Kaffe på morgonen, so what?

I mitt jobb ingår att hålla koll på vad som händer, vilket innebär att jag regelbundet skannar av diverse tidningar och myndigheters- och organisationers webbsidor i hopp om att snubbla över något som skulle kunna intressera er läsare. Jag och mina kolleger hittar ofta saker som vi vill skriva artiklar om men många gånger väljer vi också bort nyheter som vi inte tycker håller måttet.

Dessa ”icke nyheter” produceras inte sällan av företag vars enda syfte är att marknadsföra sig själva och deras statistiska underlag är ofta för tunt för att man ska kunna dra några generella slutsatser. Ändå blir många av de här icke nyheter till ”riktiga nyheter”. Som knarkhundar nosar medierna upp dem och efter lite trolleri vid datorn- copy, paste och några omskrivningar – voilà! Ur journalistens magiska fingrar kommer en välpaketerad behändig nyhet. Och det är inte bara kvällstidningarna som använder sig av företagens smygreklam, senast i förra veckan såg jag en typisk ”icke nyhet” i två av våra stora dagstidningar.

Alla dessa ordströmmar, all information som ständigt slår emot oss på Twitter, mejl, sms, nättidningar, teve, radio och fejan. Som läsare är man ibland för trött för att ens orka reflektera över vad man läser. Det är här journalistens roll kommer in i sammanhanget. Om man nu har möjlighet att påverka vad människor läser varför inte välja med större omsorg?

En nyhet som jag valde att inte skriva om den här veckan (i alla fall inte i artikelform ;-)) är en undersökning gjord av Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. I vanliga fall brukar de göra intressanta undersökningar och det är förmodligen varför jag hajade till lite extra när jag såg pressmeddelandet. De har gjort en undersökning om vad svenskar och norrmän äter till frukost. Åtta av tio svenskar och sju av tio norrmän äter frukost och förutom prydliga stapeldiagram och procenttal får vi också veta att de vanligaste frukostingredienserna i Sverige är kaffe, smörgås, fil, yoghurt, ägg och juice medan man i Norge äter bröd, knäckebröd, brödskivor, mjölk, pålägg och ost. I pressmeddelandet har även företagets VD fått uttala sig i några nonsensmeningar.

Kors i taket. Kan ni tänka er! Svenskar dricker kaffe och käkar smörgås till frukost! (för er som inte redan visste det). Det ska bli intressant att se hur långt det dröjer tills vi kommer att få läsa om det här i tidningarna.

 

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt