När ett litet företag anställer en ingenjör ökar både kunskapen, produktiviteten och omsättningen i företaget. Nu startar Sveriges Ingenjörer ett projekt för att få småföretag att anställa sin första ingenjör.
När ett litet företag anställer en ingenjör ökar både kunskapen, produktiviteten och omsättningen i företaget. Nu startar Sveriges Ingenjörer ett projekt för att få småföretag att anställa sin första ingenjör.
Små och medelstora företag som anställer sin första ingenjör får mångdubbelt tillbaka på sin investering. En undersökning av konsultföretaget Ramböll har visat att produktiviteten ökar i snitt med nästan 300 procent medan nettoomsättningen ökar med över 500 procent. Dessutom har företagen kunnat öka bemanningen med i genomsnitt fem personer.
Sveriges Ingenjörer drar nu igång ett projekt som går ut på att stimulera små och medelstora företag att anställa sin första ingenjör. Pilotprojektet som förläggs till Jönköpings län har fått namnet ”Den första ingenjören”.
– Syftet är att sprida idén om att även små företag har stor nytta av att anställa ingenjörer. En stor del av projektet handlar om ren information, säger Annika Jederström som är projektledare på Sveriges Ingenjörer.
Under projektets gång kommer Sveriges Ingenjörer bland annat att samla företag och ingenjörer i länet till frukost-, lunch- och kvällmöten där deltagarna får lyssna på andra företagare som faktiskt har anställt ingenjörer, och se vilken nytta det har gjort för företaget.
– Det ska vara ganska korta möten på någon timme, med fakta och levande exempel och mingel, säger Annika Jederström. Vi ska också skapa referensgrupper där vi diskuterar vad som krävs av företagen för att kunna anställa en ingenjör, och vad småföretagen faktiskt kan ha en ingenjör till.
Den första ingenjören
Fyra branschorganisationer deltar i projektet: TMF (bransch- och arbetsgivarorganisation för trä och möbelföretagen), Skärteknikcentrum, Polymercentrum och Svenska Gjuteriföreningen. Swerea, en forskningskoncern ägd av staten och flera industriföretag, deltar också.
Ofta är det svårt för småföretagare att träffa på ingenjörer, och eftersom grupperna inte alltid känner varandra så bra kan det finnas fördomar. På arbetsmarknadsdagar får nybakade ingenjörer oftast träffa representanter från de stora företagen. Det är de som har råd att marknadsföra sig.
– Vi vill också visa våra medlemmar, ingenjörerna, på vilka fördelar och möjligheter till utveckling som mindre företag kan erbjuda, säger Annika Jederström.
Utifrån mötena är tanken att det ska bildas nätverk, ett för ingenjörer som är mer eller mindre ensamma på sina arbetsplatser och ett för företag som har skaffat – eller vill skaffa – sina första ingenjörer. Det ska också finnas utrymme för coachning för både ingenjörer och företagare.
Annika Jederström påpekar att det är fråga om ett utvecklingsprojekt och att det kan förändras något under projektets gång.
Projektet beräknas omsätta 10,7 miljoner kronor och pågå i två år. Om det går bra hoppas Sveriges Ingenjörer kunna starta även i andra län.
Sture Henckel