Erik blev mekanikingenjör för att briljera inom cosplay
Alv-öron, vingar och magiska svärd. Ingenjören Erik Pettersson har inte bara användning av sina ingenjörskunskaper på jobbet. På fritiden tillverkar han dräkter föreställande karaktärer från tv-spel och film till sitt stora intresse cosplay.
Erik Pettersson sitter framför datorn i sitt arbetsrum i villan i Jönköping. På skärmen visas en CAD-ritning av en medeltida yxa med långt skaft. Den hör till en dräkt som ska föreställa karaktären Halsin från tv-spelet Baldur’s gate.
— Ingenjörskunskap är väldigt användbart inom cosplay! Den här har jag byggt upp i flera lager, precis som en riktig yxa, säger Erik och visar yxan som han har tillverkat i materialet EVA foam.
Han är den andra halvan av Mittermakes, som han och hans partner Linnéa Karlsson kallar sig i cosplay-sammanhang. Just nu har de fullt upp. Dräkterna som de arbetar med ska de ha på sig på Närcon, Nordens största spel- och cosplayfestival. Tidigare tävlade de ofta med sina dräkter på evenemang och festivaler, där de har vunnit många priser. Numera fokuserar de på att arrangera workshops inom cosplay och de bjuds ofta in som domare till svenska och internationella tävlingar.
— Att tävla tar väldigt mycket tid. Nu tycker vi att det är roligare att vara domare och dela med oss av tips och trix till den yngre generationen, säger han.
Efter jobbet ritar han dräkter
Det var under tonåren som Erik Pettersson för första gången kom i kontakt med cosplay. Manga och tv-spel var stora intressen och när han besökte sin första mangamässa, där cosplay var en del, fastnade han direkt. Sen dess har intresset vuxit och dessutom lett till att han upptäckt olika hantverk. Han har till exempel lärt sig att tälja och sy, bara för att han ville tillverka en specifik dräkt. Inte helt överraskande var det delvis på grund av cosplay som han valde ingenjörsyrket.
— Jag skulle ha pluggat scenteknik i London och hade till och med kommit in på skolan när jag såg jag en dokumentär om 3D-skrivare och blev intresserad. All tidskrävande tillverkning för hand skulle kunna lösas med en 3D-skrivare.
Valet föll på en tvåårig utbildning i 3D-teknik vid Jönköping University. Idag är han anställd som mekanikingenjör på konsultföretaget Swadara i Jönköping som tar sig an olika typer av ingenjörsprojekt. Just nu arbetar Erik Pettersson med ett uppdrag för företaget Thule. Och när han kommer hem för dagen sätter han sig och ritar dräkter i samma CAD-program som han använder i jobbet. Men att rita för cosplay är något helt annat, förklarar han.
— Då kan jag vara helt fri. Det behöver bara fylla sitt syfte och se bra ut. När jag tar fram en ritning i jobbet ska ju föremålet tillverkas, ibland i stora upplagor. Då måste ritningen tas fram på ett korrekt sätt.
Verkstäder med 3D-skrivare i villan
Att leka och utforska programmet på sin fritid har lett till att Erik Pettersson har lärt sig i princip alla funktioner som programmet erbjuder, och den kunskapen har han också nytta av i sitt jobb.
— Vissa kollegor undrar hur jag har blivit så snabb. Det är helt på grund av cosplay. Under en period utmanade jag mig själv genom att rita ett föremål om dagen under 15 minuter av min lunchrast, berättar han.
Nyligen flyttade Erik och Linnéa från en lägenhet till en villa i centrala Jönköping. Här ska två hela rum inredas till verkstäder där de kan tillverka sina dräkter.
I verkstaden på övervåningen tillverkar hans partner Linnéa till exempel alla peruker för hand. I källaren har Erik installerat två 3D-skrivare. Ibland tillverkar de också grejer till andra cosplayare. Han har till exempel ritat och skrivit ut en kopia av Kapten Kroks krok från filmen Hook från 2003 med Robin Williams. I nuläget har han fått upp mot 50 beställningar på den.
— Cosplay är ett dyrt intresse. Du måste antingen ha tid eller pengar. Vi har ju båda bra jobb och har kunnat köpa maskiner som gör att det går snabbare att tillverka dräkter, säger han.
”Jag är inte den enda ingenjörsnörden”
Lusten för att lära sig nya tekniker har inte upphört och nyligen blev Erik klar med en utbildning i inbyggda system. Han visar ett skoljobb som är en hand tillverkad i papp och elektronik och som slumpmässigt utför sten-sax-påse när den kopplas till en microprocessor. I framtiden vill han dra nytta av kunskaperna genom att till exempel tillverka rörliga vingar till dräkter.
— Det finns många möjligheter att leka med material, ljud, ljus och rörlighet inom cosplay. Och jag är långt ifrån den enda ingenjörsnörden som tilltalas av det.
Det här är cosplay
Cosplay kommer från costume play och innebär att du gestaltar en karaktär från tv-spel, serier, film eller annat publicerat verk.
Begreppet myntades i Japan 1984 och var inspirerat av 70-talets Star Trek-fantaster som klädde ut sig till sina favoritkaraktärer. När fenomenet spred sig till USA inkluderade det även karaktärer utanför sience fiction-kretsar.
Idag finns det två stora grenar inom cosplay. De som fokuserar på hantverket ”costume” och de som fokuserar framträdandet ”play”, till exempel under tävlingar eller i sociala medier.