Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivSe upp så att arbetet inte tar över fritiden

Se upp så att arbetet inte tar över fritiden

Sätt gränser, reflektera och hitta tid för återhämtning. Det är tre bra råd som hjälper dig att hantera stressen i arbetslivet – och som är extra bra att tänka på när du arbetar hemifrån.

Tillfälliga team, möten som avlöser varandra, uppkopplad men sällan avkopplad – Anna-Lena Sundlin, psykolog och organisationskonsult på Sandahl Partners ser gränslösheten som en viktig förklaring till den stress som många upplever i dagens arbetsliv.

– Det blir allt svårare att navigera i arbetslivet. Arbetsuppgifterna blir mer komplexa och den snabba förändringstakten förändrar både behovet av kompetens och sättet att organisera arbetet. Dessutom blir själva arbetet allt mer gränslöst när vi kan arbeta var och när som helst, förklarar hon.

Allt flyter ihop

Anna-Lena Sundlin är aktuell med boken Jaget och jobbet, att navigera i det moderna arbetslivet, som hon skrivit tillsammans med sin man och kollega Paul Sundlin.

Boken innehåller både exempel och tips övningar som hjälper läsaren att sätta rimliga gränser för sin själv och sin roll i arbetslivet. Exempel på ämnen är: gränslöst arbete och hållbart arbetsliv, konsten att fokusera, självkännedom på jobbet, att fylla en roll och att tappa sin roll samt vikten av återhämtning. Förhoppningen är att den ska ge praktisk hjälp att hantera gränslösheten.

– Vi glider mellan många olika situationer och sammanhang där vi också har olika roller. Det är så lätt att allt flyter ihop, dina olika roller på jobbet, i privatlivet och på fritiden, säger hon.

Ett tips för att hantera gränsdragningar är att reflektera över din egen roll i olika sammanhang och hur du rör dig över gränserna. Är du en integrerare, en person som gillar att mixa arbetsuppgifter med andra aktiviteter, eller en separerare, en person som vill ha tydliga gränser mellan olika arbetsuppgifter eller mellan arbete och fritid?

– En integrerare kan behöva jobba mer med sina gränser, hur du gör för att koppla på och av och vara närvarande i varje sammanhang, konstaterar Anna-Lena Sundlin.

Rama in ditt arbete

Om din arbetsdag exempelvis splittras mellan många olika möten och arbetsuppgifter tipsar hon om att inför varje nytt möte samla tankarna några minuter, tänka igenom syftet och vad du ska bidra med.

När man arbetar hemifrån kan det vara bra att skapa en ram runt sitt arbete. Det kan handla om rutiner som sätter gränserna mellan arbete och fritid, men även om hur du utformar din arbetsplats eller signalerar för dig och din omgivning att du är på jobbet.

Det är dessutom bra att prata om gränsdragningar med sina kollegor för att få en förståelse för hur ens eget agerande påverkar andra.

Centreringsövning

Övningen kan göras enskilt eller i grupp inför ett möte. Den hjälper dig att växla fokus från det du gjorde nyss till det du ska göra nu. 

  1. Sätt dig tillrätta på en stol med fötterna i golvet. Slut ögonen eller låt blicken vila på golvet.
  2. Ta några djupa andetag. Känn din närvaro här och nu. Lägg märke till om det är något som stör tankarna och som drar i din uppmärksamhet.
  3. Sätt ord på vad det är som stör och se om det är något du direkt kan åtgärda för att bli mer närvarande. Ofta hjälper det att bara uttala för sig själv att man är distraherad.
  4. När du är redo säger du: Jag är här.

– En integrerare kanske gillar att jobba igenom mejlen på söndagskväll, men hur påverkar det kollegorna när jobbmejlen börjar plinga? Här är det viktigt att prata igenom era normer på arbetsplatsen, vilka förväntningar ni har på varandra och vad som funkar bäst hos er.

