Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligtSaab beviljas rekonstruktion

Saab beviljas rekonstruktion

Det blir inte någon konkurs för Saab. I dag vid lunch meddelade Hovrätten i Göteborg att de beviljar Saab rekonstruktion. Det innebär att konkursansökningarna ogiltigförklaras, och de anställda på Saab får sina löner genom den statliga lönegarantin.

– Vi har precis nåtts av beslutet, och det känns verkligen skönt. Man känner mest en stor lättnad. Det har varit en väldigt lång tuff period, med många besked som gått emot oss. Nu har vi en enorm revanschlusta efter alla negativa skriverier, säger Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab i Trollhättan.

Även centralt på Sveriges Ingenjörer välkomnas hovrättens beslut.

– Det är ett glädjande besked. Nu kan företaget få arbetsro och våra medlemmar få ut sina augustilöner som de väntat länge och tålmodigt på, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Så sent som i går var det osäkert om ingenjörerna, liksom de andra fackföreningarna, skulle välja att skicka in en konkursansökan eller inte. Men än en gång valde man att avvakta, i hopp om att ett positivt besked från Hovrätten skulle komma före den deadline som fanns för att man skulle få ta del av den statliga lönegarantin.

Och i dag kom alltså det positiva besked man hoppats på. Endast en av de fyra domarna ville fastställa Tingsrättens nej till rekonstruktion – de andra tre valde att säga ja.

– Rekonstruktionen innebär ju också att företagsledningen nu får tid på sig att finna en långsiktig lösning för att säkra Saabs framtid. Vi ingenjörer är beredda att satsa på framtidens teknik med dess krav på miljö och säkerhet, säger Per Bränneby.

I domen konstaterar Hovrätten bland annat att ”de kinesiska bilföretagen Youngman och Pang Da har funnit skäl att investera 245 miljoner euro i bolaget samt genom aktieägaravtal förbundit sig att vid behov tillskjuta ytterligare medel. Tillskottet om 245 miljoner euro är tillräckligt för att åter få igång produktionen av bilar.”

Man hänvisar också till att Youngman dessutom har förbundit sig att tillföra kortsiktig finansiering till ett belopp om 70 miljoner euro inom två veckor. Det skulle i så fall innebära att internationella banker skulle kunna tänka sig ta över bolagets existerande lån, vilket skulle leda till att ytterligare likviditet tillförs bolaget.

Hovrätten skriver också att ”en rad verksamhetsförbättringar har genomförts sedan den förra rekonstruktionen och ytterligare förbättringar planeras. Den planerade rekonstruktionen av bolagets verksamhet kommer att leda till bl.a. ytterligare reduktion av bolagets strukturella kostnader, en expansion av bolagets produktportfölj, inköpssamarbete med Youngman med sänkta inköpskostnader som följd samt en volym- och intäktsökning på befintliga och nya marknader.” 

I domen kritiserar Hovrätten också Tingsrätten på en punkt: ”Den goodwillskada och försvagning av varumärket SAAB som tingsrätten påstår sig ha kunskap om och som tingsrätten menar har drabbat bolaget saknar grund.”

Rekonstruktionen innebär att de Saab-anställda så snart som inom ett par dygn troligtvis kommer att få sina efterlängtade augustilöner. Även septemberlönen kommer att omfattas av lönegarantin. Positiva besked, naturligtvis – men Per Bränneby påpekar att även om det ser betydligt ljusare ut nu än för några dagar sedan, så är den tuffa perioden för Saab ännu inte över.

– En rekonstruktion är naturligtvis också något som man helst vill undvika som företag, men nu får vi i alla fall en ordentlig chans att strukturera om verksamheten. Man ska också komma ihåg att alla beslut inte är tagna när det gäller de kinesiska företagen, säger han.

– Men på det stora hela ser det väldigt ljust ut just nu.

På delstatsnivå har Pang Da och Youngman fått godkänt av de kinesiska myndigheterna, men fortfarande saknas det godkännande på nationell nivå som är en förutsättning för att bolagen ska få investera i Saab. Ett beslut på nationell nivå väntas komma om några månader.

Läs mer:
» Hela domen från hovrätten

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.