Det låter lite som lärkpastej

Ett nykläckt konsortium köper resterna av Saab. Köparen är konsortiet Nevs – National Electric Vehicle Sweden. Nevs har alltså Sweden i namnet och omnämns som delvis svenskt. Det ägs av den svenske medborgaren Kai Johan Jiang. Han har varit rådgivare till Volvokoncernen och har enligt uppgift även annan företagsverksamhet i Sverige. Men hans bolag Modern Energy är registrerat på Jungfruöarna, men styrs från Hongkong, och elbilstekniken i den nya modellen som ska säljas i Kina är japansk.

I svensk media används ordet svenskt i sådana här sammanhang ofta som något hoppingivande, men det svenska inslaget låter lite som andelen lärka i det gamla skämtet om lärkpastej, där innehållet bestod av hälften lärka och hälften häst, alltså en lärka och en häst.

Men svenskt måste inte nödvändigtvis vara bättre. Kinesiskt ägande och japansk teknologi har högt renommé i dag. Och bilen ska ju tillverkas i Trollhättan. Och det är väl mer än bara en lärka. Hoppas nu att detta är inte bara blir en fortsättning på den långa Saabsåpan med uteblivna löner och sedan en konkurs.

Lanseringen av den första elbilen är beräknad till årsskiftet 2013-2014. De säger att de nu börjar med att rekrytera ingenjörer.

2 kommentarer

  • LasseK

    De lär få betala bra om de skall få de gamla Saab-ingenjörerna att sluta sina nya anställningar på Volvo, Combitech etc. för en osäker lärkpaj.

    Det kanske kan innebära ett löneuppsving i hela Västsverige? Hoppas kostar ingenting.

    Kan vi inte göra som sjuksköterskorna (24000 i ingångslön, ni vet) och komma överrens om att kräva typ 40% löneökning för att börja jobba på SAAB/NEVS? De verkar ha gott om pengar.

    14 juni 2012
  • Örjan Larsson

    De har iallfall visat att de kunnat göra färdig prototyp på ZE93 (Saab 93 ePower), så första biten borde de gå i hamn med rent tekniskt.

    14 juni 2012

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Löser vattenläckage med hjälp av AI

Löser vattenläckage med hjälp av AI

Att lyssna efter läckage är en metod för att identifiera brister i vattenledningar. Nu tar Göteborg Stad även hjälp av AI för att hitta de områden där riskerna med ett läckage är störst.
Fler artiklar