Många storföretag är uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna mäta sig med startups och bli banbrytande inom innovation måste de tänka om, enligt Sara Sjöberg ansvarig för digital omvandling på Accenture, som talade på Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.
Många storföretag är uppbyggda kring att undvika risk, men vill de kunna mäta sig med startups och bli banbrytande inom innovation måste de tänka om, enligt Sara Sjöberg ansvarig för digital omvandling på Accenture, som talade på Women in Tech-konferensen tidigare i veckan.
I dag är det inte tekniken som sätter käppar i hjulet för företag som vill bli bättre på att driva innovation, enligt Sara Sjöberg, ansvarig för digital omvandling på konsultföretaget Accenture. Den stora utmaningen är att möta konsumenterna och deras högt ställda förväntningar.
Hon tog Uber som exempel. Den som använt Uber och tycker att tjänsten är väldigt enkel att använda börjar förvänta sig samma användarvänlighet av andra produkter och tjänster, vare sig de finns inom samma bransch eller inte.
– Företag som jag jobbar med kan ibland drabbas av en sorts digital panik. De känner att de måste göra något och att deras kunder har högt ställda förväntningar på dem, men de vet inte var de ska börja. Företagen börjar springa och det kostar en massa pengar. Men satsar de på rätt saker?
Många storföretag i dag är uppbyggda kring att undvika risk, kring att hela tiden veta vad nästa steg kommer att bli och hur mycket pengar det man utvecklar förväntas generera. Men vill storföretagen bli bättre på att ta fram banbrytande innovationer måste de vara beredda att flytta en del av sitt kapital från områden som går bra till områden där dessa garantier inte finns, sade Sara Sjöberg. Det gäller att se på företagets alla delar och sätta upp rimliga ambitionsnivåer för var och en. Var ska man satsa lite mer?
Det funkar inte längre att ha cementerade strukturer med avdelningar som har egna prioriteringar och inte samarbetar över gränserna. Då utgår man inte från vad kunden vill ha eller behöver, enligt Sara Sjöberg.
Samarbeten i alla led, där man inte stirrar sig blind på befattningar, men också att öppna upp för samarbeten med andra företag är viktigt för att få idéer som kan generera nya, banbrytande innovationer.
– Genom att sätta kunden i främsta ledet kan företagen undvika många trattar. Företagen måste veta på ett ungefär var de ska, men inte vara låsta vid den idén, för då kan de gå miste om viktiga saker.
Slack är ett exempel på hur ett företag som gjort som man ska, enligt Sara Sjöberg. Från början var tanken att Slack skulle satsa på onlinespel, men allt mejlande fram och tillbaka mellan dem som skulle involveras fick företaget att att ta fasta på en annan idé: att bygga ett modernt och smidigt kommunikationsverktyg.
Att vara modig och tänka stort är nyckeln till banbrytande innovation, sade Sara Sjöberg. En bra idé måste vara tillräckligt öppen för att kunna anpassas, men tillräckligt specifik att kunna testas.
– Du måste tänka stort, ha dina visioner, verkligen tro på dina hypoteser och ha hela organisationen med på idén, men sedan måste du börja smått och tidigt våga lansera testversioner och prototyper till kunder. Då kan du få värdefull feedback om vad kunderna vill ha och tidigt ta reda på vilka brister som finns och åtgärda dem, eller inse att idén inte funkar så att du kan testa något annat.
Ania Obminska