Utan en digital inre marknad som fungerar kommer EU halka efter i konkurrenskraft. Sverige ligger bra framme men vi behöver se till att infrastrukturen finns över hela unionen för att få våra innovativa företag att stanna.Utan en digital inre marknad som fungerar kommer EU halka efter i konkurrenskraft. Sverige ligger bra framme men vi behöver se till att infrastrukturen finns över hela unionen för att få våra innovativa företag att stanna.
Vid årsslutet kommer EU-kommissionens olika förslag till för att stärka Europas digitala framtid att vara presenterade. Men trots nya riktlinjer och direktiv om dataskydd, e-handel och digitala färdplaner är bilden av det digitala Europa minst sagt fragmenterad.
– Om EU missar digitaliseringståget kan vi säga hej då till att vara konkurrenskraftiga i världen.
Ann Mettler, generaldirektör för EU-kommissionens tänktank European Political Strategy Center var tydlig när hon framträdde på ett seminarium om den digitala inre marknaden i Stockholm. Utan en väl genomförd digitalisering kommer många av målen med den inre marknaden inte att uppfyllas.
Kommissionen har fått kritik från bland andra fack och frivilligorganisationer för att bara fokusera på konsument och företagsperspektivet i sitt arbete med digitaliseringen men Ann Mettler framhöll även andra aspekter av arbete. Jämställdhet, utbildning, kompetensutveckling, tillgång till infrastruktur är faktorer som påverkar hur väl unionen kommer att lyckas digitalisera den inre marknaden.
– Vi har tittat mycket på Sverige eftersom det händer mycket intressant här och ni ligger långt fram med er digitalisering, sade hon. Stockholms startup-scen är intressant.
Hemdatorpaketen och det öppna demokratiska samhället var två saker som hon pekade på som framgångsfaktorer. Men hur förbereder vi oss för jobb vi inte känner till behövs än? Ett sätt är att investera i bredbandsutbyggnaden så att uppkopplingen är snabb och kraftfull även utanför storstäderna. En annan är att göra utbildning mer tillgänglig.
– Färdigheter och kompetens är den nya infrastrukturen, säger Ann Mettler.
En viktig fråga för det svenska näringslivet är hur vi ska få de nya företagen, som är internationella redan från början, att stanna i Sverige. Att bli uppköpta av något amerikanskt företag är i dag ett mål för många entreprenörer. Och då går Sverige och EU miste om framtida arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter.
Sveriges EU-minister Ann Linde har ställt sig i spetsen för D9, de digitala nio, som är nio EU-länder som ska utgöra en spjutspets i digitaliseringen av unionen. Fast egentligen borde det väl vara D28, påpekade en åhörare.
– Ja, det borde det ju men D9 är ändå bra, sade Ann Mettler. Kan D9 visa vägen för resten av unionen så kommer vi fram fortare. Ett av målen måste vara att innovativa människor ska tycka att det är lika bra att ha full tillgång till den Europeiska digitala inre marknaden som att bli uppköpta och flytta till USA.
Jenny Grensman