Högskolor tar fram utbildningar för ingenjörer i industrin

Genom att läsa en eller ett par moduler får ingenjörerna kunskap om den senaste tekniken inom sitt eget område. Foto: Getty Images

Kompetensutveckling är en av industrins stora utmaningar. Därför har tretton lärosäten tillsammans tagit fram digitala utbildningar för yrkesverksamma ingenjörer. Efter årsskiftet kan 1 000 utbildningsplatser bli tillgängliga.

Den tekniska utvecklingen inom industrin sker snabbt. Fler maskiner utrustas med sensorer, artificiell intelligens används för effektiv styrning och för att koppla ihop system i olika delar av världen. Snabba teknikskiften gör att ingenjörer inom industrin behöver kompetensutveckling men ett problem är hur ingenjörerna som jobbar heltid ska få tid och tillgång till vidareutbildningar.

Med stöd från Vinnova startade för drygt tre år sedan programmet Civilingenjör 4.0. Tretton lärosäten diskuterade kompetensbehoven inom industrin tillsammans med några av de stora industriföretagen. Under våren 2019 togs några kurser fram som testades av en mindre grupp ingenjörer på SKF.

Läs om de första pilotkurserna en tidigare artikel i Ingenjören.

När pandemin slog till i våras och många ingenjörer inom industrin permitterades uppstod omedelbart ett behov av digitala utbildningar.

Bengt-Göran Rosén, Högskolan i Halmstad

– Vi hade hunnit ta fram kurser för åtta utbildningsmoduler inom olika specialområden. Snabbt startade vi arbetet med att digitalisera utbildningarna och lägga upp dem på en gemensam utbildningsplattform, säger Bengt-Göran Rosén, professor i maskinteknik vid Högskolan i Halmstad och en av de ansvariga för Ingenjör 4.0.

Startade i somras

Den 1 juni fick sedan 55 ingenjörer från 7 olika industriföretag, bland annat AB Volvo, SKF, Scania och Sandvik, möjlighet att gå några av utbildningarna. I mitten av augusti startade den andra omgången för samma grupp.

Vad handlar kurserna om?

De åtta moduler som har hunnit blir färdiga är:

  1. Smart Products and Industrial Internet of Things, Linköpings tekniska högskola.
  2. Autonomous Robots, KTH.
  3. Cyber Physical Systems and Digital Twins, Högskolan i Skövde.
  4. Connectivity, 5G, and Cloud Communication, Chalmers.
  5. Human Robot Collaboration, Chalmers, KTH, Högskolan Väst och Linnéuniversitetet.
  6. Standards and Interoperability in Digitized Industry, KTH, Eurostep
  7. Management of Manufacturing Digitalization, Luleå tekniska universitet och KTH.
  8. Additive manufacturing, Chalmers, Örebro universitet och Högskolan i Halmstad.

Utbildningarna innehåller en blandning av olika moment: förinspelade föreläsningar, filmer från Youtube, egna inspelade filmer, Ted Talks och webbinarier där kursdeltagarna får träffa läraren och diskutera med andra kursdeltagare. All undervisning sker på engelska.

Varje modul är inriktad på ett ämnesområde och kurserna har tagits fram av några av de främsta experterna i Sverige. De flesta är professorer på de tekniska högskolorna och forskar i nära samarbete med industrin. Flera moduler har tagits fram i samarbete mellan två eller flera lärosäten.

– Jag skulle vilja påstå att vi har plockat russinen ur kakan och därför håller utbildningarna också en väldigt hög nivå, säger Bengt-Göran Rosén.

Fokus på senaste tekniken

Varje modul motsvarar en högskolepoäng och omfattar 25 studietimmar. Upplägget är flexibelt och deltagarna kan genomföra utbildningen när det passar dem. Tanken är inte att ingenjörerna ska gå alla moduler, även om några av sommarens deltagare gjorde det.

– Det här är vidareutbildningar för yrkesverksamma ingenjörer inom industrin och varje modul fokuserar på de teknikskiften som pågår inom ett område. Genom att läsa en eller ett par moduler får ingenjörerna kunskap om den senaste tekniken inom sitt eget område, säger Bengt-Göran Rosén.

Utvärderingarna har visat att deltagarna är mycket nöjda och webbinarierna har varit särskilt uppskattade. Examination har skett i form av inlämningsuppgifter och quiz. Hittills har det inte varit möjligt för deltagarna att få universitetspoäng för studierna men om det blir ett önskemål är det möjligt att lösa det i framtiden. För detta krävs att deltagarna blir inskrivna på lärosätena, vilket inte sker i dag.

Fler platser efter nyår

Under hösten fortsätter arbetet både med att finslipa de moduler som finns och att ta fram nya.

Mer om Ingenjör 4.0

Ingenjör 4.0 utvecklas och finansieras inom det strategiska innovationsprogrammet Produktion2030. Satsningen koordineras av Högskolan i Halmstad och modulutbildningarna tas fram av Svenska Produktionsakademiens 13 högskolor och universitet med fler än 50 professorer och lärare i samverkan.

– Vi pausar utbildningarna nu för att strömlinjeforma modulerna så att de blir uppbyggda på samma sätt och vi tar också fram sex nya moduler. Vid årsskiftet planerar vi att 14 moduler är färdiga och då ska vi också kunna erbjuda fler utbildningsplatser.

Hur många platser vågar du lova?

– Vi hoppas på 1 000 platser i januari. Det är webbinarierna som är begränsningen eftersom de sker live (men digitalt) och därför kan deltagarna inte vara för många, säger Bengt-Göran Rosén.

Planen är att Ingenjör 4.0 fullt utbyggt ska innehålla fler än 30 moduler inom 16 utbildningsområden.

Mer information om Ingenjör 4.0 finns på projektets hemsida. Där finns intervjuer med ingenjörer som deltagit i utbildningarna och där kommer också information om när anmälan till utbildningarna efter nyår öppnar.

2 kommentarer

  • Sanna

    Några förkunskapskrav (tex genomgången högskole- eller civilingenjörsutbildning)?

    Några antagningskrav?

    15 oktober 2020
    • Karin Virgin

      Det finns inget formellt utbildningskrav. Satsningen riktar sig till anställda inom industrin med ingenjörsbakgrund. Det innebär att den som söker ska arbeta som ingenjör för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. En gymnasieingenjör som genom vidareutbildningar och arbetslivserfarenhet har ett kvalificerat ingenjörsjobb kan alltså gå utbildningen./ Redaktionen

      15 oktober 2020

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.
Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
Fler artiklar