Så tjänar ingenjörs-vd:arna för de största bolagen i Sverige

I mitten: Martin Lundstedt, AB Volvo. Övre raden: Börje Ekholm, Ericsson, Rickard Gustafsson, SKF. Mellersta raden: Vagner Rego, Atlas Copco, Christian Levin, Scania. Nedersta raden: Stefan Widing, Sandvik, Anders Danielsson, Skanska, Annemarie Gardshol, Postnord.

Drygt 61 800 000 kronor. Det är den ersättning som Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, fick förra året. Störst ökning – 64 procent – fick Skanskas vd Anders Danielsson. Båda är civilingenjörer, liksom många av vd:arna för de 20 största bolagen i Sverige. Här kan du se vilka de är och vad de tjänar.

Tidningen Arbetet har nyligen publicerat en granskning av ersättningar, lön och bonus, för vd:arna för de 20 största bolagen i Sverige. Med störst avser man bolagen med flesta anställda i Sverige.

Ingenjören har tagit del av granskningen och dessutom tagit reda på vilken utbildning vd:arna för storbolagen har. Det visar sig att 13 av de 20 vd:arna har en ingenjörsutbildning eller en annan teknisk högskoleutbildning. Av vd:arna för de 12 största bolagen har 11 en ingenjörsexamen eller annan teknisk examen.

Åtta har en civilingenjörsexamen

Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi kallas ibland för vd-programmet. Den här sammanställningen visar att den inriktningen faktiskt är den vanligaste bland vd:arna för storbolagen, men bara med liten marginal.

Åtta av vd:arna har en civilingenjörsexamen från Sverige. Tre av dem har läst just industriell ekonomi, två har läst maskinteknik, en har läst elektroteknik, en teknisk fysik och en är civilingenjör i skeppsbyggnad.    

Och vilken teknisk högskola har flest studerat på?

Fyra av de åtta vd:arna med en svensk civilingenjörsexamen har läst på KTH, två har läst på Chalmers och två på Linköpings tekniska högskola.

Tre av storbolagsvd:arna är inte från Sveriges och de har läst en ingenjörsutbildning i sitt hemland. Assa Abloys vd Nico Devaux har en ingenjörsexamen från Belgien, Vagner Rego på Atlas Copco har läst en ingenjörsutbildning i Brasilien och Jim Rowan, (tidigare) vd på Volvo Cars har utbildad sig till ingenjör i England.

Två av vd:arna har en annan teknisk högskoleutbildning än en ingenjörsexamen. Micael Johansson, vd för Saab, har läst matematik och datateknik på Uppsala universitet och SSAB:s vd Johnny Sjöström har doktorerat i materialvetenskap på Karlstads universitet.

I tabellen nedan är alla vd:ar som är ingenjörer eller har en annan teknisk högskoleutbildning gulmarkerade. Ersättningen som redovisas är en sammanslagning av lön och bonus för 2024. Förändringen i procent är i förhållande till året innan. Klicka på rubrikerna på översta raden för att ändra sorteringen.

Volvos vd fick bonus på 40 miljoner

Ersättningarna, alltså lön och bonus, till vd:arna på topp 20-listan finns inom ett stort spann. Det skiljer över 50 miljoner kronor mellan plats 1 och 20.

Högst ersättning, förra året fick AB Volvos vd Martin Lundstedt. Han fick en sammanlagd ersättning på 61 841 166 kronor. Lönen på drygt 21 miljoner kronor utgjorde ungefär en tredjedel av summan. Hans bonus 2024 blev drygt 40 miljoner kronor.

I Arbetets sammanställning finns inte uppgifter om förhållandet mellan lön och bonus för samtliga vd:ar, endast för några. Och det var fler som fick betydligt högre bonus än lön.

Christian Levin, vd för Scania, fick drygt 32 miljoner kronor i bonus och drygt 7 miljoner kronor i lön. Magnus Ahlqvist, vd för Securitas, fick drygt 28 miljoner kronor i bonus och drygt 19 miljoner kronor i lön.

För några vd:ar var lönen högre än bonusen. Stefan Widing, vd för Sandvik fick en bonus på nära 7 miljoner men en lön på nära 17 miljoner kronor.  

Ersättningarna steg med rekordbonusar

Den största ökningen av sin ersättning förra året fick Skanskas vd Anders Danielsson. Lön och bonus tillsammans ökade med 64 procent mellan 2023 och 2024.

Till tidningen Arbetet svarar presschefen på Skanska, Andreas Joons, att skillnaden förklaras av att bonusen för 2023 uteblev, då målen inte nåddes. Förra året presenterade Skanska däremot bättre.

Fler vd:ar fick kraftigt höjda ersättningar på grund av högre bonusar. För Magnus Ahlqvist, vd på Securitas, steg ersättningen (lön och bonus) med 37 procent. För Christian Levin, vd för Scania, steg den sammanlagda ersättningen med 35 procent och för Magnus Groth, vd för Essity, steg ersättningen mellan 2023 och 2024 med 24 procent.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Därför är ingenjörskompetens mer värd i Danmark

Därför är ingenjörskompetens mer värd i Danmark

Varför upplever vissa svenska ingenjörer att deras kompetens tas mer på allvar utomlands? I Danmark fick Felix Dantorp något Malmö inte erbjöd – ansvar, utveckling och tydlig uppskattning.
Fler artiklar