Tid för återhämtning

Ett annat råd är att se till att du ger dig själv tid för återhämtning. Anna-Lena Sundlin pekar ut tre olika typer av återhämtning som man kan variera mellan; avkopplande aktiviteter, korta pauser i språnget och medvetna regelbundna övningar:

  1. Avkopplande aktiviteter. Att exempelvis jobba i sin trädgård, lägga pussel eller sjunga i kör.
  2. Korta pauser i språnget. Att resa sig upp från stolen, ta ett varv runt kontoret eller hämta kaffe i köket.
  3. Medvetna regelbundna övningar. Till exempel yoga, meditation eller andra fokusövningar.

– Det är lätt att vi missar det här, men återhämtningen är så viktig för att undvika stress. Se till att hitta formerna som fungerar för dig, det behöver inte vara så omständligt.

Lyft blicken och se sammanhanget

Anna-Lena Sundlin tror att många verksamheter skulle må bra av att då och då lyfta blicken och se sin verksamhet i ett större sammanhang. Hur ser er verklighet ut? Har saker förändrats som gör att ni måste anpassa er? Hon liknar det vid att orientera i en svår terräng där du hela tiden måste stämma av kompassriktningen för att inte hamna fel.

– Det är så lätt att få ett alltför smalt perspektiv på det man håller på med, att inte se sin roll i helheten. Genom att då och då reflektera över kartan minskar vi risken för sårbarhet och att förändringar upplevs som ett hot mot oss själva.

Anna Nyström

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

Spanien prövar fyra dagars arbetsvecka

0
I Spanien startar ett försök med fyra dagars arbetsvecka med bibehållen lön. Fler länder i Europa är på gång eller har redan infört kortare arbetsvecka. Frågan debatterades också på Ingenjörsfullmäktige i november.
Intervju för sommarjobb

Så får du sommarjobb – 15 tips till ingenjörsstudenter

0
Hur gör man för att få ett sommarjobb där man får använda sina ingenjörskunskaper? Eller för att få ett sommarjobb över huvud taget? Här ger en professor, en studievägledare och en karriärvägledare sina bästa råd.

Hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

0
Kyliga kontor gör inte bara att vi fryser, det sänker också vår koncentrationsförmåga och kan påverka hälsan. Så hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

Studenternas kaminer ger värme i Ukraina

0
Strax innan jul bjöd studenter vid Linköpings universitet in till en svetskväll till förmån för Ukraina. Resultatet blev 32 vedkaminer som nu sprider värme i Ukraina. 

Så jobbar du effektivare – bästa apparna för ”att göra-listor”

0
I det hybrida arbetslivet är det viktigt att få struktur för att hålla effektiviteten uppe. En kalender kopplad till en ”att göra-lista” är som en bibel, säger effektivitetsexperten Jan Winstedt.
Pavel Hajman, Husqvarna, Mattias Forsberg, Handelsbanken, och Charlotte Svensson, SAS

Så mycket tjänar it-cheferna

0
Det är stora variationer mellan it-chefernas löner visar årets lönelista från CIO Sweden. Från 740 000 i månaden på förstaplatsen, till 160 000 på plats 30.

Stora neddragningar på H&M– hundratals ingenjörer drabbas

0
Flera hundra ingenjörer i Sverige berörs när H&M genomför en stor omorganisation inom funktionen Business Tech. Just nu pågår arbetet med att utvärdera medarbetarnas kompetens.

Vissa orosmoln på arbetsmarknaden för ingenjörer 2023

0
Av 16 stora ingenjörsarbetsgivare svarar 13 att de planerar att rekrytera lika många eller fler ingenjörer i år jämfört med förra året. Men Volvo AB kommer bara anställa hälften så många som 2022.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kvinna som är uttråkad på jobbet

Sex råd – så gör du när jobbet inte känns kul längre

5
Blir det inte bättre än så här? Är det här vad jag ska jobba med resten av livet och just här, på den här...