I februari berättade vi om ingenjören Josefin Hallgrens planer på att skapa en ny tidning för barn med fokus på teknik och naturvetenskap. Nu är första numret av Kunskapstidningen klart.I februari berättade vi om ingenjören Josefin Hallgrens planer på att skapa en ny tidning för barn med fokus på teknik och naturvetenskap. Nu är första numret av Kunskapstidningen klart.
Ingenjören Josefin Hallgrens tanke med Kunskapstidningen är att sprida forskning och vetenskap på ett roligt sätt till barn i 9–12-årsåldern. Tidningen, som Josefin Hallgren har skapat tillsammans med studenter vid Jakobsbergs folkhögskola och Runö folkhögskola, är färgglad, fylld av bilder och lättlästa texter om aktuella ämnen, som Pokémon Go och robotar.
Sedan tidningen blev klar för några veckor sedan har Josefin Hallgren tryckt den i 1 000 exemplar för att kunna visa upp och dela ut tidningen, något hon har gjort på bland annat Vetenskapsfestivalen i Göteborg, KomTek i Järfälla och en skola. Fler besök är också inplanerade. En förhoppning är att kunna hitta finansiärer så att tidningen får en fortsättning.
– Det har varit ett stort intresse för tidningen och många som säger att det är en kul idé. Jag hoppas kunna få fram fler nummer, så nu ska jag sprida den så mycket som möjligt och hoppas få finansiering för det.
Blev tidningen, och arbetet med den, som du hade tänkt dig?
– Det var mycket mer att göra för att få till en tidning än jag trodde. Jag har hämtat mycket inspiration från andra och har lärt mig otroligt mycket i den här processen. Arbetet har också varit mycket roligare än jag trodde. Jag försöker tänka att det tidningen ska ta upp aktuella saker som är kopplade till barn, natur och teknik och det tycker jag att jag har lyckats med, men det finns såklart saker jag vill utveckla. Jag vill att tidningen ska få en lite tydligare röd tråd, med tydligare vinjetter och avgränsningar. Sen vill jag få in ännu mer bilder i tidningen, fler barn och mer interaktivitet, alltså mer tävlingar, enkäter och annat som kan göra att läsarna känner sig delaktiga.
Vad har varit svårast och vad har varit roligast i den här processen?
– Roligast har varit helheten, att ta fram sin egen tidning, att få tänka utifrån barnen och vad de kan tänkas vilja ha, och alla jag har fått prata med. Jag har ju aldrig gjort en tidning förut, så utmaningen har varit att lära mig allt från grunden och ta reda på saker under arbetets gång, men jag har fått mycket hjälp, framför allt av de två folkhögskolorna. Jag är väldigt nöjd med resultatet!
– Det är en jätteutmaning att nå ut till barn, därför vill jag gärna prata mycket med barn om vad de tycker och tänker. Min tanke med tidningen är att det ska vara kul med vetenskap och naturvetenskap. I skolan kan det vara kopplat till krav, men här ska det bara kännas kul!
Ania Obminska