Så många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022

Två tredjedelar av de stora ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Foto: Getty Images.

En klar majoritet av ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Sex företag behöver anställa minst 1 000 ingenjörer. Datateknik, batteriteknik, kraftöverföring och samhällsbyggnad är några inriktningar som efterfrågas mycket.

Ingenjören har frågat drygt 50 stora ingenjörsarbetsgivare om deras rekryteringsbehov av ingenjörer 2022 och 31 av dem har svarat.

Om undersökningen

Ingenjören mejlade en enkät till de 50 arbetsgivare där Sveriges Ingenjörer har flest medlemmar, samt till Northvolt, Sigma Technology och Säkerhetspolisen som just nu rekryterar många ingenjörer. Totalt har 31 arbetsgivare svarat på enkäten.

I region Stockholm och Västra Götaland svarade fastighetsbolagen men inte sjukhusen som anställer ingenjörer inom medicinteknik och IT.

Av dem uppger 21 att de behöver rekrytera fler ingenjörer under 2022 än under 2021. I svaren ingår både nya tjänster och ersättningsrekryteringar.

De sex företag som uppger att de planerar att rekrytera omkring 1 000 ingenjörer under nästa år är Ericsson, Sweco, WSP, Vattenfall, Volvo AB och Volvo Cars. Det visar att suget efter ingenjörer är stort inom allt från telekom och energi till samhällsbyggnad och fordonsindustri.

Trafikverket är den offentliga arbetsgivare (utöver statligt ägda Vattenfall) som har störst rekryteringsbehov. Nästa år planerar Trafikverket att anställa mellan 750 och 1 000 ingenjörer.

Nortvolt rekryterar globalt

Fyra arbetsgivare behöver anställa 300 – 400 ingenjörer under 2022. De är: Combitech, Saab AB, Skanska och Tyréns. Nortvolt svarar att företaget behöver anställda minst 300 ingenjörer nästa år.

I en intervju med Ingenjören i juni berättade Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, att företaget också rekryterar globalt.

– Vi har behov av extremt många skickliga ingenjörer. Här spelar global headhunting en viktig roll och vi har redan idag över 80 nationaliteter samlade i företaget.

Efterfrågan inom många områden

Arbetsgivarna efterfrågar en stor bredd av ingenjörskompetens. De inriktningar som efterfrågas mest av ”the big six” (de sex företag som tillsammans behöver rekrytera över 6 000 ingenjörer 2022) är energi, kraftöverföring, klimat- och samhällsomställning, datateknik, mjukvara, batteriteknik, informationsteknik och teknisk fysik.

Konsultbolagen inom samhällsbyggnad rekryterar ingenjörer över hela landet.

WSP behöver bland annat anställa många ingenjörer i storstadsregionerna. Arbetet med den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm och projektet med Västlänken i Göteborg är två exempel.

– Dessutom händer det mycket i norra Sverige. Nya industrier etableras och det behöver byggas både bostäder och annan infrastruktur till alla som flyttar dit, säger Ellen Huitfeldt, pressansvarig på WSP.

Just nu pågår också arbetet med att genomföra en omprövning enligt miljöbalken för Sveriges alla vattenkraftverk. Det är ett stort projekt som kommer pågå upp i till 20 år och WSP är ett av flera företag som har fått uppdrag.

Flera arbetsgivare svarar också att de behöver rekrytera kompetens inom artificiell intelligens, bland annat Saab AB och FOI inom försvarsindustrin.

– AI används ofta som beslutsunderlag och för att lösa komplexa problem. Därför behövs kompetensen brett i vår verksamhet, säger Lena Eliasson, personaldirektör på Saab AB.

En majoritet av de ingenjörer som Saab rekryterar är nyexaminerade. Prognosen är att rekrytera 1 000 nyexaminerade ingenjörer under den kommande treårsperioden.

(Kolumnen Jmf -21 anger om rekryteringsbehoven är + större 2022 än 2021, eller = oförändrad)

