Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivBatterifabrik byggs i Skellefteå

Batterifabrik byggs i Skellefteå

Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören
Pressträff om Northvolt. Från vänster Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå. Foto: Ingenjören

Northvolts huvudfabrik kommer att byggas i Skellefteå. Bolagets demolina samt forskning och utveckling hamnar i Västerås. Det bekräftades vid en pressträff i dag.
– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb, säger Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten till Ingenjören.

läs mer

Northvolt grundades 2015 av Peter Carlsson, som tidigare jobbat på Tesla som logistikchef. I dag har Northvolt 45 anställda, en siffra som väntas öka markant de närmaste åren.

Läs Ingenjörens tidigare artikel om Northvolt ”Duellen om batterifabriken” publicerad den 18 augusti 2017.

Redan dagarna innan pressträffen avslöjade Vestmanlands Läns Tidning, VLT, att allt pekade på att Northvolt skulle välja både Skellefteå och Västerås, Skellefteå för tillverkning och Västerås för spetskompetensen. Detta enligt icke-namngivna, men ”trovärdiga källor”. På torsdagsförmiddagen stod det klart att det är precis så det blir.

Vid en pressträff i Northvolts lokaler i centrala Stockholm berättade bolagets grundare och vd Peter Carlsson att Northvolt kommer att arbeta tillsammans med både Skellefteå och Västerås för att uppnå målet att skapa världens grönaste batteri. Han lyfte fram Skellefteås starka, storskaliga basindustri och stora återvinningskluster samt Västerås som elektronikhuvudstad, med tradition från bland annat ABB.

Bild: Northvolt/Pressbild
Bild: Northvolt/Pressbild

De kommande satsningarna väntas skapa 2 500–3 000 jobb, bland annat för högspecialiserade ingenjörer. På huvudfabriken i Skellefteå, kallad Northvolt 1, väntas 2 000–2 500 personer arbeta. I Västerås beräknas antalet anställda bli mellan 300 och 400.

Monica Normark, ordförande i Sveriges Ingenjörers distrikt Västerbotten.
Monica Normark

– Det här är ett jättepositivt besked för Skellefteå och för alla ingenjörer i regionen. De flesta av de drygt 2 000 arbetstillfällen här blir ingenjörsjobb. Pilotlabbet i Västerås ska utveckla processen i liten skala, men den storskaliga processindustrin ska byggas här. För detta krävs ingenjörer inom alla tänkbara områden, maskinteknik, kemi, logistik, elektronik, och en stor mängd systemingenjörer, berättar Monica Normark, styrelseledamot i Sveriges Ingenjörens distrikt Västerbotten, för Ingenjören.

Bertil Nordqvist, ordförande för Sveriges distrikt i Västmanland, är också glad över beskedet i dag.

Bertil Nordqvist, förtroendevald på ABB
Bertil Nordqvist

– Jag tror att det är bra för Skellefteå och för att få hela Sverige att leva. Det låter som ett klokt beslut att ha forskning och teknikutveckling i Västerås med tillgång till ingenjörer med spetskompetens. Tittar vi dessutom på andra branscher än bilindustrin som kan tänkas använda batterier av det här slaget finns också Bombardier här i Västerås som ser på möjligheten att ta fram tåg som kan köra korta icke elektrifierade sträckor med hjälp av batterier.

Batterifabriken beräknas kosta uppåt 40 miljarder kronor och bolaget planerar att ta in cirka 1 miljard i riskkapital under hösten, har bland annnat Breakit uppgett. Hittills ska bolaget ha fått in ett par hundra miljoner kronor i riskkapital berättade Peter Carlsson under pressträffen. Anders Teljebäck (S), kommunalråd i Västerås, närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) samt Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, som var med under pressträffen, intygade att de inte var oroade över Northvolts ekonomi. Peter Carlsson tillade att allt går enligt tidsplan.

Byggstart beräknas till andra halvåret 2018 med produktionsstart år 2020, då batterifabriken beräknas kunna producera sina första 8 GWh. När fabriken når full kapacitet väntas den producera 32 GWh per år.

Ania Obminska och Karin Virgin

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.