Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjören"Ingen litar på Thyssen Krupp längre"

”Ingen litar på Thyssen Krupp längre”

Att Thyssen Krupp nu erbjuder de ubåts-ingenjörer som stannar på Kockums en rejäl bonus lär inte få önskad effekt. ”Det är ingen som litar på dem längre” säger en källa till Ingenjören.

Dagens Industri publicerade på onsdagen uppgifter om att den tyska ägaren till Kockums, Thyssen Krupp, erbjuder 50 miljoner kronor i lojalitetsbonus för att  få personalen att stanna i verksamheten. Men enligt vad Ingenjören erfar, är det litet sent påtänkt.

” De har inte gjort något för den här verksamheten på femton år. Nu känner de att de riskerar att förlora greppet men det är ingen som litar på dem längre” säger en källa med god insyn i ubåtsverksamheten.

Ett antal viktiga nyckelpersoner har de senaste veckorna gått över till försvarkoncernen Saab som ju tidigare fick FMV:s uppdrag att undersöka förutsättningarna för att bygga en svensk ubåt i annan regi än Thyssen Krupp. Enligt Dagens Industri  är nu många av Kockums ingenjörer beredda att gå över till Saab för att äntligen få bygga den svenska u-båten A26. Enligt uppgift för FMV också diskussioner med andra länder om ett eventuellt samarbete runt u-båtsbygget.

Jenny Grensman

Läs också

Ubåtsingenjörer byter till Saab

 

6 KOMMENTARER

  1. 50 miljoner är ju ingenting i förhållande till de mångmiljardbelopp som är på tal vid köp och utveckling av ubåtar.

    För Thyssen Krupp skulle det säkert vara en god idé att betala de anställda 50 miljoner för att få dem att skriva på ett kontrakt som låser upp dem i Kockums under X antal år så de inte kan börja på Saab och utveckla ubåtar där. Sedan kan man gå vidare med planen att låta all väsentlig utveckling utföras i Tyskland, och använda ingenjörerna på Kockums i Sverige som support tills man slutligen eventuellt lägger ner verksamheten i Sverige. 50 miljoner för att bli av med Saab som enda huvudsakliga konkurrenten på ubåtsmarknaden låter således väldigt billigt.

    Saab borde erbjuda ingenjörerna på Kockums motsvarande deal (eller tex 10-20% högre lön) för att flytta över till Saab. Det är småpengar i sammanhanget.

  2. Synd att en sån fin tradition som Kockums ska försvinna men jag tycker FMV har skött det här med en ovanlig syn av svensk stolthet och självförsörjningsanda. Jag hoppas den här mentaliteten fortsätter.

  3. Säljer man ett företag/varv till ett tyskt företag kan man ju inte sedan komma och dikktera hur tyskarna vill styra sin koncern.
    Ville man säkra ubåtsbyggarkompetens i Sverige skulle man inte sålt varvet och tagit de kostnader det innebär.

    Sålt är sålt och har man sålt kakan är det någon annans kaka.

    Som Karlskronabo är det synd på många arbetstillfällen i staun.

  4. Det torde vara ganska säkert att om Thyssen Krupp hade fått rättigheterna till alla delar som Kockums har rätt att använda i sin Ubåts tillverkning så hade det varit slut på Kockums som företag och därmed så hade tillverkningen flyttats utanför sveriges gräns.
    Man kanske inte kan slå sig helt för bröstet att vi är så bra men patent, geografiska förutsättningar och kunnande gör att vi kan sägas vara väldigt konkurenskraftiga. Det vore bra att veta om Thyssen Krupp kan blockera användningen av vitala delar i dagens verksamhet om i princip Kuckums skulle bli SAAB och därmed få Ubåtskunnandet att stanna i sverige.

    • Enligt våra källor har det utlovats en bonus. Enligt Dagens Industri handlar det om 50 miljoner kronor, men några ytterligare preciseringar har vi inte information om. Totalt arbetar omkring 200 ingenjörer på Kockums.

Lämna ett svar till Peter W Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

0
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

0
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

0
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

Huvudskyddsombudet ”Många känner stress av att aldrig bli färdig”

0
Huvudskyddsombudet Jan Åkesson vid Siemens har prisats för sitt arbetsmiljöarbete. Fokus är på att halvera antalet anställda i riskzonen för  utmattning.
Camilla Frankelius

Snart avgörs löneökningarna – vill ha maximal höjning utan att driva inflation

10
Nu går förhandlingarna om industriavtalet in på upploppet. Sveriges Ingenjörers inställning är att anställda ska få del av de vinster som företagen faktiskt gör.  

Så ger du feedback till chefen

0
Att ge feedback till sin chef kan vara både känsligt och riskabelt. Här är några tips på vad du bör tänka på för att din feedback ska falla i god jord.

Omställningsstudiestödet – så ökar du chansen att få del av pengarna

0
Planerar du att skicka in en ansökan om omställningsstudiestöd för hösten? Se då till att du undviker de vanligaste misstagen. 

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.