Arbetsgivare Behov anställa 2022 Jmf -21 Inriktningar/ roller
ABB 200  = Forskning och utveckling, programvara/mjukvara, automation/applikation, elektro, el, mjukvaruutveckling.
AstraZeneca 40-45  = Process, service, underhåll, automation, mät, device och packningsingenjörer.
Alstom Cirka 150-200 + Systemingenjörer, mjukvaruutvecklare och projektingenjörer
Axis Communications Cirka 150 = Chiputveckling, elektronik, mekanik, embadded software, applications software
Chalmers Knappt 200 Ngt + Allt inom AI
Combitech Cirka 400 + Mjukvara
Ericsson Cirka 1 000 = Datateknik, elektroteknik, informationsteknik, teknisk fysik
FMV Cirka 100 = Maskinteknik, fordons- eller farkostteknik
FOI Cirka 170 + AI/maskininlärning, radiokommunikation och signalbehandling.
Husqvarna Cirka 170 + Många inriktningar. Inom AI, radiokommunikation och signalbehandling är behovet störst.
Lantmäteriet Cirka 80 = Civil- och högskoleingenjörer med lantmäteriinriktning, mät- och kartingenjörer, dataingenjörer
LKAB Ett 40-tal + 12 trainee = El, automation, berg, gruva, maskin och miljö
NCC Ännu inte klart =  Ingenjörer inom produktion med lång erfarenhet
Northvolt Fler än 300 + Process, quality, automation, software, manufacturing/production
Region Stockholm, trafikförvaltningen Cirka 30 + IT, infrastruktur, samhällsbyggnad
Saab AB 300-400 + Mjukvara, system, systemarkitektur, integration, kompetens inom Cloud-Edge computing, IT-arkitekter och AI
Sandvik 60-70 Ngt + Automation, digitalisering, progammering och maskininlärning, materialteknik och maskinteknik
Siemens AB Cirka 100 = Driftsingenjörer, automationsingenjörer
Sigma Technology 250 + Java, Frontend, Fullstack, Cloud&Develops, C/C++
Skanska Cirka 350-400 Ngt + Arbetsledare, produktions,- och produktchefer, affärs- och projektutvecklare, hållbarhetsspecialister
Sweco Cirka 1 000 + Brett behov, bland annat seniora konsulter med expertkunskap
Säkerhetspolisen Ingen uppgift Maskininlärning, utvecklare, datateknik
Tetra Pak Cirka 70-80 Ngt + Automatiseringsingenjörer, materialspecialister (plast/papper/aluminium)
TietoEvry  Cirka 180 + Både civil- och högskoleingenjörer inom datateknik
Trafikverket  750-1 000 Ngt + Väg- och järnvägsområdet med när- och kringliggande infrastrukturinriktningar
Tyréns Cirka 300 + Vatten och järnväg
Vattenfall Cirka 1 000 + Elkraft/energi och IT
Volvo AB Cirka 1 000 + Batterier, elmotorer och mjukvaruutveckling
Volvo Cars Cirka 1 500 Ngt + Mjukvaruingenjörer, batteriingenjörer
Västfastigheter, Göteborg  Cirka 40 + Projektledare, fastighetsförvaltare, tekniska förvaltare, driftingenjörer
WSP Cirka 1 000 + Energi/el/kraftöverföring, vatten/VA/skyfall, klimat- och samhällsomställning.

 

5 kommentarer

  • Exil ingenjör

    Vore det brist på ingenjörer hade vi sett lönerusning, det har vi inte gjort. Nu har företagen sagt att de försöker locka med annat som tex intressenta arbetsuppgifter. Vet inte hur man ökar intressanthet i arbetsuppgifter men de annonser jag ser på är alla standard. Inget särskilt. Toleransen för att inte uppfylla alla krav är också låg.

    Jag ser tyvärr inget som tyder på brist på ingenjörer. Snarare skulle jag vilja påstå att det är ett lättare överskott då de råder lönepress.
    Företagen har drivit med denna propaganda nu i decennier och trots det ligger ingenjörer efter i lönerna jämfört med yrkesgrupper med lika lång utbildningstid och ingen brist, som tex ekonomoner, läkare, advokater.
    Detta är bara att lura folk.

    28 november 2021
  • Peter Tönnäng

    Några av de nämnda företagen har knappt hängt med ”märket” i löneutveckling de senaste åren. Man undrar ju om löneläge och lönestruktur kan medverka till utmaningarna inom rekrytering?

    26 november 2021
  • Tomas

    OM det verkligen blir någon märkbar efterfrågan på ingenjörer, kommer det troligen rekryteras yngre (<= 30 år) eller äldre (<50 år) som jobbat i 20 år i respektive branscher. Faller man utanför de här ålders-/erfarenhetsspannen, lär man få fortsätta leta.

    25 november 2021
  • Sura Ingenjören
    24 november 2021
  • Sura Ingenjören

    Då ser vi fram emot att läsa tusentals sökesannonser då

    23 november 2021

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.
Så  här mycket kostar det att vara sjuk

Så här mycket kostar det att vara sjuk

Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
Fler artiklar