Kär på jobbet? Var öppen och hantera det med ansvar

Anders och Sofia möttes på en julfest när de jobbade tillsammans på J&W. I år firar de silverbröllop.

Att hitta kärleken på jobbet är inget ovanligt och är för det mesta framför allt positivt. Men det är inte heller helt okomplicerat. ”Det är alltid ett risktagande att inleda en relation med en kollega” konstaterar relationskonsulten Anneli Östling.

Anders och Sofia Lindén vet hur det är att träffa kärleken på jobbet. De jobbade på samma avdelning på teknikkonsultföretaget J&W, som senare blev uppköpt av WSP, när de först träffade varandra.

Anders var relativt nyanställd och de hade setts vid några tillfällen. Men det var på en julfest det klickade för dem båda.

– Vi kände direkt att vi passade ihop och var den rätta för varandra, berätta Sofia.

Inga negativa reaktioner

Båda två var dock i andra förhållanden, så det tog en tid innan de blev ett par och innan det blev tydligt för andra att de hade ett förhållande. Men varken Anders eller Sofia kommer ihåg att det var några problem. Det fanns inte någon policy kring förhållanden på jobbet och det var inte heller någon som reagerade på att de blev ett par.

Men Anders kommer ihåg att han själv reflekterade kring detta vid ett tillfälle. Under våren efter julfesten arbetade de tillsammans i ett projekt där Anders var projektledare.

– Jag minns att jag kände att en av oss borde byta jobb. Det var inte idealiskt att vara projektledare och ansvarig för projektet och samtidigt ha ett förhållande på gång med en av projektmedlemmarna.

Relativt snart blev det också så att Anders bytte jobb, även om det inte var relationen med Sofia som var anledningen. Även Sofia lämnade relativt snart J&W för att för att läsa upp från gymnasieingenjör till högskoleingenjör på KTH.

Karriären har tagit olika riktningar

Allt detta är nu många år sedan. Anders och Sofia är gifta och har två vuxna barn tillsammans. Deras respektive karriärer har tagit lite olika riktningar. Sofia är områdeschef i Eskilstuna kommun där hon bland annat även är bygglovschef, medan Anders utbildar blivande byggingenjörer på Örebro universitet.

De konstaterar att de har ett bra utbyte av varandra och även om de idag jobbar inom helt olika typer av verksamheter så har de byggbranschen gemensamt.

– Vi pratar gärna jobb och kan bolla de idéer och utmaningar vi har i arbetsvardagen med varandra. Vi har även ett stort kontaktnät i branschen och det finns många fördelar med att ha en gemensam bakgrund, konstaterar Anders.

Bäst att vara öppen

Som chef har Sofia inga erfarenheter av att relationer på arbetet kan skapa problem, men vet att det finns arbetsplatser där man har regler kring detta.

– Men visst finns det tillfällen där en relation kan påverka stämningen på en arbetsplats. Jag tror att det bästa är att vara öppen och berätta om sin relation, det hade jag som chef i alla fall uppskattat, säger hon.

Anders påpekar att en relation på en arbetsplats kan bli problematiskt om båda siktar på liknande karriär och konkurrerar om samma jobb.

– Byt hellre jobb än att riskera ditt förhållande. Det är lättare hitta ett nytt jobb än en ny partner när du känner att du hittat den rätta, tipsar han.

På det stora hela ser de båda enbart fördelar med att de har en gemensam bakgrund som de delar med varandra.

– Vi är väldigt glada att vi gick på den där julfesten.

Vanligt med kärlek på jobbet

Anneli Östling är individual- och parterapeut och driver företaget Relationskonsulten i Stockholm. Hon är även poddare och driver bland annat Stora Relationsguiden som snart även kommer ut som bok.

Hon konstaterar att det är vanligt att kärlek uppstår på jobbet.

Anneli Östling. Foto: Ulrika Lundholm Ericsson

– De allra flesta blir glada när någon har hittat kärleken och vill att det ska fungera bra. Att vara öppen med sin relation och berätta det för sin chef eller för HR är därför alltid ett bra råd, säger Anneli Östling.

Hantera kärleken med ansvar

Att ha en relation med en kollega skiljer sig dock från andra relationer. Därför tycker Anneli Östling att man alltid bör vara försiktig innan man inleder en sådan relation – hur blir det att arbeta nära min partner? Hur hanterar jag situationer där arbetsgivarens intresse måste gå före relationen?

Och hur skulle det bli om relationen börjar knaka, eller om den ena vill mer än den andra? Då kan jobbet förvandlas till en obehaglig plats att vara på.

– Att bli kär är en härlig känsla och normalt sett låter man kärleken få vara primär, berusande och spontan. Men det är alltid ett risktagande att inleda en relation med en kollega. Stanna upp och tänk efter, vilka konsekvenser kan det bli av den här relationen? Hur påverkar det andra? Och håll dejtandet utanför jobbet, tipsar Anneli Östling.

Läs också: Kär på jobbet? Ta det försiktigt och pejla läget

Se också till att skilja på den privata och professionella relationen. Prata inte om vad ni ska handla till middag när ni sitter i jobbmöten och ta inte med er privata diskussioner eller konflikter in på arbetsplatsen.

Och undvik otrohetsaffärer.

– Se till att reda ut det ena först för att inte förlora förtroende och värdighet på arbetsplatsen. Det ger inget ansvarsfullt intryck och ställer kollegorna inför svåra moraliska dilemman, förklarar Anneli Östling.

Kan påverka arbetsplatsen

Att en kärleksrelation kan påverka arbetsplatsen och i värsta fall skada verksamheten är också anledningen till att vissa företag har riktlinjer för hur man hanterar kärleksrelationer på jobbet. Ofta handlar det om relationer mellan chef och medarbetare – det är till exempel svårt att vara en lönesättande chef för sin partner.

Men relationen kan även påverka förtroendet och lojaliteten för övriga medarbetare, ge upphov till skvaller och missförstånd och i värsta fall även påverka stämningen i arbetsgruppen.

– För det mesta brukar företag kunna lösa situationen genom omplacering om det är möjligt. Går inte det så får man ta diskussionen med arbetsgivaren för att sedan ta beslut med sin nya kärlek om vad man ska göra. Däremot kan du inte bli uppsagd för att du har en relation med en kollega, förklarar Anneli Östling.

Irritation och dålig stämning

En av de vanligaste utmaningarna för de par som Anneli Östling möter i sitt jobb bottnar däremot i jämställdhet. Det är inte ovanligt att den ena parten får sin bekräftelse av jobbet och därför lägger sin tid och energi där, istället för på relationen. Om man dessutom jobbar tillsammans kan detta skapa irritation och dålig stämning på arbetet.

– Att ha en jämställd relation är på många sätt avgörande för att även må bra och trivas tillsammans på jobbet. Jämställda par mår bättre, presterar mer och håller ihop längre, säger Anneli Östling.

Samtidigt konstaterar hon att jobbet trots allt är en bra plats att träffa sin partner på. Men, som i alla relationer, måste den hanteras på ett klokt sätt.

– Relationer måste skötas ansvarsfullt. Jobb är jobb, men en relation där du känner att du har hittat någon som kan bli en permanent del av ditt liv, den måste du hantera ansvarsfullt, säger Anneli Östling.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

”Jag trodde inte på högkänslighet, nu vill jag hjälpa andra”

Efter kraschen, på toppen av karriären, låg ingenjören Kristoffer Ejebro i fosterställning i pojkrummet hos sina föräldrar. Först när förstod att han var högkänslig hittade han nycklarna till ett bra liv.
Fler artiklar