Jag kommer inte överens med chefen. Jag har för hög arbetsbelastning. Jag mår inte bra och funderar på att säga upp mig. Rådgivningen på Sveriges Ingenjörer tar emot många samtal som rör problem på jobbet. ”Ibland kan ett samtal med en rådgivare vara det som behövs för att hitta vägen framåt” säger rådgivaren Hedvig Nilsén.
Till Sveriges Ingenjörers rådgivning kommer det in många olika typer av frågor som rör problem på jobbet. Det kan vara allt från rena konflikter på arbetsplatsen till medlemmar som känner stress och press av en hög arbetsbelastning.
– Det är svårt att ge generella svar och det finns sällan en snabb lösning på problemen. Men samtalet med oss kan vara ett första steg och vi kan hjälpa dem genom att bolla situationen och lotsa dem vidare, säger Hedvig Nilsén, rådgivare på Sveriges Ingenjörer.
Hur dåligt är det?
”Jag mår inte bra” kan handla om både psykosociala problem på jobbet, att det finns problem på arbetsplatsen som skapar stress och oro, men även om den egna arbetssituationen. Det kan handla om hög arbetsbelastning, otydlig arbetsledning eller dåliga förutsättningar för att utföra sitt arbete.
För rådgivningen är det viktigt att lyssna och börja med att ta reda på hur medlemmen mår. Behöver hen ta kontakt med vården eller kan hen börja med att samtala med sin närmaste chef?
– Första steget är att klargöra nuläget. Därefter kan vi börja med att ringa in problemet så att det blir tydligt för medlemmen vad det är hen egentligen behöver stöd med. Det är inte alltid tydligt från början.
Stress, konflikter och otydligt uppdrag
Vilket stöd kan då rådgivningen ge? Hedvig Nilsén ger några exempel utifrån några olika scenarier:
”Jag är stressad”
Det finns mycket som kan dölja sig bakom stress. Det kan handla om den totala arbetsbördan eller brist på tid, men även förutsättningarna för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Om man är ny i rollen kan det också vara svårt att veta vad som är en rimlig arbetsbelastning.
Hedvig Nilséns råd är att se till att du får ha regelbundna avstämningar med din chef där ni stämmer av nuläget och frågor som uppstår.
Finns det tydliga rutiner, har du tillgång till de verktyg du behöver? Hur ser din roll ut, är ditt ansvar och dina befogenheter tydliga?
– Det är arbetsgivarens ansvar att se till att du har förutsättningarna för att göra ett bra jobb, konstaterar Hedvig Nilsén.
”Jag kommer inte överens med min chef”
Konflikter på jobbet, och särskilt med chefen, kan skapa många problem – och att ta det direkt med chefen kan vara svårt. Här gäller det att lyfta frågan på ett konstruktivt sätt.
Hedvig Nilsén tipsar om att ta kontakt med den lokala föreningen eller med skyddsombudet. Ta gärna med någon som kan vara ett stöd i samtalen.
– Ibland är man rädd för att lyfta den här typen av problem, man är orolig för att det ska bli en jättestor sak. Men kom ihåg att du alltid kan prata förutsättningslöst med facket. Om du inte vill ta ärendet vidare så gör vi inte det.
”Jag vill jobba mer hemifrån”
Under pandemin kom det många frågor till rådgivningen som rörde hemarbete – att man vill jobba mer hemma, eller mer på kontoret, än vad arbetsgivaren tillät. Liksom oro för arbetsmiljön i hemmet.
Nu har de flesta arbetsgivare öppnat upp helt för arbete på kontoret för dem som önskar, men på många arbetsplatser finns en större möjlighet än tidigare att arbeta hemifrån.
Hedvig Nilsén konstaterar att man ska vara medveten om att det är arbetsgivaren som i hög grad bestämmer var man ska utföra arbetet – till exempel om man kan få arbeta hemifrån även i fortsättningen. Men man kan alltid ta en dialog direkt med sin arbetsgivare eller via den lokala föreningen.
– Kanske går det att hitta en lösning som fungerar för båda parter? säger Hedvig Nilsén.
”Jag tänker säga upp mig”
Ibland rinner bägaren över och man ser ingen annan utväg än att lämna företaget. Det kan vara en plötslig, spontan känsla, eller något som vuxit fram över en lång tid.
– Vi kan ju aldrig fatta ett sådant beslut åt en medlem, men vi kan ge råd i vad man bör tänka på i en sådan situation. Första rådet är: Tänk på saken, gör inget förhastat.
Att säga upp sig får nämligen konsekvenser. Det påverkar A-kassan, inkomstförsäkringen och kan även påverka sjukpenningen.
Innan man fattar ett sådant beslut bör man därför tänka igenom vad det innebär. Här kan rådgivningen hjälpa till med att ge information och vägledning.
Hjälp att se vägen framåt
Hedvig Nilsén tror att det kan vara bra att prata med rådgivningen när man har den här typen av funderingar. Det kan hjälpa dig att se problemet tydligare och rådgivningen kan även lotsa dig vidare för nästa steg.
Känner du igen dig?
Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och Hedvig Nilsén poängterar att det ofta går att hitta lösningar om man har en bra dialog. Om man har provat det utan framgång kan nästa steg vara att ta hjälp av det lokala facket eller skyddsombudet. I vissa fall kan man dessutom behöva stöd från en ombudsman.
– Ibland kan ett samtal med en rådgivare vara det som behövs för att hitta vägen framåt. Många känner nog inte till att vi finns till även för den här typen av frågor. Men om man är osäker på hur man ska gå vidare så kan man alltid höra av sig till oss och bolla förutsättningslöst, säger Hedvig Nilsén.
Anna Nyström