Fackligt inflytande säkrat när Scania siktar mot börsen

Facken vid Scania är nöjda över att ha säkrat platser i bolagsstyrelsen och att de avtal som man har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget. Foto: Mostphotos/Alexandr Chernyshov.

I torsdags beslutade Scanias ägare Volkswagen att lastbils- och bussverksamheten förbereds för en börsintroducering.
– Vi är positiva och ser på sikt att behovet av ingenjörskompetens ytterligare kan öka i Sverige, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen i Södertälje.

Lastbils- och bussverksamheten inom Volkswagen, det vill säga svenska Scania och tyska MAN, är sedan flera år samlat i dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus. I torsdags kväll tog Volkswagens styrelse beslutet att bolaget ska göras redo för en möjlig börsintroduktion.

Akademikerföreningen på Scania har under de förberedande förhandlingarna tryckt på för att den nya bolagsformen blir ett så kallt SE-bolag, ett europeiskt aktiebolag.

Lisa Lorentzon

– Vi har säkrat att vi har rätt till platser i bolagsstyrelsen och det har varit ett krav från vår sida. Det är nödvändigt för att kunna tillvarata våra medlemmars intressen, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania i Södertälje.

Hon är också nöjd med beskedet att de avtal som de svenska fackförbunden har tecknat kommer att gälla även i det nya bolaget.

Beskedet att bolaget förbereds för börsen tycker akademikerna är ett positivt steg. VW Truck & Bus meddelar att de siktar på att bli en global champion i branschen. Det innebär konkret att vara ledande inom lönsamhet, global närvaro och innovation. Vägen dit handlar både om satsningar på nya produkter, nya tjänster och på att nå fler marknader.

Huvudkontoret för det nya bolaget kommer att placeras i München där VW Truck & Bus andra hälft MAN ligger i dag. München ska bli bolagets legala och administrativa säte men Södertälje kommer att bli sätet för den industriella verksamheten med forskning och utveckling, inköp och produktionsplanering.

Att ledningen för forskning och utveckling hamnar i Södertälje ser Lisa Lorentzon som naturligt.

– Förra året var Scania det bolag som fick flest patent godkända i Sverige, nästan 300. Det är ett tecken på den starka innovationskraften. Det steg som bolaget tar nu hoppas vi ska leda till fler investeringar för att vara med och transformera hela transportbranschen. På sikt kan det innebära ett ännu större behov av ingenjörer i Sverige, säger Lisa Lorentzon.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.