Undvik att beklaga dig över stress under ditt medarbetarsamtal. Risken är stor att du anpassar dig till chefens förväntningar. Och på sikt kan du riskera lägre lönepåslag visar forskare vid Karlstads universitet.
Det är inte riskfritt att ta upp frågan om stress under medarbetarsamtalet. Studien visar att det kan få motsatt effekt. Den enskilde medarbetaren kan själv få ansvar att lösa problemet. Det här visar resultatet av en studie vid Karlstads universitet.
Studien ingår i projektet Jämväxt som arbetar för att skapa jämlika villkor i arbetslivet. Forskarna studerade ett tjänsteföretag som hade en mall för medarbetarsamtal. I mallen fanns frågor som ”Känner du dig stressad?” och ”Beskriv din livssituation, balansen mellan arbete och fritid”.
— Det blir svårt att vara ärlig och lyfta problem på det sätt man skulle vilja. Då får man betala någon annanstans, säger Christina Olin-Scheller lektor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet.
Om man tar upp frågor om balans i livet så blir det ett problem för individen som den ska lösa.
— Det blir sårbart eftersom medarbetarsamtalen är nära kopplade till prestation och lönesamtal, säger Christina Olin-Scheller.
Studien visar att fler kvinnor än män saknar balans mellan arbete och fritid. Ett exempel är sena möten på eftermiddagarna som gör det svårt att hinna hämta på dagis. Att ta upp problemet på medarbetarsamtalet kan få motsatt effekt.
— Den enskilda medarbetaren får ansvar för att lösa det.
Risk finns att den som tar upp stressen att hinna i tid till dagis på medarbetarsamtalet i förlängningen får lägre lönepåslag eller inte får befordras.
I en fortsatt studie ska forskarna undersöka vad resultatet blir om de anställda har möjlighet att ta upp frågor om stress i något annat forum, till exempel i grupp eller enkäter.
— Då läggs inte ansvaret på individen, utan på hela arbetsplatsen, säger Christina Olin-Scheller