Att säga ja till allt på jobbet har sina självklara nackdelar – från att bli överlastad med arbetsuppgifter till att genomföra projekt som du inte tror på. Men att säga nej är inte alltid populärt. Här är några knep för att göra det på ett bra sätt.
Manga drar sig för att säga nej eftersom det kan betraktas som att man sviker omgivningen. Andra säger nej men riskerar att ses som omöjliga.
I en artikel i Harvard Business Review går man igenom psykologin kring hur ett nej uppfattas och ger utifrån det råd för hur man säger nej utan att det blir negativt.
I vissa situationer behöver man också jobba extra på hur man säger nej. Som när man är ny på jobbet och inte vill att de andra får fel bild av vem man är. Eller när man har en chef som ser varje nej som en personlig förolämpning. Eller när gruppen är beslutstrött och bara vill ha ett beslut – vilket som helst – och nästan kräks om någon säger ”Det där kommer inte att fungera”.
Här är fyra grundtips som tas upp i Harvard Business Review för hur man säger nej på ett bra sätt. De utgår från komplexa situationer, men tankarna är bra att ha i bakhuvudet också när du säger nej i enklare situationer.
- Berätta varför
En grundregel är förstås att inte bara säga nej och tycka att det räcker så.
Berätta varför – fakta, hur du resonerar och vilka värderingar som ligger bakom. ”Vi har gjort det här under den här tiden och det har kostat så här mycket. Vi vill ju vara ett företag som jobbar på det här sättet och jag tycker inte att det här är i linje med det.”
Om du inte förklarar så kommer andra att dra egna slutsatser – och de kan bli hur konspiratoriska som helst. Så slå hål på den bubblan genom att berätta själv.
- Erkänn värdet av det du säger nej till
Även om du kommit till din slutsats så är beslut sällan svart-vita. Lyft fram ja-argumenten som du håller med om.
”Jag tycker att ni har helt rätt i att vi behöver en grupp som jobbar med den här frågan. Men jag kan inte se hur vi kan hinna med det utan att gå på knäna.”
- Var lagom säker
Var bestämd med vad du tycker, men överdriv inte. Hoppa över att saga “Den enda vettiga slutsatsen är…”. Provocera inte utan visa att du tänkt efter och är ödmjuk, men bestämd.
- Fråga om det går att saga nej
Ibland är saker spikade och att då komma med argument kan vara irriterande för andra. så därför kan det vara vettigt att fråga om det är ok att komma med invändningar.
”Du har bett mig göra det här. Jag tror inte att det är en bra idé. Är det något vi kan diskutera eller är allt redan bestämt? Är det bestämt så genomför jag det så klart så bra jag kan.”
Sedan kan du ju alltid fundera på vad det betyder om besluten alltid är fattade utan att du fått vara med – och om det är så du vill ha det.
I artikeln i Harvard Business Review framhålls att man ska säga nej när man menar det för att stå upp för det man tycker och sin kompetens. Och om man säger nej på ett schysst sätt så kan också svåra situationer bli lättare för alla.
Källa: Harvard Business Review
1 kommentar
Om anledningen till att vilja säga nej är överbelastning, kan jag tänka mig att be om att få något annat bort prioriterat.