I somras bussades 44 utländska ingenjörer till Volvo PV, i samband med arbetsförmedlingens satsning Nationell Matchning. Ingenjörerna välkomnades under stort medieuppbåd. Men nu har de flesta av kandidaterna fått nej, och ingen har ännu anställts.
I somras bussades 44 utländska ingenjörer till Volvo PV, i samband med arbetsförmedlingens satsning Nationell Matchning. Ingenjörerna välkomnades under stort medieuppbåd. Men nu har de flesta av kandidaterna fått nej, och ingen har ännu anställts. Parisa Mir, en av ingenjörerna som besökte Volvo, är kritisk.
– Jag undrar, var vi bara där för att göra reklam för Volvo? Om jag hade fått veta det innan så hade jag aldrig åkt med, säger hon.
Arbetsförmedlingens projekt Nationell Matchning, som började i Södertälje men under hösten kommer att bli nationellt, benämns ofta som en stor framgång. Genom att ordna träffar mellan högutbildade arbetslösa invandrare och potentiella arbetsgivare har man lyckats få över hundra personer i arbete.
Det var med den statistiken i ryggen som man den 27 juni lastade en buss full med ingenjörer och körde ner till Göteborg och Volvo PV. Utflykten fick stor medial uppmärksamhet – två ministrar och arbetsförmedlingens generaldirektör åkte med den första biten ner till Södertälje för att visa sitt stöd för projektet och för de arbetssökande ingenjörerna. En reporter och en fotograf från Aktuellt åkte med hela vägen, och såväl TV4 som Sveriges Radio rapporterade från eventet på Volvo.
Väl framme möttes ingenjörerna inte bara av ett medieuppbåd, utan också av ett antal Volvochefer. I korta intervjuer – 15 minuter vardera – fick de chansen att presentera sig själva.
– Volvocheferna som de fick träffa var jättebra. De tog sig tid, gav ingenjörerna ett bra bemötande och gav bra återkopplingar till personalavdelningarna. Det var kanon, säger Soledad Grafeuille, projektledare på Nationell Matchning.
Ingenjören Parisa Mir, tidigare Supply Chain Manager på Ericsson i Iran, var också mycket nöjd med den feedback hon fick efter det första mötet. Hon lämnade Volvo och Göteborg med en positiv känsla, och med beskedet att företaget skulle höra av sig under hösten och berätta om hon skulle bli kallad till en andra, längre intervju.
– Så för ett par veckor sedan ringde en kvinna från Volvo och sade att mitt cv är intressant, men att de tyvärr inte har någon tjänst som passar min kompetens just nu, säger Parisa Mir.
Volvos besked gjorde henne naturligtvis besviken. Men det som hon tycker är allra märkligast var det hon fick höra senare – inte en enda av de 44 ingenjörerna som var på Volvo har fått något jobb.
– Varför skulle vi åka till Göteborg? Åkte vi buss i tolv timmar bara för att de skulle få PR?
Även på Nationell Matchning tyckte man vid det här laget att det var märkligt att inget hände, berättar projektledaren Soledad Grafeuille. Några personer hade processats av Manpower, som fått i uppdrag av Volvo att rekrytera några tjänster, men ingen hade fått något jobb den vägen.
– Det började närma sig slutet på september och fortfarande hade inget hänt. Så i en avstämning med Volvo frågade min kollega vad som hände. Anledningen till att vi över huvud taget hade tagit kontakt med Volvo och anordnat den här rekryteringsträffen var ju att de hade gått ut stort medialt och sagt att de dammsuger Sverige efter ingenjörer, och dessutom att de särskilt ville utöka sin mångfald. Och här hade de ju kandidater som stämde perfekt med det behovet!
– Vi hade ju också två ministrar med på bussen, och vår generaldirektör, som alla väntade på att vi skulle rapportera resultaten till dem.
Och efter avstämningssamtalet har det också börjat hända saker. Elva personer har kallats till en andra längre intervju, bland annat flera personer som tidigare processats av Manpower och fått nej.
På Volvo menar man att rekryteringen har skett helt enligt överenskommelsen med Nationell Matchning. Rekryteringar av den här typen tar lång tid, menar Olle Mikkelsen, nytillträdd rekryteringschef på Volvo PV.
