Ledarskapskonsulten Klara Adolphson har skrivit boken Chef kan du vara själv om hur chefer hanterar och genomför förändringar och inte minst förändrar sig själva. Hon beskriver jobb som förändras så snabbt att det känns som om vi kör på vägen medan vi asfalterar den.
En skicklig chef måste kunna hantera alla snabba förändringar som påverkar företaget men också leda och driva förändringar som utvecklar det.
–Huvudbudskapet i min bok är att ledarskap inte förändras av sig självt och alldeles för få företag och organisationer funderar över hur ledarskapet ska se ut i organisationen, säger Klara Adolphson.
Hon menar att framtidens unga medarbetare vill ha större flexibilitet och individuella villkor. ”De kommer att ställa högre krav på sin närmaste chef om att få personlig feedback och coachning. Den ledare som lyckas förena medarbetarnas individuella krav på uppmärksamhet med verksamhetens krav kommer att vara den mest framgångsrika”, skriver hon i boken.
Chefer måste fundera på hur de kan förändra sig själva och Klara Adolphson menar att det är något som man måste öva på. Dessutom behöver många chefer fokusera mer på de medarbetare som är förändringsbenägna. I boken skriver hon om popcorn-metaforen.
”Har du lagat micropopcorn någongång? När det är tre sekunder mellan varje popp tar du ut skålen. Men varje gång du kommer till botten är det lik förbannat mellan fem och tio procent som inta har poppat, trots att du har följt instruktionerna på paketet”.
–När chefer introducerar en förändring är det alltid ungefär tio procent som är med direkt och drar tar egna initiativ, omkring 80 procent är positiva men avvaktande och tio procent är negativt inställda, de vill helt enkelt inte poppa. Många chefer fokuserar på de tio procent som är negativa, som inte vill poppa, istället för att uppmuntra och ge mer energi åt de tio procent som är förändringsbenägna.
Klara upplever att många chefer så gärna vill att alla ska vara med på tåget.
”Men det är omöjligt! Vi lägger ner så mycket energi på de där sista som hellre skulle brännas än poppa till popcorn sa att vi drömmer mardrömmar om dem” skriver hon.
För att vara innovativa måste chefer ständigt förnya sig men när vet man att det är dags att gå vidare. Eller som Klara Adolphson skriver ”Hur undviker man att bli en kokt groda som legat och njutit av sitt bad och inte märkt att värmen i kastrullen långsamt närmat sig kokpunkten”.
–Det är när det går som bäst som måste man hoppa till nästa utvecklingskurva. För chefer handlar Madonnakurvan om att förnya sig innan man närmar oss den oundvikliga nedgången, säger hon.
Klara Adolphson vill att boken ska fungera som inspiration och starta en mental förändringsprocess hos chefer. Efter flera kapitel finns en handfull reflektionsfrågor. Får dina medarbetare vidareutveckla idéer som ni inte är säkra på kommer att lyckas? Vad ligger du på din egen S-kurva? Är det dags att göra en Madonna?
Till alla chefer som vill bli bättre på att hantera snabba förändringar och förändra sig själva har hon tre råd.
1. Våga säg, jag vet inte, ibland.
2. Uppmuntra dina medarbetare att ställa naiva frågor.
3. Ifrågasätt myten om ledaren och om dig själv.
Klara Adolphson arbetar som ledarskapskonsult och jämställdhetsexpert på Ledarna. Boken är utgiven av Liber i samarbete med Ledarna.