Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningForskningLång väg mot förnybara transporter

Lång väg mot förnybara transporter

Vilka drivmedel får Sverige att rulla år 2030? Fossiloberoende är målet men nu går forskare igenom vad som verkligen verkar möjligt.

Sverige har ett ganska gott utgångsläge när det gäller elproduktion och kraft för att värma upp hus. Med vår, visserligen ålderstigna och knackiga, kärnkraft och med vattenkraften plus vind och bioenergi är vi i dag betydligt mindre beroende av fossila energikällor än andra länder. Sämre ser det ut vad gäller drivmedel för transporter. 2009 gjorde Chalmersforskarna Maria Grahn och Julia Hansson (numera IVL) en genomgång för Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet räkning. Nu gör de en uppdatering som ska vara klar till hösten.

– Vi kontaktar de stora aktörerna på den här marknaden och frågar vad som redan är i gång och vilka planer de har kring produktion av förnybara drivmedel, berättar Maria Grahn. Och sedan gör vi olika scenarier. Det handlar om politik och stora investeringar för alla inblandade.
Sedan den förra studien har den ekonomiska krisen slagit klorna i västvärlden och vissa utbyggnadsplaner har blivit försenade. Forskarna vill veta varför och även vad som gjorde att vissa projekt gick igång ändå.

Andreas Carlgrens vision
, när han var miljöminister, var att vi skulle ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Maria Grahn. Men vad betyder det? Har vi slutat att använda fossila bränslen? Eller ska alla fordon kunna köras på fossilfria drivmedel? I så fall är visionen redan uppfylld eftersom förnybara syntetiska drivmedel kan användas i alla fordon.

Hon tror inte att vi kommer att vara fossiloberoende 2030 men i sin förra studie kom forskarna fram till att kanske 20 procent förnybara drivmedel var möjligt.
– Det är inte så dåligt. Det är fråga om väldigt stora investeringar och stora förändringar. Det jag personligen hoppas på är ett genombrott för bränsleceller och effektivare batterier så att produktionskostnaderna sjunker och livslängden förbättras.

Det hon tror
är att drivmedelsmarknaden fortfarande kommer att domineras av fossila drivmedel men uppblandat med en mängd olika biodrivmedel som biogas, syntetiska dieslar med mera.

– Det är stort och komplicerat det är stor konkurrens om biomassa för olika användningsändamål samtidigt som det krävs mycket mark för att odla råvaran. Kan vi räkna med att kunna importera i framtiden? Och vilka lagar och regelverk kommer att finnas? Hur kommer elbilsmarknaden att utvecklas? Detta är frågor som diskuteras i rapporten.

Jenny Grensman

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

0
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

Akademiker inom handeln ingår i stort forskningsprojekt

0
Hur är det att jobba i handeln? Det ska forskare vid Stockholms universitet ta reda på. Enkäter kommer skickas till över 20 000 anställda, bland dem medlemmar i Sveriges Ingenjörer.

CSN varnar: Se upp för dyra misstag med studielånen

0
Varje år får mer än 35 000 studerande återkrav för att de fått för mycket studiemedel. Nu varnar CSN för de vanligaste misstagen.
Malin Cronqvist

Dagbok från hållbarhetschefen på Svea Solar

1
I maj blev ingenjören Malin Cronqvist solenergibolaget Svea Solars första hållbarhetschef. Här är hennes dagbok från en vecka på jobbet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.