Du har ägnat flera år åt att skaffa dig en bra utbildning. Sannolikt inte bara för att få en bra lön, utan även för att få ett jobb att trivas med. En undersökning som genomfördes i höstas i Storbritannien, av välgörenhetsorganisationen Samaritans och Simplyhealth today, visar dock att trivseln på arbetet till syvende och sist mest handlar om att ha trevliga arbetskamrater.
Du har ägnat flera år åt att skaffa dig en bra utbildning. Sannolikt inte bara för att få en bra lön, utan även för att få ett jobb att trivas med. En undersökning som genomfördes i höstas i Storbritannien, av välgörenhetsorganisationen Samaritans och Simplyhealth today, visar att trivseln på arbetet till syvende och sist mest handlar om att ha trevliga arbetskamrater.
När drygt 1 400 arbetande britter tillfrågades om vilka två faktorer som är viktigast för att trivas på jobbet, svarade 42 procent: arbetskamraterna. Tvåa i trivselfaktorligan, med 40 procent av svaren, kommer balans i livet. Längre ner kom faktorer som att få beröm, 26 procent, och att få chefens förtroende, 16 procent. Alternativet nå arbetsmålen fick bara 14 procent.
Något fler män än kvinnor svarade att balans i livet är viktigt. Betydligt fler 35-44-åringar än 18-24-åringar svarar att livsbalansen är viktig. Teambuildingdagar med arbetskamraterna verkar dock inte vara det folk längtar efter. Endast fyra procent placerade sådan verksamhet bland de två viktigaste trivselfaktorerna på jobbet.
Sture Henckel
Läs mer
1 kommentar
Bra arbetskamrater hjälper inte mig att betala räkningarna varje månad. Om folk tyckte om att jobba skulle de göra det gratis.