Så påverkas ingenjörerna på Scania av neddragningarna

För tjänstemännen på Scania innebär neddragningarna att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer. Foto: Peggy Bergman.

Redan för ett år sedan började fack- och företagsledning på Scania planera för en framtida nedgång. Och nu är det dags. Orderingången har sjunkit och många konsultuppdrag avslutas. Men det blir också stora omställningar för tjänstemännen som jobbar kvar.   

Scanias senaste delårsrapport visade på sjunkande orderingång i stora delar av världen, i Europa med så mycket som 30 procent jämfört med samma period förra året. Scanias vd Henrik Henriksson har meddelat att företaget planerar att minska produktionen med 20 procent.

Den personal som drabbas är i första hand visstidsanställda i produktionen och bland tjänstemännen är det konsulter. I dag utgör konsulterna 15 procent av tjänstemännen på Scania och andelen är sedan tidigare planerad att sjunka till max 10 procent.

För tre år sedan tecknade tjänstemannafacken och ledningen ett avtal som reglerar hur Scania använder konsulter.

Lisa Lorentzon

– I den finns en överenskommelse om att andelen konsulter ska ner till 10 procent, oavsett konjunkturen. Nu räknar vi med att neddragningarna blir större, säger Lisa Lorentzon, ordförande för Akademikerföreningen på Scania.

Hur många konsulter det handlar om, och om det också kan bli aktuellt med uppsägningar även av visstidsanställda och tillsvidareanställda, kan Lisa Lorentzon i dagsläget inte svara på.

– Vi har kommit överens om att inte gå ut med några siffror nu. Mer besked kommer inom kort, säger hon.

Konsulterna lämnar över

Nu uppmanar Akademikerföreningen medlemmarna att göra de prioriteringar som ledningen beslutar om. För en del kan det också innebära nya arbetsuppgifter.

– I projekt där konsulterna sitter på nyckelkompetens blir det nödvändigt att överföra kunskap till de som är anställda. Jag hoppas att många ser det här som en möjlighet att utvecklas, säger Lisa Lorentzon.

För tjänstemännen innebär neddragningarna också att en del måste vara beredda på att flytta inom företaget och acceptera att det kommer att ske omorganisationer.

Lisa Lorentzon betonar att det är viktigt att alla förstår att man inte ska fortsätta med arbete som inte är prioriterat, både för att ge sig själv en dräglig arbetsmiljö men också för att inte sätta andra i ytterligare arbete.

Lärdomar från 2009

Nedgången som nu kommer är inte heller oväntad. Fack och företagsledning har suttit tillsammans ett år och diskuterat olika lösningar för hur Scania ska hantera en lägre orderingång. Lisa Lorentzon menar att det finns en beredskap för att kunna genomföra de neddragningar som krävs.

Framför allt är erfarenheterna från 2009 viktiga att ta tillvara. Då gick Sveriges Ingenjörer med på ett krisavtal som innebar att de anställda gick ner till fyradagarsvecka med 90 procent av lönen.

– Då blev problemet att många arbetade för mycket och drabbades av sjukskrivningar på grund av stress och utmattning. Arbetstiden blev kortare men mängden arbete minskade inte. Det misstaget vill vi inte göra om.

Med krisavtalet under 2009 klarade Scania nedgången utan uppsägningar av tjänstemän i Sverige och Lisa Lorentzon hoppas att det ska gå även den här gången.

– Vi vill inte hamna i en situation igen där våra medlemmar jobbar så mycket att det blir sjuka. Det innebär inte att vi utesluter lösningen med kortare arbetstid. Men bara om det är nödvändigt och bara om vi kan minska arbetsmängden i samma utsträckning, säger hon.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så  undviker du att krascha

    ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så undviker du att krascha

    Hon ljög för familjen, glömde orden mitt i en mening och låg klarvaken på nätterna. Ingenjören Klara Albertsson sjukskrevs för utmattning och bytte yrkesbana. Giorgio Grossi på Stressmottagningen i Stockholm pekar på tre områden där både individer och arbetsgivare kan agera i tid.
  • Så vill Generation Z ha det på jobbet

    Så vill Generation Z ha det på jobbet

    De söker trygghet och vill tjäna pengar. Men längtar även efter ett stressfritt liv och betraktar sig själva som lata. Därför har Generation Z på många sätt annorlunda förväntningar på sitt arbetsliv än sin föräldrageneration – här är några viktiga skillnader.
  • October: News from Ingenjören in English

    October: News from Ingenjören in English

    Chalmers: “Flexible pension and security clearance are the most important changes” • Unemployment among engineers reaches pandemic levels • Is it still worth changing jobs? • Gaming companies want collective agreements adapted to the industry • Lower compensation from income insurance • “I have a non-compete clause – now it feels impossible to change jobs”
  • Maja Lind

    Prisas för exjobb om mer vindtåligt primuskök

    Hur kan ett lättviktsgaskök bli mer vindtåligt utan att lägga på så mycket extra vikt? Det har vinnaren av Sveriges Ingenjörers examenspris hittat en lösning på.
  • Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

    Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

    Två stora spelbolag har tecknat kollektivavtal medan andra speljättar fortfarande tvekar. I Malmö har Massive Entertainment och Sharkmob format en arbetsgrupp för att försöka utforma ett avtal som ska passa hela branschen. 
Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

Två stora spelbolag har tecknat kollektivavtal medan andra speljättar fortfarande tvekar. I Malmö har Massive Entertainment och Sharkmob format en arbetsgrupp för att försöka utforma ett avtal som ska passa hela branschen. 
Fler artiklar