Sveriges Ingenjörers kurs Leda Innovation i vintras gav både självinsikt och nya verktyg för att leda innovationsarbete, enligt deltagarna. En detalj som inte ska underskattas är att berätta om innovationerna för de övriga i företaget.
Att leda innovationsarbete kan delvis kräva ett annat arbetssätt än att leda ”vanliga” avdelningar i ett företag. Under vintern har Sveriges Ingenjörer gett kursen Leda Innovation, där ett 25-tal chefer på innovationsavdelningar i olika företag fått nya insikter om sin speciella bransch. Kursen gavs vid tre tillfällen på kursgården Kämpasten i Sigtuna, med olika hemuppgifter däremellan.
När deltagarna i kursen skulle lära sig att leda innovationsarbete, fick de också lära sig mer om sig själva. I kursen ingick att deltagarna analyserade varandra. Det var för att kunna se skillnaderna mellan den bild av en människa som man har av sig själv och den bild som andra ser.
Tord Karlin är innovationsledare på Mycronics i Täby som tillverkar maskiner för framställning av elektronik och bildskärmar. Han tycker att kursen gav flera intressanta iakttagelser.
– Det var slående hur lika utmaningarna är, säger han, trots att alla kommer från olika branscher och har kommit olika långt i sitt innovationsarbete.
Kursen tog upp en rad viktiga ämnen inom innovationsledning. Att det gäller att strukturera innovationsarbetet, samtidigt som det behövs en öppenhet även för spontana innovationer.
Enligt Tord Karlin måste inte innovationsledaren nödvändigtvis vara främsta experten inom ett område, men han eller hon måste förstå det grundläggande, och utifrån det agera som coach och ställa rätt frågor. En annan viktig sak han ser för innovationskraften är göra det lätt för medarbetarna att komma med idéer. En platt organisation kan underlätta det.
Han säger också att den som leder inom forskning och utveckling måste vara extra öppen för att arbetet kan sticka iväg åt olika håll, eftersom arbetet till sin natur rör sig på icke kartlagt område. Tidiga resultat kan tvinga hela utvecklingsprocessen i en oväntad riktning.
– När man jobbar i ett område med låg teknikmognad måste man vara anpassningsbar. Man ställer ett antal frågor i början, men det är ofta ingen idé att förbereda för mycket. Innovationsarbetet rör sig ofta på vita fläckar på kartan.
Kursen
Kursen Leda Innovation har getts tidigare, och har även då fått bra kritik. Läs om tidigare kurser här. Fler kurser kommer också att anordnas.
Här kan du anmäla intresse för att delta i framtida kurser.
Även Sofia Johannesson på Astrazeneca konstaterade att det fanns stora likheter i kursdeltagarnas utmaningar. Hon tyckte att kursen var en bra blandning mellan personlig utveckling och fakta om verktyg och arbetsmodeller. Inte minst var det intressant att få en bild av arbetsvardagen på ett annat företag.
– Utbytet från kurskollegerna är väldigt relevant, säger hon. Jag har skaffat flera bra kontakter.
Tord Karlin nämner också att det grundläggande innovationsarbetet lätt kan hamna i skymundan bakom mer snabba eller akuta projekt som företaget driver.
– En sak jag tog med mig från kursen är vikten av storytelling, säger han.
Det tidiga innovationsarbetet handlar ofta om näst-nästa generation av produkten och innovationsledarens arbete handlar också om att göra innovationsverksamheten begriplig internt i organisationen, till exempel genom att på ett par minuter i hissen berätta vad man gör.
– Det krävs också mod från företagsledningar, säger han, att våga satsa på sådant som kanske inte blir något. Man måste ju så för att senare kunna skörda.
Sture Henckel