Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivSkärp dig – 14 etikettråd för jobbet

Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.

Annmarie Palm är specialist inom bemötande och relationer på jobbet och en flitigt anlitad föreläsare inom ämnet business behavior. Till vardags arbetar hon som kundbemötandechef i Nacka kommun, där hon ger stöd och verktyg för ett gott bemötande – både internt och externt.

Annmarie Palm, specialist inom bemötande och relationer på jobbet.

– Det handlar allt från små saker, som att ge råd kring att besvara ett känsligt mejl och samspelet mellan medarbetare och enheter till mer strategiska frågor kring hur vi utvecklar och kvalitetssäkrar inom bemötande och samspel kopplat till både medborgare, företagare, föreningar – och oss själva. Ambitionen är att kommunen ska kunna certifiera sig i bemötande, berättar hon.

Visa hyfs internt också

Business behavior handlar i grunden om att bete sig affärsmässigt. När vi möter kunder är det ofta självklart. Men även om vi ofta har en mer avslappnad relation med våra kollegor så skadar det inte med den här typen av hyfs internt också.

– Rent generellt har folk bättre beteende externt än internt. Och det här handlar ju om att man ska visa respekt för varandra på jobbet också, säger Annmarie Palm.

Annmarie Palm håller löpande workshops som bygger på aktuella utmaningar kopplat till olika arbetsplatser. Ett område som hon har märkt irriterar många är när någon inte svarar på mejl eller telefonsamtal.

– Och trots det så kommer de som inte svarar undan med det. Människor reagerar men är också vana, så man säger inget.

Kommer sent till möten

Ett annat område som många stör sig på är bristande mötesdisciplin – att komma för sent, syssla med annat under möten utan att ha förvarnat om det.

Stress är så klart en vanlig orsak till bristande beteende, men en annan orsak är också rädsla, till exempel för att tacka nej till något eller för att tala om att man inte klarar en deadline.

– I stället för att säga nej så säger man ingenting. För det är jobbigt att ge negativa besked, säger Annmarie Palm.

Prata om era beteenden

Bäst är det om man på arbetsplatsen kommit överens om vilka förväntningar och riktlinjer som gäller för bemötande och samarbeten. Bra beteende, menar Annmarie Palm gör både att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare.

Mer läsning

Annmarie Palm har även skrivit boken ”Business behavior: uppför dig – eller tappa affären” där hon ger tips och råd för ett affärsmässigt bemötande i arbetslivet.

– En bra metod är att regelbundet prata om beteenden och våga ta tag i det som skaver. Det dyker hela tiden upp nya utmaningar som kan leda till gnissel i våra organisationer, därför är det bra att kunna prata om beteenden på ett respektfullt och vänligt sätt.

Här är 14 av Annmarie Palms råd för hyfs på jobbet:

  1. Be om ursäkt om du gjort något dumt. Stick inte huvudet i sanden och tänk att det kommer att passera.
  2. Säg tack när du får något eller någon gör något för dig.
  3. Svara på mejl och telefonsamtal. Om du inte kan ge svar för tillfället, säg när du ska återkomma.
  4. Skriv upp vilken dag du lovat att svara, så att du inte glömmer.
  5. Våga ge också negativa besked.
  6. När du svarar på mejl: Ställ kontrollfrågor så att du vet att svaret kommit fram och också uppfattas som du tänkt. ”Är vi överens om att jag gör det här och du det där till nästa fredag?”
  7. I stället för att bara kommunicera elektroniskt: Ring upp eller gå förbi personens arbetsplats. Det här gäller särskilt om ni inte är överens. Konflikter riskerar att trappas upp om man hanterar dem via mejl.
  8. Om du reagerar på hur någon beter sig: Tala om det, men på ett vänligt sätt.
  9. När du själv ber om något: Tala om vad du förväntar dig. ”Jag är tacksam för svar innan onsdag.”
  10. Kom i tid till avtalade möten – och om du är försenad: tala om det så snabbt som möjligt. Använd agenda, och håll tiden – ett möte som drar ut på tiden påverkar arbetsvardagen för både dig och andra.
  11. När du träffar kunder, var medveten om dig själv: Hur beter du dig, egentligen?
  12. Bestäm vad som gäller på era möten – är det skillnad på digitala och fysiska möten? Är det ok att använda datorn, mejla eller jobba med annat?
  13. Agera proaktivt. Ge råd eller berätta när du fått ny information. Men spamma inte. Fråga gärna ”Hur vill ni att jag ger uppdateringar eller ny information?”
  14. Du behöver inte gilla alla – men var respektfull och inkluderande mot alla.

Karin Thorsell och Anna Nyström

2 KOMMENTARER

  1. Att vara respektfull *och* inkluderande mot personer man inte gillar, är i längden ohållbart. Slå knut på sig själv på arbetsplatsen… en sak är klar: så agerar ingen chef i en hierarki när de har blivit chef över bara andra chefer så varför skulle anställda som inte är chefer göra det?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Därför måste en bra chef vara modig

0
Har du en chef som letar fel och kan bli aggressiv eller en som har svårt att ta beslut, är otydlig och gärna gömmer sig? Förklaringen kan vara rädsla.  

Trivector är Sveriges mest cykelvänliga arbetsplats

0
Trivector i Lund har utsetts till landets mest cykelvänliga arbetsplats. Civilingenjören Pernilla Hyllenius Mattisson är en av eldsjälarna bakom företagets cykelsatsning.

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

0
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

1
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

0
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

Huvudskyddsombudet ”Många känner stress av att aldrig bli färdig”

0
Huvudskyddsombudet Jan Åkesson vid Siemens har prisats för sitt arbetsmiljöarbete. Fokus är på att halvera antalet anställda i riskzonen för  utmattning.
Camilla Frankelius

Snart avgörs löneökningarna – vill ha maximal höjning utan att driva inflation

10
Nu går förhandlingarna om industriavtalet in på upploppet. Sveriges Ingenjörers inställning är att anställda ska få del av de vinster som företagen faktiskt gör.  

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Ska jag tacka ja till ett jobb fast jag hoppas på ett annat?

0
Vad gör jag om jag får ett jobberbjudande men hoppas på ett annat där beskedet dröjer? Ingenjören bad May Molin, rekryteringskonsult på Qrios Engineering, om råd.