KTH slarvar med överklaganden

Två år för att få besked om ett överklagat antagningsbeslut. Så lång tid har Kungliga tekniska högskolan ibland tagit på sig. Nu får högskolan hård kritik från Universitetskanslersämbetet för att inte sköta överklagade beslut rättssäkert.
Två år för att få besked om ett överklagat antagningsbeslut. Så lång tid har Kungliga tekniska högskolan ibland tagit på sig. Nu får högskolan hård kritik från Universitetskanslersämbetet för att inte sköta överklagade beslut rättsäkert.

KTH är formellt en myndighet och skolans beslut kan överklagas vilket också sker med bland annat antagningsbeslut och tjänstetillsättningar. Ett överklagande ska enligt Justitieombudsmannen lämnas vidare till Överklagandenämnden för högskolan inom en vecka. Men redan 2005 konstaterade dåvarande Högskoleverket att KTH lät ärenden bli liggande. Ibland har ärenden inte skickats vidare  över huvud taget.

De 78 ärenden som överlämnades till ÖHN 2011-2012 hade i genomsnitt en handläggningstid på 31 dagar förutom några som hade tagit upp till två år. Sex antagningsärenden som hade kommit in till KTH i maj-juni 2010 lämnades inte vidare förrän 2012. I ett av ärendena biföll ÖHN ett överklagande av ett antagningsbeslut, men drygt två år efter att KTH hade mottagit det.

— Tar det så lång tid faller ju hela meningen med överklagandet, säger Mikael Herjevik, ansvarig jurist på Universitetskanslersämbetet. Med tanke på att den första kritiken kom redan 2005 från Högskoleverket har vi den här gången skickat vårt beslut vidare till KTH:s styrelse för att understryka allvaret.
— Det är en fråga om rättssäkerhet och egentligen borde det inte vara svårt att lösa. Vi har bett styrelsen att redovisa åtgärder för att komma till rätta med det.

Problemen med överklagandena uppmärksammades första gången för åtta år sedan. 2005 fick KTH besök av Högskoleverket som efteråt påtalade att överklaganden bör överlämnas till Överklagandenämnden för högskolan inom en vecka. 2009 skedde en uppföljning för att se vad som hade hänt. Även om handläggningstiderna hade kortats så var de fortfarande för långa och Högskoleverket beslutade att ärendet måste följas upp. 2011 visade det sig att ett överklagat anställningsärende från 2007 inte hade överlämnats till ÖHN alls och KTH fick ny kritik. 2012 skedde därför ytterligare ett besök där Universitetskanslersämbetet fann att handläggningstiderna fortfarande var för långa och att det i vissa fall inte heller framgick att beslut gick att överklaga.

Anna Johansson, nytillträdd ordförande för teknologkåren vid KTH tycker att det är beklagligt att KTH inte har kommit till rätta med problemet.

– Vi tycker förstås att det är särskilt tråkigt att det är studenter som har hamnat i kläm. Vi hoppas att KTH kommer att göra om sina rutiner så att inte fler studenter drabbas. Vi ifrån THS kommer ta vårt ansvar i frågan och ligga på KTH angående frågan tills den får en lösning!

– Kritiken är befogad, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH. Inställningen har i för hög grad varit att försöka att lösa problem här, själva, istället för att skicka ärendena vidare. Det har brustit och nu arbetar vi med att gå igenom alla våra rutiner och blanketter så att vi ska komma till rätta med det. Vi har helt klart ett jobb att göra.

Jenny Grensman

Lämna en kommentar

Senaste nytt