Etanolen är inte uträknad än

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit i Sverige. Men som miljövänligt drivmedel är etanol fortfarande högst aktuellt. I alla fall utomlands.

– Vi riskerar att det blir med svensk etanolforskning som det blev med svensk vindkraftsforskning, säger Guido Zacchi. Svensk forskning låg långt framme men det var utomlands som idéerna kommersialiserades. Så är det nu också. Svensk etanolforskning är långt framme men de stora satsningarna sker i Italien, USA och Kina.

Guido Zacchi är professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska högskola. Hans forskargrupp tillhör dem som kommit längst i forskningen runt det som kallas andra generationens etanol från cellulosa.  Han har nyligen fått 21 miljoner av Energimyndigheten och även inlett ett arbete med ett av Kinas största elbolag kring etanolframställning ur cellulosa.

– Sverige har varit ett föregångsland vad gäller etanolframställning men vi håller på att helt förlora den ställningen tack vare en mycket framgångsrik antietanol-lobby, säger han. Det går inte att säga om etanol är bra eller dålig ur miljösynpunkt eftersom det beror helt på hur den är framställd. Men om vi gör den ur skogsavfall så är den bra och dessutom får man förutom etanol även biogas och el vilket är gynnsamt för en hybridbil Men det ska inte heller fram en enda lösning på drivmedelsbehoven utan vi kommer att behöva flera. 

Mattias Goldmann på organisationen Gröna bilister håller med.

– Allra bäst är att inte ha någon bil, sedan kommer elbil, biogasbil och etanol.

Elbilarna har dålig räckvidd och för gasbilarna finns det för få mackar. Etanol finns däremot på varannan mack.

Leif Gustavsson, professor i byggnadsteknik vid Linnéuniversitetet och i ekoteknik vid Mittuniversitetet menar att det finns bättre sätt att använda biomassa på än att göra etanol.

– Vi måste sätta in det i ett större sammanhang, hur vi effektivt kan använda biomassa för energiändamål Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.

Skogsråvara är också grunden för det biobränsle till flygplan som företaget Swedish Biofuels tagit fram. Bränslet är testat av amerikanska försvaret men för att skala upp tillverkningen behöver företaget hjälp med pengar till en demoanläggning och det har man ännu inte fått.

Jenny Grensman

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar

  • Anna

    Leif Gustavsson säger: ”Ska vi få ut mesta möjliga körsträcka ur en kubikmeter ved så är det bra att göra elektricitet för eldrift av exempelvis laddhybridbilar.”

    Råvara som råvara. Med samma resonemang så bör vi göra el av bensin och diesel istället för att köra bil på dem. Det är så klart inte realistiskt… så så länge vi har behov av drivmedel till bilar så behövs etanolen tillsammans med biogas som förnybara alternativ. Håller annars med Goldmann om att det bästa är att låta bilen stå!

    15 februari 2012

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Jakob och Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Deras YubiKey för säker inloggning används av USA:s största techbolag, ”ett antal” presidenter och hjälper Ukraina att säkra livsviktig infrastruktur.
Fler artiklar