Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemBloggenDet låter lite som lärkpastej

Det låter lite som lärkpastej

Ett nykläckt konsortium köper resterna av Saab. Köparen är konsortiet Nevs – National Electric Vehicle Sweden. Nevs har alltså Sweden i namnet och omnämns som delvis svenskt. Det ägs av den svenske medborgaren Kai Johan Jiang. Han har varit rådgivare till Volvokoncernen och har enligt uppgift även annan företagsverksamhet i Sverige. Men hans bolag Modern Energy är registrerat på Jungfruöarna, men styrs från Hongkong, och elbilstekniken i den nya modellen som ska säljas i Kina är japansk.

I svensk media används ordet svenskt i sådana här sammanhang ofta som något hoppingivande, men det svenska inslaget låter lite som andelen lärka i det gamla skämtet om lärkpastej, där innehållet bestod av hälften lärka och hälften häst, alltså en lärka och en häst.

Men svenskt måste inte nödvändigtvis vara bättre. Kinesiskt ägande och japansk teknologi har högt renommé i dag. Och bilen ska ju tillverkas i Trollhättan. Och det är väl mer än bara en lärka. Hoppas nu att detta är inte bara blir en fortsättning på den långa Saabsåpan med uteblivna löner och sedan en konkurs.

Lanseringen av den första elbilen är beräknad till årsskiftet 2013-2014. De säger att de nu börjar med att rekrytera ingenjörer.

2 KOMMENTARER

  1. De lär få betala bra om de skall få de gamla Saab-ingenjörerna att sluta sina nya anställningar på Volvo, Combitech etc. för en osäker lärkpaj.

    Det kanske kan innebära ett löneuppsving i hela Västsverige? Hoppas kostar ingenting.

    Kan vi inte göra som sjuksköterskorna (24000 i ingångslön, ni vet) och komma överrens om att kräva typ 40% löneökning för att börja jobba på SAAB/NEVS? De verkar ha gott om pengar.

  2. De har iallfall visat att de kunnat göra färdig prototyp på ZE93 (Saab 93 ePower), så första biten borde de gå i hamn med rent tekniskt.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.