Tv-spel kan utveckla hjärnan

De delar av hjärnan som har hand om finmotorik, minnesskapande och rumsuppfattning kan utvecklas med hjälp av tv-spel, enligt en studie.

De delar av hjärnan som har hand om finmotorik, minnesskapande och rumsuppfattning kan utvecklas med hjälp av tv-spel, enligt en studie.

Forskare i Berlin har låtit en försöksgrupp bestående av vuxna spela det klassiska tv-spelet Super Mario 64 totalt 30 minuter om dagen under en tvåmånadersperiod. En annan grupp spelade inte alls.

Enligt studien ökade den grå hjärnsubstansen, där nervcellernas cellkroppar finns, hos den tv-spelande gruppen. Detta observerades i de delar av hjärnan som sköter den rumsliga uppfattningen, strategiskt planering, minneskapande och finmotorik.

Simone Kühn, den forskare som har lett studien vid Max Plack-institutet, uppger att undersökningen visar att specifika delar av hjärnan kan tränas med hjälp av videospel. Forskarna tänker sig därför att videospel skulle kunna användas terapeutiskt för patienter med schizofreni, alzheimer eller de som lider av post-traumatisk stress.

Studien har publicerats i Molecular Psychiatry online:
Kühn, S., Gleich, T., Lorenz, R. C., Lindenberger, U., Gallinat, J, Playing Super Mario induces structural brain plasticity: Grey matter changes resulting from training with a commercial video game, Molecular Psychiatry advance online publication 29 October 2013; doi: 10.1038/mp.2013.120

Ania Obminska

1 kommentar

  • Spel är ingen samhällsfara

    […] precis vad spelforskningen behöver. Även om det skrivs en hel del om spels positiva avtryck, somförbättrad minnesförmåga eller motorik, existerar det fortfarande en stigmatisering av dator- och tv-spel som något dåligt. Okunskap är […]

    21 november 2013

Lämna ett svar till Spel är ingen samhällsfara Avbryt svar

Senaste nytt

Att ladda upp kurslitteratur i ChatGPT för att använda AI som ett bollplank kan vara lockande. Men mycket tyder på att det inte är lagligt. Foto: Getty Images.

Får jag ladda upp min kurslitteratur i ChatGPT?

Allt fler studenter använder AI för att plugga. Men vad gäller egentligen när man laddar upp kursmaterial i ett AI-verktyg? Det juridiska läget är oklart – och gråzonerna väcker frågor.
Fler artiklar