Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivSå många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022

Så många ingenjörer rekryterar arbetsgivarna 2022

En klar majoritet av ingenjörsföretagen planerar att rekrytera fler ingenjörer 2022 än i år. Sex företag behöver anställa minst 1 000 ingenjörer. Datateknik, batteriteknik, kraftöverföring och samhällsbyggnad är några inriktningar som efterfrågas mycket.

Ingenjören har frågat drygt 50 stora ingenjörsarbetsgivare om deras rekryteringsbehov av ingenjörer 2022 och 31 av dem har svarat.

Om undersökningen

Ingenjören mejlade en enkät till de 50 arbetsgivare där Sveriges Ingenjörer har flest medlemmar, samt till Northvolt, Sigma Technology och Säkerhetspolisen som just nu rekryterar många ingenjörer. Totalt har 31 arbetsgivare svarat på enkäten.

I region Stockholm och Västra Götaland svarade fastighetsbolagen men inte sjukhusen som anställer ingenjörer inom medicinteknik och IT.

Av dem uppger 21 att de behöver rekrytera fler ingenjörer under 2022 än under 2021. I svaren ingår både nya tjänster och ersättningsrekryteringar.

De sex företag som uppger att de planerar att rekrytera omkring 1 000 ingenjörer under nästa år är Ericsson, Sweco, WSP, Vattenfall, Volvo AB och Volvo Cars. Det visar att suget efter ingenjörer är stort inom allt från telekom och energi till samhällsbyggnad och fordonsindustri.

Trafikverket är den offentliga arbetsgivare (utöver statligt ägda Vattenfall) som har störst rekryteringsbehov. Nästa år planerar Trafikverket att anställa mellan 750 och 1 000 ingenjörer.

Nortvolt rekryterar globalt

Fyra arbetsgivare behöver anställa 300 – 400 ingenjörer under 2022. De är: Combitech, Saab AB, Skanska och Tyréns. Nortvolt svarar att företaget behöver anställda minst 300 ingenjörer nästa år.

I en intervju med Ingenjören i juni berättade Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, att företaget också rekryterar globalt.

– Vi har behov av extremt många skickliga ingenjörer. Här spelar global headhunting en viktig roll och vi har redan idag över 80 nationaliteter samlade i företaget.

Efterfrågan inom många områden

Arbetsgivarna efterfrågar en stor bredd av ingenjörskompetens. De inriktningar som efterfrågas mest av ”the big six” (de sex företag som tillsammans behöver rekrytera över 6 000 ingenjörer 2022) är energi, kraftöverföring, klimat- och samhällsomställning, datateknik, mjukvara, batteriteknik, informationsteknik och teknisk fysik.

Konsultbolagen inom samhällsbyggnad rekryterar ingenjörer över hela landet.

WSP behöver bland annat anställa många ingenjörer i storstadsregionerna. Arbetet med den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm och projektet med Västlänken i Göteborg är två exempel.

– Dessutom händer det mycket i norra Sverige. Nya industrier etableras och det behöver byggas både bostäder och annan infrastruktur till alla som flyttar dit, säger Ellen Huitfeldt, pressansvarig på WSP.

Just nu pågår också arbetet med att genomföra en omprövning enligt miljöbalken för Sveriges alla vattenkraftverk. Det är ett stort projekt som kommer pågå upp i till 20 år och WSP är ett av flera företag som har fått uppdrag.

Flera arbetsgivare svarar också att de behöver rekrytera kompetens inom artificiell intelligens, bland annat Saab AB och FOI inom försvarsindustrin.

– AI används ofta som beslutsunderlag och för att lösa komplexa problem. Därför behövs kompetensen brett i vår verksamhet, säger Lena Eliasson, personaldirektör på Saab AB.

En majoritet av de ingenjörer som Saab rekryterar är nyexaminerade. Prognosen är att rekrytera 1 000 nyexaminerade ingenjörer under den kommande treårsperioden.

