Nu ska lärarna på KTH få en bättre inblick i arbetslivet genom mer kontakter med näringslivet. Nu startar projektet NOTIS – naturvetenskap och teknik i samhället som ska ge högskolelärarna mer kunskap om den arbetsmarknad som teknologerna möter efter examen.
Nu ska lärarna på KTH få en bättre inblick i arbetslivet genom mer kontakter med näringslivet. Nu startar projektet NOTIS – naturvetenskap och teknik i samhället som ska ge högskolelärarna mer kunskap om den arbetsmarknad som teknologerna möter efter examen.
Kraven på högskolelärare har förändrats. I dag räcker det inte med djupa ämneskunskaper och pedagogisk förmåga. För att de nyexaminerade studenterna ska klara arbetsgivarnas krav är det viktigt att undervisningen har anknytning till arbetslivet. Många lärare saknar egna arbetslivserfarenheter utanför högskolan och därmed kunskap om hur företag arbetar med implementering och utveckling av teknik. De vet helt enkelt för lite om den arbetsmarknad som ingenjörerna möter efter högskolan.
Stockholms Akademiska Forum har tillsammans med KTH och naturvetenskapliga fakulteten beviljats 14,5 miljoner kronor till en riktad satsning på lärarna under två år.
Huvudsyftet med NOTIS är kompetensutveckling av lärarna, men projektledaren Daniel Brolén tror att det kommer att uppstå flera positiva spinn-off-effekter.
– Lärarna kommer att få mer kunskap om arbetsmarknaden, men arbetsgivarna kommer också att få mer kunskap om utbildningarna. Det kan till exempel leda till att arbetsgivare, som tidigare enbart rekryterat civilingenjörer, får upp ögonen för högskoleingenjörerna och inser att deras kompetens passar bättre för vissa tjänster, säger han.
Hur pengarna ska användas, det vill säga hur lärarna ska få en bättre inblick i arbetslivet, är ännu inte bestämt. Flera workshops har genomförts och kommer att genomföras där lärarna själva ska komma med förslag.
Lärarna kommer också att få träffa alumner i en form av speed-dejting där alumnerna ska berätta om relevansen i utbildningen. Hur väl förbereder utbildningen studenterna för arbetslivet?
NOTIS planeringsfas pågår till den första september. Därefter kommer olika aktiviteter genomföras, sannolikt i form av studiebesök, utbildningar, näringslivspraktik och andra typer av utbyten med arbetsplatser som efterfrågar naturvetenskaplig och teknisk kompetens. Sommaren 2014.ska NOTIS utvärderas. Förhoppningen är att projektet på sikt ska leda till en ny syn på värdet av arbetslivserfarenhet inom högskolan.
Daniel Brolén tror att den stora utmaningen blir att få lärarna att prioritera att delta i aktiviteterna.
– Högskolelärarna arbetar redan 55 timmar i veckan och som meriteringssystemet ser ut i dag är det bara vetenskaplig publicering som räknas. Samtidigt har högskolan ett uppdrag att ge utbildningar som leder till arbete. Erfarenheter från arbetsmarknaden är ett viktigt verktyg för att kunna ge studenterna relevant utbildning. Jag tycker inte att det behöver konkurrera med lärarnas forskningsmeriter. Det borde kunna komplettera dem, säger Daniel Brolén.
Sveriges Ingenjörer är en av flera aktörer som samverkar med NOTIS.
Stockholms Akademiska Forum är en samarbetsorganisation för 19 av Stockholms högskolor och universitet samt Stockholms stad.