En klar majoritet av ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Sex företag behöver anställa minst 1 000 ingenjörer. Datateknik, batteriteknik, kraftöverföring och samhällsbyggnad är några inriktningar som efterfrågas mycket.
Ingenjören har frågat drygt 50 stora ingenjörsarbetsgivare om deras rekryteringsbehov av ingenjörer 2022 och 31 av dem har svarat.
Om undersökningen
Ingenjören mejlade en enkät till de 50 arbetsgivare där Sveriges Ingenjörer har flest medlemmar, samt till Northvolt, Sigma Technology och Säkerhetspolisen som just nu rekryterar många ingenjörer. Totalt har 31 arbetsgivare svarat på enkäten.
I region Stockholm och Västra Götaland svarade fastighetsbolagen men inte sjukhusen som anställer ingenjörer inom medicinteknik och IT.
Av dem uppger 21 att de behöver rekrytera fler ingenjörer under 2022 än under 2021. I svaren ingår både nya tjänster och ersättningsrekryteringar.
De sex företag som uppger att de planerar att rekrytera omkring 1 000 ingenjörer under nästa år är Ericsson, Sweco, WSP, Vattenfall, Volvo AB och Volvo Cars. Det visar att suget efter ingenjörer är stort inom allt från telekom och energi till samhällsbyggnad och fordonsindustri.
Trafikverket är den offentliga arbetsgivare (utöver statligt ägda Vattenfall) som har störst rekryteringsbehov. Nästa år planerar Trafikverket att anställa mellan 750 och 1 000 ingenjörer.
Nortvolt rekryterar globalt
Fyra arbetsgivare behöver anställa 300 – 400 ingenjörer under 2022. De är: Combitech, Saab AB, Skanska och Tyréns. Nortvolt svarar att företaget behöver anställda minst 300 ingenjörer nästa år.
I en intervju med Ingenjören i juni berättade Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, att företaget också rekryterar globalt.
– Vi har behov av extremt många skickliga ingenjörer. Här spelar global headhunting en viktig roll och vi har redan idag över 80 nationaliteter samlade i företaget.
Efterfrågan inom många områden
Arbetsgivarna efterfrågar en stor bredd av ingenjörskompetens. De inriktningar som efterfrågas mest av ”the big six” (de sex företag som tillsammans behöver rekrytera över 6 000 ingenjörer 2022) är energi, kraftöverföring, klimat- och samhällsomställning, datateknik, mjukvara, batteriteknik, informationsteknik och teknisk fysik.
Konsultbolagen inom samhällsbyggnad rekryterar ingenjörer över hela landet.
WSP behöver bland annat anställa många ingenjörer i storstadsregionerna. Arbetet med den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm och projektet med Västlänken i Göteborg är två exempel.
– Dessutom händer det mycket i norra Sverige. Nya industrier etableras och det behöver byggas både bostäder och annan infrastruktur till alla som flyttar dit, säger Ellen Huitfeldt, pressansvarig på WSP.
Just nu pågår också arbetet med att genomföra en omprövning enligt miljöbalken för Sveriges alla vattenkraftverk. Det är ett stort projekt som kommer pågå upp i till 20 år och WSP är ett av flera företag som har fått uppdrag.
Flera arbetsgivare svarar också att de behöver rekrytera kompetens inom artificiell intelligens, bland annat Saab AB och FOI inom försvarsindustrin.
– AI används ofta som beslutsunderlag och för att lösa komplexa problem. Därför behövs kompetensen brett i vår verksamhet, säger Lena Eliasson, personaldirektör på Saab AB.
En majoritet av de ingenjörer som Saab rekryterar är nyexaminerade. Prognosen är att rekrytera 1 000 nyexaminerade ingenjörer under den kommande treårsperioden.