(Kolumnen Jmf -21 anger om rekryteringsbehoven är + större 2022 än 2021, eller = oförändrad)

Arbetsgivare Behov anställa 2022 Jmf -21 Inriktningar/ roller
ABB 200  = Forskning och utveckling, programvara/mjukvara, automation/applikation, elektro, el, mjukvaruutveckling.
AstraZeneca 40-45  = Process, service, underhåll, automation, mät, device och packningsingenjörer.
Alstom Cirka 150-200 + Systemingenjörer, mjukvaruutvecklare och projektingenjörer
Axis Communications Cirka 150 = Chiputveckling, elektronik, mekanik, embadded software, applications software
Chalmers Knappt 200 Ngt + Allt inom AI
Combitech Cirka 400 + Mjukvara
Ericsson Cirka 1 000 = Datateknik, elektroteknik, informationsteknik, teknisk fysik
FMV Cirka 100 = Maskinteknik, fordons- eller farkostteknik
FOI Cirka 170 + AI/maskininlärning, radiokommunikation och signalbehandling.
Husqvarna Cirka 170 + Många inriktningar. Inom AI, radiokommunikation och signalbehandling är behovet störst.
Lantmäteriet Cirka 80 = Civil- och högskoleingenjörer med lantmäteriinriktning, mät- och kartingenjörer, dataingenjörer
LKAB Ett 40-tal + 12 trainee = El, automation, berg, gruva, maskin och miljö
NCC Ännu inte klart =  Ingenjörer inom produktion med lång erfarenhet
Northvolt Fler än 300 + Process, quality, automation, software, manufacturing/production
Region Stockholm, trafikförvaltningen Cirka 30 + IT, infrastruktur, samhällsbyggnad
Saab AB 300-400 + Mjukvara, system, systemarkitektur, integration, kompetens inom Cloud-Edge computing, IT-arkitekter och AI
Sandvik 60-70 Ngt + Automation, digitalisering, progammering och maskininlärning, materialteknik och maskinteknik
Siemens AB Cirka 100 = Driftsingenjörer, automationsingenjörer
Sigma Technology 250 + Java, Frontend, Fullstack, Cloud&Develops, C/C++
Skanska Cirka 350-400 Ngt + Arbetsledare, produktions,- och produktchefer, affärs- och projektutvecklare, hållbarhetsspecialister
Sweco Cirka 1 000 + Brett behov, bland annat seniora konsulter med expertkunskap
Säkerhetspolisen Ingen uppgift Maskininlärning, utvecklare, datateknik
Tetra Pak Cirka 70-80 Ngt + Automatiseringsingenjörer, materialspecialister (plast/papper/aluminium)
TietoEvry  Cirka 180 + Både civil- och högskoleingenjörer inom datateknik
Trafikverket  750-1 000 Ngt + Väg- och järnvägsområdet med när- och kringliggande infrastrukturinriktningar
Tyréns Cirka 300 + Vatten och järnväg
Vattenfall Cirka 1 000 + Elkraft/energi och IT
Volvo AB Cirka 1 000 + Batterier, elmotorer och mjukvaruutveckling
Volvo Cars Cirka 1 500 Ngt + Mjukvaruingenjörer, batteriingenjörer
Västfastigheter, Göteborg  Cirka 40 + Projektledare, fastighetsförvaltare, tekniska förvaltare, driftingenjörer
WSP Cirka 1 000 + Energi/el/kraftöverföring, vatten/VA/skyfall, klimat- och samhällsomställning.

 

Karin Virgin

5 KOMMENTARER

  1. Vore det brist på ingenjörer hade vi sett lönerusning, det har vi inte gjort. Nu har företagen sagt att de försöker locka med annat som tex intressenta arbetsuppgifter. Vet inte hur man ökar intressanthet i arbetsuppgifter men de annonser jag ser på är alla standard. Inget särskilt. Toleransen för att inte uppfylla alla krav är också låg.

    Jag ser tyvärr inget som tyder på brist på ingenjörer. Snarare skulle jag vilja påstå att det är ett lättare överskott då de råder lönepress.
    Företagen har drivit med denna propaganda nu i decennier och trots det ligger ingenjörer efter i lönerna jämfört med yrkesgrupper med lika lång utbildningstid och ingen brist, som tex ekonomoner, läkare, advokater.
    Detta är bara att lura folk.

  2. Några av de nämnda företagen har knappt hängt med ”märket” i löneutveckling de senaste åren. Man undrar ju om löneläge och lönestruktur kan medverka till utmaningarna inom rekrytering?

  3. OM det verkligen blir någon märkbar efterfrågan på ingenjörer, kommer det troligen rekryteras yngre (<= 30 år) eller äldre (<50 år) som jobbat i 20 år i respektive branscher. Faller man utanför de här ålders-/erfarenhetsspannen, lär man få fortsätta leta.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.