För ingenjörerna som lämnar Saab ter sig framtiden ljus, även om en viss sorgsenhet lever kvar över att Saab gick förlorat. Flera företag slåss redan om dem. På torsdagen drog ett helt nytt företag, ingenjörskonsultföretaget Leannova, igång i Trollhättan, med förhoppningen att ha 400 anställda inom ett år.
För ingenjörerna som lämnar Saab ter sig framtiden ljus, även om en viss sorgsenhet lever kvar över att Saab gick förlorat. Flera företag slåss redan om dem. På torsdagen drog ett helt nytt företag, ingenjörskonsultföretaget Leannova, igång i Trollhättan, med förhoppningen att ha 400 anställda inom ett år.
Per Bränneby och Johan Tärbo, som båda har arbetat länge för Sveriges Ingenjörer på Saab, är på väg in på presskonferensen för Leannova när Ingenjören når dem. Det nya företaget är ett samarbete mellan det statliga Fouriertransform, Innovatum och Combitech AB.
Innovatum kommer att bidra med kontorsplatser och hjälpa till med expertis vid starten av bolaget. Med hjälp av Combitech, som i slutet av 2011 startade ett utvecklingscentrum i Trollhättan, kommer man att kunna kombinera olika sorters kompetens i större projekt.
Avsikten med samarbetet mellan Fouriertransform och Combitech är att bygga ett ingenjörsbolag med kapacitet att leverera kompletta ingenjörsuppdrag inom fordonsindustri, flygindustri, med mera. Allt för att behålla den stora ingenjörskompetens som riskerar att delvis gå förlorad om de Saabanställda skingras.
I dag har Leannova tio anställda, men i affärsplanen talas det om mellan 200 och 400 anställda inom ett år.
– Det har varit fullt på informationsmötet om det nya företaget och det var fullt på jobbmässan här, både av ingenjörer och intresserade arbetsgivare. Så jag tror att de flesta ingenjörer kommer att hitta andra jobb. Jag är inte orolig för det men jag känner mig sorgsen, jag har trivts bra på Saab och vi har trott på företaget och dess möjligheter, säger Per Bränneby.
Han och Johan Tärbo jobbar vidare med stöd till medlemmarna, för trots att konkursen är ett faktum och de anställda har fått lämna företaget så finns det många frågor kvar om uppsägningstider, pensionsinbetalningar och a-kasseutbetalningar. För de flesta av Sveriges Ingenjörers medlemmar tog den statliga lönegarantin slut redan i december.
– Alla medlemsfrågor gör att jag inte har fullt fokus på mitt eget jobbsökande men jag lär mig mycket och får många bra kontakter genom det här också, säger Johan Tärbo. Och vi får mycket uppskattning för det vi gör.
Han berättar att de före detta Saab-anställda nätverkar mycket och att många vill försöka hitta något att göra i Trollhättan och slippa pendla. Johan Tärbo uppskattar att drygt 500 personer kom på informationen för Leannova.
– Jag tror inte att våra medlemmar kommer att ha svårt att hitta jobb. Det kan se sämre ut för medlemmarna i de andra akademikerförbunden, säger han.
Jenny Grensman