Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningForskningIngenjörer avslöjade VW-fusk

Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.

Mer om VW-fusket

Dessa bilmodeller är berörda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):

• Jetta (MY 2009 – 2015)
• Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
• Beetle (MY 2012 – 2015)
• Beetle Convertible (MY 2012-2015)
• Audi A3 (MY 2010 – 2015)
• Golf (MY 2010 – 2015)
• Golf Sportwagen (MY 2015)
• Passat (MY 2012-2015)

Läs mer om utsläppsfusket på EPA:s hemsida och hos ICCT.

När dieselbilarna körde på vanlig väg visade de betydligt högre utsläppsnivåer jämfört med när de testades i labb. I helgen erkände Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats för att klara amerikanska avgaskrav.

Fyra ingenjörer som är fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avslöjandet. Det berättar SvD Näringsliv, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenjörerna och den som har lett gruppen.

Under 2013 bestämde sig forskargruppen för att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden för att se om det stämde att de släpper ut mindre partiklar och koldioxid i USA än i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University på uppdrag av ICCT, visade att utsläppen från de berörda Volswagenbilarna var 30–40 gånger för höga ute på vanlig väg, medan de klarade kraven i labb.

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

Han tycker att det olyckliga med manipulationen är att det förstör imagen för diesel som teknologi.

– Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, förutsatt att du bygger dem på det sättet med partikelfilter och så vidare. Vissa sådana motorer fungerar väldigt bra, säger Anup Bandivadekar.

Ania Obminska

1 KOMMENTAR

  1. Vad är det ni vill säga?
    Det var ju också ingenjörer som skrev programmet. Ganska smarta algorithmer för att få en ”bil” att förstå att den befinner sig i labbmiljö.

Lämna ett svar till MIT Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.