Otydligt ansvar, minskat inflytande och bristande samverkan. I internationella företag där medarbetarna är spridda över nationsgränserna kan det vara svårt att driva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det framkommer av den förstudie om arbetsmiljö i internationella företag som nu är klar.
Som Ingenjören tidigare berättat är Sveriges Ingenjörer involverade i ett projekt som jobbar med att ta fram en guide för den globala arbetsmiljön. Under hösten har projektet genomfört en förstudie för att ta reda på vilka områden som har störst behov av stöd.
Resultaten visar att det finns en hel del utmaningar, inte minst när det gäller samverkan och inflytande. Hanneli Lindholm, ombudsman hos Sveriges Ingenjörer och PTK:s representant i gruppen, konstaterar att det idag finns vita fläckar där det är oklart hur arbetsmiljöarbetet ska ledas och delegeras.
– I det nya globala och digitala arbetslivet blir den typen av frågor problematiska och det påverkar även den psykosociala arbetsmiljön, säger hon.
Läs också: Nytt projekt utforskar det nya arbetslivets utmaningar
Problem som rör delegering av arbetsmiljöarbetet samt hur man hanterar ansvar, rollfördelning och information är områden som sticker ut i förstudien. Kan chefer som sitter i ett annat land ha ansvar för arbetsmiljön? Vilken möjlighet har skyddsombud att göra riskbedömningar vid exempelvis omorganisationer? Vem vakar över den fysiska och psykosociala arbetsmiljön i det globala arbetslivet?
Arbetsmiljöguide för globala företag
PTK och Svenskt näringsliv har tagit initiativet till ett partsgemensamt projekt som syftar till att ta fram en arbetsmiljöguide för den globala arbetsmiljön. Förstudien, som bygger på intervjuer och enkätundersökningar, är nu klar. Till våren påbörjas arbetet med att utveckla ett interaktivt webbverktyg som underlättar för exempelvis arbetsgivare, HR, skyddsombud, förtroendevalda, ombudsmän och arbetstagare att hantera knepiga, nya eller oreglerade arbetsmiljöfrågor.
Under våren ska projektet därför lägga fokus på att tydliggöra uppgiftsfördelning och roller i företag som verkar i en internationell miljö. Förutom referensgrupper kommer även arbetsmiljöverket samt jurister med inriktning på arbetsmiljö att involveras. Arbetet ska mynna ut i ett interaktivt webbverktyg med sikte på lansering i september.
Tanken med verktyget är att det ska vara ett stöd för både arbetsgivare och arbetstagare som verkar i en internationell miljö. Förutom guider, nyttiga länkar och tips på kontaktvägar kommer det även att innehålla goda exempel samt utbildningspaket.
Dessutom ska en snabbkurs i den svenska arbetsmiljölagen för utländska chefer och medarbetare tas fram.
– Vi har märkt att det tar tid för utländska bolag som verkar i Sverige att sätta sig in i de svenska arbetsmiljöreglerna. För att minska den startsträckan kommer vi att ta fram en introduktionskurs för den målgruppen, berättar Hanneli Lindholm.