Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivBatterifabrik byggs i Skellefteå

Batterifabrik byggs i Skellefteå

Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören
Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören

Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefteå. Bolagets demolina samt forskning och utveckling hamnar i Västerås. Det bekräftades vid en pressträff i dag.
– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb, säger Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten till Ingenjören.

läs mer

Northvolt grundades 2015 av Peter Carlsson, som tidigare jobbat på Tesla som logistikchef. I dag har Northvolt 45 anställda, en siffra som väntas öka markant de närmaste åren.

Läs Ingenjörens tidigare artikel om Northvolt ”Duellen om batterifabriken” publicerad den 18 augusti 2017.

Redan dagarna innan pressträffen avslöjade Vestmanlands Läns Tidning, VLT, att allt pekade på att Northvolt skulle välja både Skellefteå och Västerås, Skellefteå för tillverkning och Västerås för spetskompetensen. Detta enligt icke-namngivna, men ”trovärdiga källor”. På torsdagsförmiddagen stod det klart att det är precis så det blir.

Vid en pressträff i Northvolts lokaler i centrala Stockholm berättade bolagets grundare och vd Peter Carlsson att Northvolt kommer att arbeta tillsammans med både Skellefteå och Västerås för att uppnå målet att skapa världens grönaste batteri. Han lyfte fram Skellefteås starka, storskaliga basindustri och stora återvinningskluster samt Västerås som elektronikhuvudstad, med tradition från bland annat ABB.

Bild: Northvolt/Pressbild
Bild: Northvolt/Pressbild

De kommande satsningarna väntas skapa 2 500–3 000 jobb, bland annat för högspecialiserade ingenjörer. På huvudfabriken i Skellefteå, kallad Northvolt 1, väntas 2 000–2 500 personer arbeta. I Västerås beräknas antalet anställda bli mellan 300 och 400.

Monica Normark, ordförande i Sveriges Ingenjörers distrikt Västerbotten.
Monica Normark

– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb. Pilotlabbet i Västerås ska utveckla processen i liten skala, men den storskaliga processindustrin ska byggas här. För detta krävs ingenjörer inom alla tänkbara områden, maskinteknik, kemi, logistik, elektronik, och en stor mängd systemingenjörer, berättar Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten, för Ingenjören.

Bertil Nordqvist, ordförande för Sveriges distrikt i Västmanland, är också glad över beskedet i dag.

Bertil Nordqvist, förtroendevald på ABB
Bertil Nordqvist

– Jag tror att det är bra för Skellefteå och för att få hela Sverige att leva. Det låter som ett klokt beslut att ha forskning och teknikutveckling i Västerås med tillgång till ingenjörer med spetskompetens. Tittar vi dessutom på andra branscher än bilindustrin som kan tänkas använda batterier av det här slaget finns också Bombardier här i Västerås som ser på möjligheten att ta fram tåg som kan köra korta icke elektrifierade sträckor med hjälp av batterier.

Batterifabriken beräknas kosta uppåt 40 miljarder kronor och bolaget planerar att ta in cirka 1 miljard i riskkapital under hösten, har bland annnat Breakit uppgett. Hittills ska bolaget ha fått in ett par hundra miljoner kronor i riskkapital berättade Peter Carlsson under pressträffen. Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, som var med under pressträffen, intygade att de inte var oroade över Northvolts ekonomi. Peter Carlsson tillade att allt går enligt tidsplan.

Byggstart beräknas till andra halvåret 2018 med produktionsstart år 2020, då batterifabriken beräknas kunna producera sina första 8 GWh. När fabriken når full kapacitet väntas den producera 32 GWh per år.

Ania Obminska och Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

0
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

Huvudskyddsombudet ”Många känner stress av att aldrig bli färdig”

0
Huvudskyddsombudet Jan Åkesson vid Siemens har prisats för sitt arbetsmiljöarbete. Fokus är på att halvera antalet anställda i riskzonen för  utmattning.
Camilla Frankelius

Snart avgörs löneökningarna – vill ha maximal höjning utan att driva inflation

10
Nu går förhandlingarna om industriavtalet in på upploppet. Sveriges Ingenjörers inställning är att anställda ska få del av de vinster som företagen faktiskt gör.  

Så ger du feedback till chefen

0
Att ge feedback till sin chef kan vara både känsligt och riskabelt. Här är några tips på vad du bör tänka på för att din feedback ska falla i god jord.

Omställningsstudiestödet – så ökar du chansen att få del av pengarna

0
Planerar du att skicka in en ansökan om omställningsstudiestöd för hösten? Se då till att du undviker de vanligaste misstagen. 

Ingenjören Åke säkrar byggnader i jordbävningsdrabbade Turkiet

0
Vanligtvis undervisar Åke Solfeldt blivande byggnadsingenjörer vid tekniska högskolan i Jönköping. Men när Turkiet och Syrien drabbades av jordbävning släppte han allt för att delta i hjälparbetet.

Sök orsaker till stressen – sex faktorer att ha koll på

0
Oavsett vad som utlöser stress är effekterna desamma. De påverkar hur vi fungerar intellektuellt och därför behöver din chef hjälpa dig hitta orsakerna och åtgärda dem.

18 vanliga frågor på anställningsintervjun – så förbereder du dig

0
Varför söker du den här tjänsten? Det är den mest självklara frågan du kan förvänta dig på en anställningsintervju. Men det finns fler. Här är rekryterarens tips på hur du kan förbereda dig.
Veronica Wåtz

Hon projektleder anskaffningen av nästa generations ubåt

0
Projekt A26 ska utveckla och anskaffa två nya toppmoderna ubåtar till marinen. Projektledare är civilingenjören Veronica Wåtz på FMV. Här berättar hon om en vecka på jobbet.   

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.