(Kolumnen Jmf -21 anger om rekryteringsbehoven är + större 2022 än 2021, eller = oförändrad)
Arbetsgivare | Behov anställa 2022 | Jmf -21 | Inriktningar/ roller |
ABB | 200 | = | Forskning och utveckling, programvara/mjukvara, automation/applikation, elektro, el, mjukvaruutveckling. |
AstraZeneca | 40-45 | = | Process, service, underhåll, automation, mät, device och packningsingenjörer. |
Alstom | Cirka 150-200 | + | Systemingenjörer, mjukvaruutvecklare och projektingenjörer |
Axis Communications | Cirka 150 | = | Chiputveckling, elektronik, mekanik, embadded software, applications software |
Chalmers | Knappt 200 | Ngt + | Allt inom AI |
Combitech | Cirka 400 | + | Mjukvara |
Ericsson | Cirka 1 000 | = | Datateknik, elektroteknik, informationsteknik, teknisk fysik |
FMV | Cirka 100 | = | Maskinteknik, fordons- eller farkostteknik |
FOI | Cirka 170 | + | AI/maskininlärning, radiokommunikation och signalbehandling. |
Husqvarna | Cirka 170 | + | Många inriktningar. Inom AI, radiokommunikation och signalbehandling är behovet störst. |
Lantmäteriet | Cirka 80 | = | Civil- och högskoleingenjörer med lantmäteriinriktning, mät- och kartingenjörer, dataingenjörer |
LKAB | Ett 40-tal + 12 trainee | = | El, automation, berg, gruva, maskin och miljö |
NCC | Ännu inte klart | = | Ingenjörer inom produktion med lång erfarenhet |
Northvolt | Fler än 300 | + | Process, quality, automation, software, manufacturing/production |
Region Stockholm, trafikförvaltningen | Cirka 30 | + | IT, infrastruktur, samhällsbyggnad |
Saab AB | 300-400 | + | Mjukvara, system, systemarkitektur, integration, kompetens inom Cloud-Edge computing, IT-arkitekter och AI |
Sandvik | 60-70 | Ngt + | Automation, digitalisering, progammering och maskininlärning, materialteknik och maskinteknik |
Siemens AB | Cirka 100 | = | Driftsingenjörer, automationsingenjörer |
Sigma Technology | 250 | + | Java, Frontend, Fullstack, Cloud&Develops, C/C++ |
Skanska | Cirka 350-400 | Ngt + | Arbetsledare, produktions,- och produktchefer, affärs- och projektutvecklare, hållbarhetsspecialister |
Sweco | Cirka 1 000 | + | Brett behov, bland annat seniora konsulter med expertkunskap |
Säkerhetspolisen | Ingen uppgift | Maskininlärning, utvecklare, datateknik | |
Tetra Pak | Cirka 70-80 | Ngt + | Automatiseringsingenjörer, materialspecialister (plast/papper/aluminium) |
TietoEvry | Cirka 180 | + | Både civil- och högskoleingenjörer inom datateknik |
Trafikverket | 750-1 000 | Ngt + | Väg- och järnvägsområdet med när- och kringliggande infrastrukturinriktningar |
Tyréns | Cirka 300 | + | Vatten och järnväg |
Vattenfall | Cirka 1 000 | + | Elkraft/energi och IT |
Volvo AB | Cirka 1 000 | + | Batterier, elmotorer och mjukvaruutveckling |
Volvo Cars | Cirka 1 500 | Ngt + | Mjukvaruingenjörer, batteriingenjörer |
Västfastigheter, Göteborg | Cirka 40 | + | Projektledare, fastighetsförvaltare, tekniska förvaltare, driftingenjörer |
WSP | Cirka 1 000 | + | Energi/el/kraftöverföring, vatten/VA/skyfall, klimat- och samhällsomställning. |
5 kommentarer
Vore det brist på ingenjörer hade vi sett lönerusning, det har vi inte gjort. Nu har företagen sagt att de försöker locka med annat som tex intressenta arbetsuppgifter. Vet inte hur man ökar intressanthet i arbetsuppgifter men de annonser jag ser på är alla standard. Inget särskilt. Toleransen för att inte uppfylla alla krav är också låg.
Jag ser tyvärr inget som tyder på brist på ingenjörer. Snarare skulle jag vilja påstå att det är ett lättare överskott då de råder lönepress.
Företagen har drivit med denna propaganda nu i decennier och trots det ligger ingenjörer efter i lönerna jämfört med yrkesgrupper med lika lång utbildningstid och ingen brist, som tex ekonomoner, läkare, advokater.
Detta är bara att lura folk.
Några av de nämnda företagen har knappt hängt med ”märket” i löneutveckling de senaste åren. Man undrar ju om löneläge och lönestruktur kan medverka till utmaningarna inom rekrytering?
OM det verkligen blir någon märkbar efterfrågan på ingenjörer, kommer det troligen rekryteras yngre (<= 30 år) eller äldre (<50 år) som jobbat i 20 år i respektive branscher. Faller man utanför de här ålders-/erfarenhetsspannen, lär man få fortsätta leta.
https://ingenjoren.se/2019/06/18/ingenjorsbrist-men-foretagen-lockar-inte-med-hog-lon/ En klassiker från förr, men fortfarande relevant.
Då ser vi fram emot att läsa tusentals sökesannonser då