Är du chef och saknar drivet och glädjen i jobbet? Det kan finnas flera anledningar till att tappa motivationen. Lena-Karin Allinger, psykolog och organisationskonsult på Previa, ger råd som kan hjälpa dig framåt.
För mycket administration, tröga beslutsprocesser och brandkårsutryckningar när medarbetare kör fast. Det gör att chefer inte får tid att lyfta blicken och arbeta med strategier och planering. Den långa perioden av distansarbete har också blivit en stor omställning för cheferna.
– Många upplever att det är svårt att leda på distans och man saknar den dagliga kontakten och insyn i medarbetarnas arbete som man har på kontoret, säger Lena-Karin Allinger, psykolog och organisationskonsult på Previa.
Både på distans och på kontoret kan det vara svårt att hålla motivationen uppe som chef och ibland kan det vara nödvändigt att få hjälp. Lena-Karin Allinger träffar ofta chefer som behöver stöd för att kunna göra förändringar och få tillbaka till arbetsglädjen. Här ger hon några råd.
1. Ställ frågor till dig själv
Fundera på vad som en gång fick dig att ta jobbet som chef. Många lockas av chefsrollen som en möjlighet att vara med och påverka. Kanske har det inte blivit så i praktiken? Försök hitta vad det är som skaver och vad du eller din arbetsgivare behöver förändra för att du ska få motivationen tillbaka.
2. Involvera och prata om uppdrag och mål
Chefer har många administrativa uppgifter som slukar tid och i första hand inte handlar om att utveckla medarbetare och eller ta gruppen närmare uppsatta mål. Att delegera när man är stressad är ofta svårt. ”Bättre att göra jobbet själv så blir det som jag vill ha det.”
– Försök att inte suga upp allt ansvar, bli bättre på att delegera. Det är nödvändigt för att du ska kunna lägga mer tid på strategiskt arbete och på att skapa ramar och förutsättningar för dina medarbetare. På sikt kommer det att påverka resultatet och det blir en bekräftelse av din insats.
3. Bygg relationer med andra chefer
Det är inte ovanligt att känna sig ensam i sin roll som chef. En del känner sig klämda mellan ledningens krav och medarbetarnas förväntningar.
Lena-Karin Allinger ser att chefer som har mycket att göra tyvärr ofta prioriterar bort sin egen utveckling.
– Samtal och erfarenhetsutbyte med andra chefer är viktigare än många förstår. Ett chefsnätverk kan vara ett bra stöd och ge chefer möjlighet att utbyta erfarenheter. Att andra upplever samma svårigheter gör att man känner sig mindre ensam.
Många företag erbjuder också mentorprogram för chefer.
4. Prata med din chef
Berätta för din chef hur du känner. Utvecklingssamtalet är en bra tillfälle. Kanske kan ni tillsammans komma fram till nödvändiga förändringar.
5. Våga be om feedback
Som chef ger du feedback till dina medarbetare men du behöver också själv feedback från dem.
– Kommunikation är en viktig del av ledarskapet. Du måste veta vad dina medarbetare har för förväntningar på dig. Du kan inte bara gissa, fråga dem. En feedbackkultur handlar inte bara om att chefen ger feedback, utan även medarbetarna.
Stöd från Sveriges Ingenjörer
Är du chef och medlem i Sveriges Ingenjörer kan du få stöd bland annat genom nätverk och mentorprogram. Läs om det här.
6. Träna för att bli bättre
– Vi föds inte till bra chefer. Ledarskap handlar om ett antal förmågor och beteenden som vi kan träna, säger Lena-Karin Allinger.
Genom att ta reda på vilka förmågor du behöver utveckla kan du hitta forum och utbildningar som matchar dina behov. Kanske behöver du träna på att kommunicera bättre, ge medarbetarna mer insyn och eller att uppriktigt lyssna och visa intresse. Med ny kunskap blir du bättre på att klara de uppgifter som ingår i rollen som chef.