Konkursansökan trots lokala protester

Den lokala fackklubben på Saab ville avvakta med konkursansökan. Trots det valde den centrala organisationen på Ledarna att begära Saab i konkurs redan i dag.
– Vi har varit på det klara med att vi inte är nöjda med förbundets agerande, säger Thomas Haglund, ordförande på Ledarna på Saab.

Den lokala fackklubben på Saab ville avvakta med konkursansökan. Trots det valde den centrala organisationen på Ledarna att begära Saab i konkurs redan i dag.
– Vi har varit på det klara med att vi inte är nöjda med förbundets agerande, säger Thomas Haglund, ordförande på Ledarna på Saab.

Redan i samband med att Ledarnas medlemmar på Saab lämnade sina fullmakter till förbundet var man tydlig med att man ville avvakta så länge som möjligt innan man begärde företaget i konkurs, berättar Thomas Haglund. Dessutom var man noga med att säga att man inte ville gå först och att man allra helst skulle agera gemensamt med de andra förbunden.

Men trots det valde Ledarna i dag alltså att tillsammans med Unionen begära Saab i konkurs. Klockan 13 lämnades handlingarna in till Vänersborgs tingsrätt.

– Vi har uttryckt en besvikelse gentemot förbundet, och vi har varit på det klara med att vi inte är nöjda med deras agerande, säger Thomas Haglund.

Annika Elias, ordförande på Ledarna, har förståelse för att man har starka känslor gentemot företaget – men påpekar att man har fått fullmakt från 122 av de 126 lokala medlemmarna på Saab att driva lönefordran.

– Den lokala klubben ville att vi skulle avvakta ytterligare, det stämmer. Men vi agerar utifrån det åtagande vi har gjort, och det är ingen av medlemmarna som har dragit tillbaka sin fullmakt, säger hon.

– Det viktiga för oss är att våra medlemmar ska få lön – det är det enda syftet vi har med vårt agerande.

– Men varför var det nödvändigt att lämna in konkursbegäran just i dag?

– Vi hade kunnat lämna in konkursbegäran redan förra veckan, men ville prata ihop oss med de andra förbunden. Nu blev det ingen gemensam aktion, och vi gjorde bedömningen att vi har väntat länge nog.

Den lokala ordföranden Thomas Haglund hoppas ändå på Saabs ansökan om rekonstruktion ska gå igenom hos Hovrätten, och att företaget på så sätt räddas undan konkurs.

– Sedan kan förbundet med buller och bång dra tillbaka vår konkursansökan, säger han.

1 kommentar

  • Verklighetsfrånvända?

    Det är bara för sorgligt att de lokala förtroendevalda väljer att gå på Mullers svammel. Det är bara att ta en titt på hans track record för att se hur mycket substans det finns i alla hans fantasier om en fortsättning. Och oavsett om det skulle bli en fortsättning så kommer det inte att bli fråga om en långsiktigt hållbar lösning.

    Jag har själv en gedigen erfarenhet från att vara lokal förtroendevald och ska man företräda sina medlemmar på ett bra sätt i det här fallet så handlar det om att se till att man som enskild individ tar sig ur SAAB-sekten snarast och söker ett nytt jobb.

    Sedan är det djupt olyckligt att Ledarna och Unionen spräcker samordningen med IF Metall och Sveriges Ingenjörer i en så här viktig fråga. Olyckligt och oproffsigt.

    12 september 2011

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

    Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

    På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
  • Julsemester är ingen rättighet

    Julsemester är ingen rättighet

    I år infaller julafton på en onsdag. Det innebär att du med några få semesterdagar kan få ut en sammanhängande ledighet på nästan tre veckor. Men hur ser egentligen reglerna ut när det gäller ledighet kring jul? Och kan arbetsgivaren neka semester?
  • ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    Många företagsledningar tror att de kan ”lösa” säkerhet med ett nytt system eller en till konsult. Men det handlar snarare om kultur och rutiner. Cybersäkerhetsexperten Dan Lundberg har tre råd till ingenjörer som vill driva frågorna på arbetsplatsen.
  • November: News from Ingenjören in English

    November: News from Ingenjören in English

    Christmas vacation is not a legal right • Lack of employee influence at global companies • Companies are taking action to avoid reduction in working hours • Six steps to raise your salary as a specialist • The union at Volvo Cars: “Tough negotiations and lots of emotions”
  • Jesper Olsson på TRR tycker att man ska ställa frågor till ansvarig rekryterare om och i så fall vilka tester som kommer användas i processen för att hinna öva innan. Illustration: Getty Images

    Tester när du söker jobb? Här är bra saker att veta

    Vad använder arbetsgivare på ingenjörsföretag för tester? Lönar det sig att träna på dem? Vad gör man om man inte känner igen sig i resultatet? Och vad händer om man fuskar? Vi frågade arbetsgivare och TRR, och har samlat länkar till test att träna på.
Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
Fler artiklar