– Och det hade faktiskt hänt väldigt mycket fram till dess. Vi hade lotsat ett stort antal kandidater vidare i rekryteringsprocess mot många olika positioner. I samarbetet med Nationell Matchning har vi också återkommande avstämningar, och nu kom vi till den punkten där vi ville stämma av vad de 44 kandidaterna hade för status. Vi såg då att det fanns elva personer som för närvarande inte fanns i någon process, men som ändå var intressanta för oss.
På Nationell Matchning ger man dock en lite annan bild. Enligt Soledad Grafeuille var det förmodligen avgörande att man fortsatte ligga på Volvo och att man lyfte fram vikten av att de också matchade kandidaterna mot ingenjörsbehovet på hela företaget.
– Men det är som är så viktigt med det här projektet, en stor del av vår framgång bygger på att vi följer upp. Hade vi inte gjort det den här gången så hade det kanske stannat vid ett nej tack, eller att det inte är aktuellt med anställning just nu.
Men nu har alltså elva personer kallats till en andra, längre intervju, med syftet att matcha deras kompetens mot personalbehovet på hela företaget.
I tisdags genomfördes så till slut de första sex intervjuerna. Elektronikingenjören Ibrar Changezi är en av dem som blev kallad.
– Det gick jättebra, vi pratade i två timmar och jag fick mycket bra respons. Jag har också gått kurser i både PMP och Six Sigma, som krävdes för några av tjänsterna som jag är aktuell för, så det kändes bra. Jag lyfte också fram att jag har arbetat med andra kulturer förr, med kineser, tyskar, araber, indier och britter. Nu väntar jag bara på deras svar.
Men ett ”ja” skulle däremot inte betyda att han får ett jobb, bara att han får en intervju med chefen på den avdelning där han anses passa. Och väl där konkurrerar han med alla de andra som också blivit kallade på intervju.
– Vi kan inte särbehandla de här individerna, utan de måste gå genom ordinarie rekryteringsprocesser. Men det vi har gjort är att ha gett dem lite extra uppmärksamhet, säger Olle Mikkelsen på Volvo.
På Nationell Matchning är man nu, efter mycket om och men, också ganska nöjd med hur det hela har utvecklat sig.
– Vi har gått från att vara kritiska till Volvos agerande till att vara försiktigt förväntansfulla och positiva. Jag tror att det slutar med att några blir anställda, säger Soledad Grafeuille.
– Vi känner de här kandidaterna, och vi vet också att många är i rekryteringsprocesser på ABB. Så egentligen handlar det om vilket av företagen som hinner erbjuda jobb först. En del kandidater kommer säkerligen bli aktuella för båda.
Olle Mikkelsen på Volvo vågar inte säga om han tror att någon av ingenjörerna får en anställning. Det är alldeles för många inblandade i processen säger han. Men hoppas, det gör han.
– Vi ska i alla fall känna att vi har gett alla kandidaterna en bra chans. Och ambitionen är givetvis att någon ska bli anställd, det skulle vara väldigt roligt att som arbetsgivare hjälpa någon in på arbetsmarknaden.
För Parisa Mir fortsätter dock jakten på jobb – både på Volvo och på andra företag. Hon var inte en av dem som blev kallad på en djupintervju. Kvinnan från Volvo som ringde henne för ett par veckor sedan lämnade ett besked som hon har hört många gånger förr: hennes cv var intressant, och de skulle behålla det för andra jobb i framtiden.
– Men vad betyder i framtiden? En månad, ett år, flera år? Jag vet inte. Men jag har en kompis som fick ett samtal från ett företag ett år efter det att hon hade sökt ett jobb, så det är ju inte omöjligt.
– Oavsett vad tänker jag aldrig ge upp. Jag skulle till och med kunna jobba gratis i ett halvår, bara jag får chansen att visa vad jag går för. Folk säger till mig att man måste jobba på restaurang eller som städare i Sverige, men jag tänker inte acceptera ett jobb på någon restaurang. Jag har en bra kompetens, jag var ju chef på Ericsson i Iran!
