Snart får R&D-ingenjörerna på Scania veta vem som blir deras chef

Foto: Scania

Ingenjörerna på Scanias forskning och utvecklingen börjar 1 april arbeta på nybildade TRATON R&D. Arbetsplatserna blir kvar i Scanias lokaler i Södertälje. Till höger Lisa Lorentzon, Akademikerföreningens ordförande. Foto: Scania

På Scania i Södertälje sjösätts en gigantisk omorganisation den 1 april. Omkring 5000 anställda inom forskning och utveckling går över till ett nybildat bolag, TRATON R&D. Ingenjören frågade Lisa Lorentzon, Akademikerföreningens ordförande, hur det här påverkar ingenjörerna.

Varför sker omorganisationen?

– Scania ägs av TRATON Group, där också MAN, International och VW Truck & Bus ingår. Samarbetet mellan utvecklingsavdelningarna har ökat och den här sammanslagningen är ett viktigt steg för att alla bolagen ska bli mer konkurrenskraftiga, vilket gynnar de anställda.

Finns det risk att ingenjörsjobb flyttar från Sverige?

– Det handlar inte om att flytta medarbetare eller att vi ska bli färre. Med de kompetenser vi har ska vi göra mer utvecklingsarbete tillsammans. TRATON Group R&D kommer ha sitt säte i Södertälje med dotterbolag i Tyskland, USA och Brasilien. För de flesta kommer förändringen inte bli särskilt stor. Men fler än tidigare kommer förstås jobba i globala team. Omkring 500 ingenjörer kommer arbeta kvar inom Scanias R&D för att säkerställa produkter som har egenskaper som är unika för Scania.

 Hur långt har ni kommit i förhandlingarna?

– I början av mars blev vi klara med tillsättningen av de cirka 1 000 chefs- och ledarbefattningarna. Vi enades först om kriterier för att tillsätta tjänsterna och skapade det vi kallar för en managementpool. Där ingick alla som i dag är chefer och ledare inom R&D i de fyra bolagen. Nu har vi lagt pusslet och matchat alla chefer och ledare mot rollerna i det nya bolaget.

Har cheferna fått möjlighet önska var de placeras?

– Alla i managementpoolen har fått se hela organisationen och alla tjänster. De har också fått möjlighet att göra ett första-, andra- och tredjehandsval.

Har önskningarna kunnat uppfyllas?

– När vi har haft flera alternativ har vi försökt tillgodose deras intresse. Men ett av kriterierna har varit en smidig övergång, därför har vi försökt värna om att grupperna får behålla sin chef.

Kommer alla chefer få fortsätta som chefer? 

– Alla medlemmar som har en roll som chef i dag och som vill fortsätta som chef har fått möjlighet att göra det. Alla roller är dessutom inte tillsatta, det finns vakanta chefs- och ledartjänster som kommer utannonseras. 

Hur har facket företrätt cheferna?

– Akademikerföreningen har cirka 320 medlemmar i managementpoolen och vi har tagit kontakt med alla. Omkring två tredjedelar har vi haft en dialog med på ett eller annat sätt. Det har varit viktigt att förstå vad de önskar och så långt som möjligt kunna uppfylla deras önskemål.

Vad händer just nu?

– Nu pågår tillsättningen av medarbetarna. Alla kommer att få fortsätta att arbeta med det som de gör idag men de vet ännu inte vilken grupp de ska tillhöra, vilken chef och vilka kollegor de får. Många kommer ingå i en nationell grupp, men det bildas också globala grupper och där kan medarbetare få en chef som jobbar i ett annat land.

Hur löser ni det på ett bra sätt?

– Chefen i ett annat land blir en funktionell chef som leder gruppen i utvecklingsarbetet. Som medarbetare får du också en legal chef i ditt eget land som bland annat har arbetsmiljöansvar och sätter lön. Den legala chefen är mest sannolikt en chef för en närliggande grupp, som har god förståelse och insyn i verksamheten.

När får medarbetarna besked?

– Den 1 april börjar alla arbeta i den nya organisationen och alla ska få besked innan. Det är ett pressat tidsschema men vi jobbar intensivt. Jag vågar inte svara exakt när vi är klara. Anställningsvillkor och bonusprogram i TRATON R&D blir likvärdigt som på Scania och man tar också med sin anställningstid.

Vad har varit svårast i förhandlingarna?

– I olika länder har fackförbund olika sätt att samverka, men nu har vi behövt enas om en gemensam process. I Tyskland nyttjar de exempelvis oftare sin vetorätt medan facken i Sverige fokuserar mer på tidig involvering och att påverka på idéstadiet. Av historiska skäl ser vi på saker på olika sätt. Ett exempel är avvägningen mellan flexibilitet och trygghet.

Vad menar du?

– På Scania ser vi att företaget behöver viss flexibilitet för att fortsätta att vara lönsamma. På MAN i Tyskland, som tvingats till stora besparingsprogram de senaste åren, skapar ökad flexibiliteten en oro. I Sverige känner vi samtidigt oro för brist på flexibilitet. Det är ett av många exempel på när vi gått in i förhandlingar med olika målsättning och intressen. För att komma framåt har vi behövt ägna mycket tid till att förstå varandras situation och hitta bra lösningar och kompromisser.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

February: News from Ingenjören in English

February: News from Ingenjören in English

Salary statistics • Engineers of Sweden website now autotranslated into English • Consultants may be entitled to permanent employment with the client • Wellness Allowances vary between differens employers • Engineering company in Malmö is testing shorter working hours • The Engineer Imprisoned by the Stasi
Fler artiklar