Harriet Wallberg-Henriksson som på regeringens uppdrag ska utreda hur högskoleutbildningarna ska kvalitetssäkras vill samtala med alla parter. En av de svåra frågeställningarna är om utvärderingarna ska baseras på kontroll av elevernas resultat eller på undersökning av själva undervisningens kvalitet.
Harriet Wallberg-Henriksson som på regeringens uppdrag ska utreda hur högskoleutbildningarna ska kvalitetssäkras vill samtala med alla parter. En av de svåra frågeställningarna är om utvärderingarna ska baseras på kontroll av elevernas resultat eller på undersökning av själva undervisningens kvalitet.
Det system som Universitetskanslerämbetet, UKÄ, tillämpat för att utvärdera svenska högskoleutbildningar har fått ta emot mycket kritik, främst för att de så starkt har inriktat sig på examensarbeten snarare än själva utbildningens utformning. Det svenska utvärderingssystemet har också underkänts av Enqa, den internationella organisationen för kvalitetssäkring av högre studier.
Förra veckan tillsatte regeringen en utredare som ska gå igenom hur svenska högskoleutbildningars kvalitet ska utvärderas i framtiden. Beskedet mötte bifall från kritikerna av det nuvarande systemet. Universitetskanslerämbetet har emellertid redan påbörjat en egen revidering av systemet.
Regeringens utredare Harriet Wallberg-Henriksson, tidigare rektor för Karolinska institutet, säger att hon ser uppdraget som ett sätt att bidra till att stärka kvaliteten i svensk högre undervisning och därmed stärka Sveriges internationella konkurrenskraft.
Varför behöver utvärderingssystemet utredas?
– Det finns en hel rad punkter som man vill att jag ska titta på, men det jag har uppfattat som en av de viktigaste är att systemet ska anpassas internationellt, till den internationella kvalitetssäkringsorganisationen, Enqa.
Vad är viktigast att granska i din utredning?
– En viktig aspekt är att hitta ett sätt att samverka med universitetens egna kvalitetssäkringssystem, att hitta ett sätt där man kan arbeta tillsammans för att säkra en hög kvalitet på utbildningarna.
Finns det inte en motsättning i att det svenska systemet är inriktat på resultaten och att Enqas system är mer inriktat på att utvärdera hur utbildningen bedrivs?
– Det är väl en av de saker jag får titta på.
UKÄ är mitt i en egen revidering av sitt system – hur kommer du att förhålla dig till den?
– Jag kommer att samverka och ha dialog med alla parter: regeringskansliet, UKÄ och studenterna, men också med arbetsmarknaden och Sulf och andra organisationer. Exakt hur jag lägger upp arbetet kan jag inte säga i dag. Jag fick uppdraget den 8 april och det är fortfarande väldigt tidigt i planeringen. Men jag kommer att sitta ner och lyssna på vad de olika parterna säger om problemen.
Du ska bli klar redan i december?
– Ja, jag ska leverera den första december, så det måste gå snabbt.
Sture Henckel