–En solingenjörsutbildning i Indien! Jag åker på lördag”, säger rösten i telefonen upphetsat. –Öh, svarar jag där jag ligger under täcket med avtagande feberfrossa och försöker redigera en lång amerikansk text om GMO.
— Har du läst Ingenjören någon gång, vet du hur den ser ut och vad vi skriver om? får jag fram.
— Nej men folk i branschen säger att det här borde vara något för er svarar rösten bestämt och jag förflyttas för ett ögonblick till den Monty Pytonsketch där en fruktansvärt jobbig bokköpare till svar på John Cleeses desperata fråga om han inte ska pröva att göra sitt ärende hos WH Smith istället får svaret ”They sent me here”.
Nåväl jag får den bestämda frilansaren att förstå att jag inte köper någonting som inte har en bättre beskrivning än solingenjörsutbildning i Indien och inte gärna av någon som inte vet vilket forum hen säljer till. När jag har lagt på tänker jag på min egen tid som frilansare och hur svårt det är att sälja och att just det här går igen i så mycket av det vi sysslar med vare sig vi är ingenjörer, journalister eller någonting annat. Vad är det vi säljer, till vem och varför?
Nyligen besökte jag en workshop där deltagarna skulle försöka formulera grundpelarna i en verksamhet. Det var inga problem med det, det fanns en handfull områden som allt kretsade runt. Men när de satt där kom de på att de trots att det här var långt in i ett arbete för att kvalitetssäkra verksamheten och utveckla den, inte hade formulerat vad som var det centrala. Alltså själva affärsidén kort formulerad så att alla kunde förstå vad det handlade om. Det som skulle få den tilltänkta kunden att förstå. Den fanns inte.
Det kan låta självklart men det är det inte. Tvärtom är det otroligt svårt för det kräver att vi sätter oss in i vem motspelaren är, kunden. Vilka behov har den personen av det här som jag har och som jag så gärna vill jobba med? En hel del forskning kommer fram till resultat blir mycket uppmärksammade men som det tar lång tid innan någon förstår vad de kan användas till. Aluminium är ett sådant exempel, grafen ett annat. Stora upptäckter men till vad. Ja för aluminium vet vi i dag men det tog lång tid. Som innovatör, entreprenör eller frilansare kan du inte kosta på dig att det tar decennier. Du måste veta vem som är kunden och varför på ett tidigt stadium. Det är det där svåra med att tänka efter före, att allt det arbete vi lägger ner på grundförutsättningarna för arbetet/innovationen gör resten av resan mycket enklare. I bästa fall är det också där man ser om en bra idé verkligen är en bra idé. För som Håkan Lans brukar säga – en bra idé som inte blev nåt är nog ingen bra idé.