Årets vinnare av Levipriset är Mats Ericson, professor vid KTH – en passionerad lärare som gärna experimenterar och alltid strävar efter att få en applåd i slutet av sin föreläsning.
Mats Ericson är professor i industriell arbetsvetenskap vid KTH där han undervisar teknologer i ergonomi och arbetsvetenskap, ett ämne som han själv konstaterar inte alltid upplevs som det viktigaste på utbildningen.
Levipriset
Levipriset instiftades 2004 och är uppkallat efter den svenska stressforskningens fader, professor emeritus Lennart Levi. Priset delas ut av Sveriges Ingenjörer och syftar till att stimulera och utveckla utbildning om arbetsmiljö vid tekniska högskolor och universitet.
Men hans brinnande engagemang för att lära ut och skapa förståelse för designens betydelse för hälsa, kvalitet och säkerhet smittar ofta av sig och väcker intresset för ämnet. Han har också fått flera pedagogiska utmärkelser tidigare.
– Mitt ämne handlar om att designa produkter och tjänster som både är effektiva och säkra för de som ska använda dem. De ska vara estetisk tilltalande och intuitiva så att det blir ett smidigt samspel mellan mig och objektet, förklarar Mats Ericson.
I undervisningen använder han sig ofta av exempel från verkligheten, olycksfallsrapporter eller egna erfarenheter, för att på så vis konkretisera och skapa förståelse för de teorier han lär ut. Han gillar att experimentera med undervisningen och hitta nya sätt att maximera studenternas lärande. Till exempel filmar han alla föreläsningar med en gopro-kamera så att studenterna kan ta del av hans föreläsningar i efterhand.
För att skapa variation under föreläsningen lägger han in minst två korta break under ett 45-minuterspass där studenterna får möjlighet att ställa sig upp. Korta pauser gör det lättare att hålla koncentrationen uppe, konstaterar han. Redan efter tio minuter börjar det vara svårt att hålla uppmärksamheten när man sitter och lyssnar.
– Ibland har jag förberett ett quiz eller diskussionsfrågor som studenterna kan ta i bikupa. Föreläsningarna får aldrig bli monotona, poängterar han.
Själv älskar Mats Ericson att föreläsa och strävar efter att kombinera det med underhållning – edutainment, kallar han det. Att få en applåd i slutet av sin föreläsning är målet.
– Men det viktigaste är alltid studenternas lärande och för mig är lärarskap samma sak som ledarskap. Det handlar om att se och bekräfta studenterna, att visa att jag tror på dem och att jag finns där för att hjälpa dem.
Det var också en tidig morgon i föreläsningssalen som Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, överraskade honom med beskedet att han vunnit Sveriges Ingenjörers arbetsmiljöpris, Levipriset.
Motiveringen
”Mats Ericson är en oerhört engagerad och medryckande föreläsare. Han har en unik förmåga att entusiasmera de teknologer som har förmånen att delta i de arbetsmiljö- och ergonomikurser han ansvarar för och han arbetar kontinuerligt med att förnya pedagogiken i sina kurser.”
– Det var jätteroligt och överraskande! Framför allt var det roligt att få priset tillsammans med mina studenter, berättar Mats Ericson.
Förutom äran vinner Mats Ericson en prissumma på 50 000 kronor. Pengarna vill han använda för att lyfta sin undervisning till en ny nivå.
– Jag är bra på att skapa intresse och motivation, men jag skulle vilja bli mer pedagogisk och strukturerad. Därför skulle jag vilja satsa pengarna på en grafisk lösning, typ en mindmap, som jag kan använda i undervisningen för att skapa en helhetsbild av ämnet, hur de olika delarna hänger ihop. En lösning som är enkel, kostnadseffektiv och som andra kan ha nytta av efter mig, säger Mats Ericson.