Anders Wilhelmson är grundaren bakom den mobila toaletten Peepoo. Han är också en av de nominerade till årets Polhemspris. Ambitionen är att tillverka 150 miljoner nedbrytbara engångstoaletter om dagen.
Anders Wilhelmson är grundaren bakom den mobila toaletten Peepoo. Han är också en av de nominerade till årets Polhemspris. Ambitionen är att tillverka 150 miljoner nedbrytbara engångstoaletter om dagen.
– Idén till Peepoo väcktes var när jag träffade en fattig kvinna i Bombay i Indien. Hon sade att några arkitekter behöver vi inte, men däremot kan vi inte ta hand om vår personliga hygien. Hon förstod att det lokala problemet behövde lösas globalt och jag tog hennes analys på allvar och började ägna tid åt att försöka lösa det här, berättar Anders Wilhelmson, professor i arkitektur vid KTH.
I början fanns en stor skepsis och Peepoo var väldigt ifrågasatt, säger Anders. Han tycker att det är intressant vad det är som gör att nya idéer och innovationer ofta bli så ifrågasatta. I Sverige finns en utbredd attityd att man inte ska acceptera det som är annorlunda, såväl människor som idéer, säger han.
Den skepsis som tidigare fanns vände och 2006 grundades Peepoople. Ett svenskt företag som tillvekar de mobila toaletterna. Exempel på stora katastrofer där Peepoo används eller har använts är bland annat i Grekland under flyktingströmmarna från Syrien, under jordbävningskatastrofen i Nepal och tyfonen som drabbade Filippinerna 2013.
Har ni stött på några utmaningar på vägen?
– Det har funnits och finns fortfarande många utmaningar. Peepoo ska exempelvis vara billig, den ska vara stark och tålig och den ska bryta ner sig själv under en rimlig tid. Bioplasten som används kan bli mer effektiv och det är en levande produkt. Den måste även på olika sätt certifieras efter varje marknad. Nu är vi ett företag och möter alla de utmaningar som det kan innebära, säger Anders.
Har ni några nya projekt på gång?
– I Kenya håller vi på med det sista steget för att utveckla produkten. I och med att innehållet omvandlas till en bra gödning för jorden så finns en marknad att sälja den. Vi utför studier om hur vi kan få ut det mesta möjliga värdet av en fylld Peepoo. I och med att innehållet omvandlas till en bra gödning för jorden så är det spännande om man kan sälja den. Det bli en slags dubbeleffekt och målet är att den balanserade sitt produktionspris. Det skulle göra produkten gratis, menar Anders.
Hur ser framtiden ut för Peepoople?
– Jag hoppas för världens skull att framtiden ser ljus ut för Peepoo. Målsättningen är att tillverka 150 miljoner påsar om dagen. Dit är en lång väg kvar men lyckas vi hålla kvalitet och pris hoppas vi på att nå det målet inom en snar framtid. Att Nobelpriset i medicin nu går till upptäckter som rör en ny behandling mot infektioner orsakade av parasitmaskar, gör att fokus riktas mot ämnet, vilket är en fördel för oss när det visar sig att flera drar åt samma håll, säger Anders.
Sandra Forsvik