Insikten att det moderna arbetslivet också kan leda till ett antal problem för individen ökar. Nu kommer verktyg för att hantera situationen. I Balansguiden får chefer vägledning i hur de kan skapa en god psykisk och social arbetsmiljö.
Insikten att det moderna arbetslivet också kan leda till ett antal problem för individen ökar. Nu kommer verktyg för att hantera situationen. I Balansguiden får chefer vägledning i hur de kan skapa en god psykisk och social arbetsmiljö.
I det moderna arbetslivet har många arbeten som förut inte setts som fysiskt ansträngande eller farliga, istället glidit in i kategorin psykiskt utsatta jobb, där stress och nya digitala arbetsverktyg bidrar till ökade sjukskrivningar.
Att ständigt vara nåbar och uppkopplad mot sin jobbmail kan leda till problem om du inte vet vad som väntas av dig, eller vet att du får stänga av. Med anledning av det så lade Arbetsmiljöverket för drygt ett år sedan fram nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. Och nu kommer Balansguiden för chefer, ett komplement till den guide som redan finns för anställda. Balansguiden är framtagen av Prevent i samarbete med arbetsgivare och fack.
– Det är inte längre så att det gränslösa arbetslivet ses som något häftigt, säger Magnus Skagerfält, Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöexpert. Den tiden är passerad. Idag är vardagen för allt fler tjänstemän att ständigt vara på och aldrig stänga av: på bussen, hemma vid middagsbordet, i liftkön eller andra möjliga och omöjliga platser där hen befinner sig. Kontoret är en arbetsplats och även kontoret kan idag vara en virtuell plats. Den svåra uppgiften att skapa förhållningssätt i en arbetsgrupp ligger på chefen. De nya föreskrifterna för organisatorisk och social hälsa har skapat intresse hos företagen för att jobba med de här frågorna. Därför kommer den här guiden för hur organisationer kan arbeta med frågorna väldigt lägligt.
Jenny Grensman