700 måste lämna Volvo Cars: ”Äldre och besvärliga” bland dem som får gå

Det var i maj som Volvo Cars meddelade att man ville minska antalet anställda med 1 300. Nu är förhandlingarna med facken avslutade och 700 kommer lämna företaget. Drygt 90 procent valde ett avgångspaket.

Nu står det klart att 700 anställda lämnar Volvo Cars efter det varsel som företaget la i våras. Akademikerföreningen är bekymrad över att så många är äldre. ”Åter igen dräneras vi på erfarenhet”, säger Akademikerföreningens ordförande Fredric Lundkvist.

Det var i maj som Volvo Cars meddelade att man ville minska antalet anställda med
1 300. Nu är förhandlingarna med facken avslutade och 700 anställda kommer lämna företaget. Hur många av dem som är medlemmar i Sveriges Ingenjörer eller andra fackförbund väljer akademikernas ordförande Fredric Lundkvist att inte uppge.

Över 90 procent valde att sluta ”frivilligt” med ett avgångspaket som Fredric Lundqvist beskriver som bra.

Fredric Lundkvist

Fredric Lundkvist. Foto: Åsa Hafmar

– Framför allt är det generöst även för dem med kortare anställningstid och det är positivt.

Han ger ledningen både ris och ros efter förhandlingarna. Ett negativt resultat som han ser är att över 70 procent av akademikerna som lämnar har varit anställda på företaget i över tio år.

– Det är enormt mycket kompetens som försvinner. Vi hade förväntat oss mer strukturella förändringar, helt enkelt att företaget skulle lägga ner eller flytta ut viss verksamhet. Det vi ser nu är en tydlig vilja från företaget att föryngra.

Men Fredric Lundkvist ser en annan utveckling som han tycker är mer allvarlig. Bland de uppsagda finns de som har underpresterat men också individer som kan beskrivas som motsatsen till ja-sägare. Det är personer som kan uppfattas som besvärliga för att de är ärliga, säger ifrån när de har en annan uppfattning och föreslår en annan lösning på problem.

Fredric Lundkvist säger att det som internt benämns ”speak up culture” sjönk efter det stora varslet 2020.

– Resultatet efter den här neddragningen är tyvärr att den utvecklingen fortsätter. Det är en stor förlust för ett företag som Volvo Cars att förlora medarbetare som kan och vågar komma med konstruktiva förslag.

Framgångsrik matchning

Fredric Lundkvist är inte enbart kritisk, han vill också ge företaget beröm efter förhandlingarna. Framför allt är han nöjd med företagets ansträngningar att matcha medarbetare mot lediga tjänster i den nya organisationen.

De som fick besked om uppsägning kunde fram till den 15 september meddela om de valde avgångspaketet eller ville matchas mot vakanser.

Facken krävde att företaget skulle vara öppna och tydliga med vilka tjänster som behövde bemannas. Det skulle vara tydligt för alla som ville vara med i matchningen, för att kunna bedöma chanserna att få en ny roll.

– Företaget valde öppenhet och matchningen genomfördes väldigt konstruktivt. Man försökte verkligen hitta positioner för de som ville stanna och många gånger lyckades man också.

De största förändringarna inom företaget har skett inom R&D och Fredric Lundkvists bedömning är att 500 – 1 000 medarbetare där har fått ändrade roller.

– Det beror till stor del på beslut om ett förändrat arbetssätt. Det agila arbetssättet har luckrats upp lite, man vill behålla det som har fungerat bra men ser inte lika strikt på de agila principerna längre.

En del har fått nya jobb

Fredric Lundkvist beskriver arbetsmarknaden för ingenjörer i Västsverige som god och hans bedömning är att de flesta som nu lämnar Volvo Cars har stora chanser att få nya jobb.

– Vad jag och mina fackliga kollegor har hört är det många som redan har varit på anställningsintervjuer och en del som har fått jobb.

Omställningsorganisationen TRR arrangerade en jobbmässa i mitten av september och där fick en del uppsagda Volvo Carsmedarbetare konkreta jobberbjudanden och andra knöt kontakter med arbetsgivare.

– Både Saab och AB Volvo suger upp många ingenjörer just nu. Läget är mycket ljusare än vid varslet 2020 och jag är inte jätteorolig, säger Fredric Lundkvist.

3 kommentarer

  • Gitte

    Att äldre och ”Icke ja-sägare” får lämna företaget är inte unikt för Volvo Cars

    26 oktober 2023
  • Daniel

    Framgångsrik matchning? Vilket skämt! Med ca 150-170 tjänster på jobpostings och 580 i matchlistan så är det inget annat än organisatorisk positionering inför framtiden. Har inget med ärligt behov.
    Nej, tiden på Cars gjorde det tydligt att jag inte handlar på rätt ica eller har mina barn i zenit s idrottsförening.
    Tydligare nepotism har jag sällan sett maken till.

    26 oktober 2023
  • Erik

    Det vore intressant att få veta hur avgångspaketet såg ut.

    ”– Framför allt är det generöst även för dem med kortare anställningstid och det är positivt”.

    Handlar det om ett antal extra månadslöner eller en klumpsumma?

    26 oktober 2023

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
Frost

Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
Fler artiklar