Vi borde inte sträva efter att nå samsyn inom en organisation. Det går inte. I stället bör vi vara öppna för olika tolkningar och sträva efter att mötas i konkreta aktiviteter, enligt en avhandling från Chalmers.
Peter Altmann har i sin avhandling ”Toward a cyclical model of resource alteration” tittat på resurser och hur de uppfattas i en organisation. Det enkla svaret är att det beror på. Vilken syn vi har på en resurs beror på vår roll och hur vi använder resursen. Är du säljare förhåller du dig till en produkt på ett annat sätt än om du är produktutvecklare. Är du HR-chef har du sannolikt en annan syn på produktutvecklarnas arbete, än produktutvecklarna själva har.
Vi har enligt Peter Altmann bättre förutsättningar att arbeta tillsammans om vi är öppna för olika tolkningar och synsätt.
– Mitt perspektiv är aktivitetsbaserat och utifrån detta är det omöjligt för alla inom en organisation att ha samma syn på organisationen, för det skulle innebära att vi gör precis samma saker. Vi ska inte sträva efter samsyn, utan bör försöka förstå vad andra kan göra och därefter se vad vi kan åstadkomma, säger Peter Altmann.
Peter Altmann har bland annat studerat arbetsprocesserna på företaget Getinge. I spåren av finanskrisen bytte Getinge strategi, från att köpa upp innovativa företag baserat på den portfölj de redan hade till att fokusera på att utveckla produkter på egen hand. Alla var överens om att den nya strategin behövdes, men inte om vilka resurser som egentligen fanns i bolaget och hur dessa skulle användas samt vilka ytterligare satsningar som skulle behövas.
Chefer försöker också hitta sätt att använda resurser de ännu inte har, för att lösa problem de full ut inte förstår, säger Peter Altmann.
– Med ett aktivitetsbaserat perspektiv är det lättare att ställa frågor som ”Varför tror du inte att det här är möjligt?” eller ”Varför tror du att det saknas resurser att göra detta? och därefter diskutera möjligheterna. Det är ett sätt att förstå varför det finns en konflikt eller en tröghet i organisationen.
Organisationer som vill motverka konflikter kan börja med att kartlägga verksamheten och se vilka resurser som flera olika avdelningar arbetar kring. Det är ofta där potentiella konflikter och förändringar i strategiarbeten kan uppstå.
– Vad organisationer sedan kan göra är att ta med alla medarbetare i en dialog för att tillsammans prata om vad de tror är möjligt och vilka resurser de tror att organisationen har, säger Peter Altmann.
Ania Obminska