Läs mer:
» Mycket pengar att tjäna på att få utländska ingenjörer i jobb snabbare (ingenjoren.se 4/10 2011)
» De tog bussen till nytt jobb (ingenjoren.se 28/6 2011)
» Högdjuren ser gärna breddad satsning (ingenjoren.se 28/6 2011)
Peter Alestig Blomqvist
5 kommentarer
Volvos hela rekrytering verkar ha kommit av sig. HR på VCC säger att man skall anställa 900 ingenjörer, men avdelningscheferna som styrs av egen budget har begränsat anställningarna. HR säger också att man inte har hittat tillräckligt med personer i Sverige. Detta är konstigt. Vad letar man efter? På de olika jobbmässorna tex i Scandinavium var det massor av folk som anmälde sig till VCC inkl undertecknad. Jag är Civing och har 25 års erfarenhet från fordonsbranschen. Jag har haft flera olika roller på VCC tidigare och fått mycket goda vitsord, men jag har inte hört något. En teori: VCC vill inte hitta ingenjörer i Sverige utan ”tvingas” att börja utveckla bilar i Kina……
Håller med tidigare kommentarer. Volvos ingenjörsbrist verkar vara en ren bluff, varför vet jag inte men säkert vill de kunna intervjua 50 och plocka de 2 bästa för att kunna påstå att de endast har de smartaste personerna i landet.
Läste häromdagen i GP att volvo letade ingenjörer i Spanien och resten av Europa för att det inte finns några här. Låter väldigt skeptiskt. Känner flera ingenjörer som sökt på volvo som inte ens blivit kallade till intervju, både svenskar och invandrare.
Vore intressant att se uppföljning på jobberbjudanden en del företag har;
1. Hur många personer söker varje jobb?
2. Hur många blir kallade till intervju?
Och framförallt 3. Hur många erbjudanden som faktiskt ger någon ett jobb? Känns som det finns många bluffjobb för att få publicitet och att t.ex locka folk till jobbmässor som anders nedan säger.
Det är ju samma marknadsföring på dom s.k. jobbmässorna. Innan jobbmässorna börjar det strömma in ”bluffjobb” på gratissidor såsom Platsbanken och på mässan kan man sedan säga åt arbetslösa att söka via Internet dom jobben eller att man ska gå in på företagets hemsida för att söka on-line.
Varför ska man springa runt på jobbmässor när företagen är där bara för att visa upp sig??
Samtidigt är det en myt att det saknas ingetgörer och jag håller med Ericssoningenjörens kommentar.
Samma sak är det med ABB AB och Bombardier som gick ut stort med att dom söker 1.000 ingenjörer när det går rykten om att ABB endast anställer konsulter då anställningsförfarandet måste gå via huvudkontoret i Schweiz, vilket är ”jättejobbigt”.
Det är väl så att det är en myt och något slags spel för gallerierna att det är sån brist på ingenjörer och att de ”dammsuger” Sverige. Antingen har de alldeles orealistiska krav – att ingenjören ska vara expert på sitt jobb från dag ett. Eller så vill de kunna välja och vraka. Själv vågar jag inte sluta mitt jobb, fast jag är less på det. Trots att jag är erfaren tror jag att jag är rökt på arbetsmarknaden. Jag är nämligen inte purung längre, och det visar väl att det inte är nån brist – att man ratar folk bara för att de inte är väldigt unga, för att de är invandrare, för att de inte jobbat med exakt just det där, eller av någon annan obskyr anledning. Sen säger man att man inte hittat någon, och alla tror på det.
Så ingen har anställts trots den fruktansvärda ”ingenjörsbristen” som företagen påstår finns? Märkligt… men fler platser på civilingenjörsutbildningen vill de naturligtvis ha…
Det känns som hela det här eventet var ytterligare ett jippo från företagens sida med syfte att bedriva lobbying mot regeringen för att få dem att öka antalet utbildningsplatser på ingenjörsutbildningarna i syfte att pressa ner lönerna än mer. Tydligen lyckades de väl. Ytterligare 400 nya platser på civilingenjörsutbildningarna blev tydligen resultatet enligt tidigare artiklar i media. Civilingenjörernas löner och status fortsätter att dala i allt snabbare takt…