar han.

Anders Jaktlund, utredare på Region Västernorrland.

Vad är då den stora skillnaden med att jobba i en offentligt finansierad verksamhet?

– Det finns två stora skillnader. Den ena är att beslutsvägarna är mycket längre, det kan i värsta fall ta flera år att gå från idé till beslut. Den andra stora skillnaden är teknikutvecklingen, säger Anders Jaktlund och konstaterar att den privata sektorn ligger decennier före den offentliga i det fallet.

Ingenjörer kan bidra med mycket

Samtidigt är det just detta som han själv tycker är utmaningen med att arbeta i regionen. Det finns en enorm förbättringspotential när det handlar om att förbättra flöden, logistik och arbetssätt. Och en spännande teknikutveckling när man nu börjar upptäcka möjligheterna med att digitalisera och använda AI inom vården.

– Varje dag rapporterar media om problem med köer, väntetider och brist på personal. Det finns hur mycket som helst för en ingenjör att ta tag i, samtidigt som man bidrar till att göra förändringar som är många till nytta. Jag skulle önska att fler ingenjörer fick insyn i vad regioner gör, vilka möjligheter och karriärvägar det finns här, säger Anders Jaktlund.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
Så  här mycket kostar det att vara sjuk

Så här mycket kostar det att vara sjuk

Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
Fler artiklar